به گزارش برنا؛ در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم. رسم قدیمی در مدیریت های شهری سراسر کشور وجود دارد که با بنا کردن المان های شهری به پیشواز بهار می روند و به نو نوار کردن شهر می‌پردازند اما گویا پایتخت برنامه ای برای نوروز ندارد و با وجود بودجه کلان حوزه های فرهنگی و زیباسازی در خواب زمستانی فرو رفته است. کمتر از یک هفته به فرارسیدن سال جدید باقی مانده، اما هنوز عزمی از سوی مدیریت شهری مشاهده نشده است. در حالی که در دیگر کلانشهرها بسیاری از المان‌های شهری به استقبال سال نو رفته است.

کافی است در شهر قدم بزنید. نه در و دیوار اثری از نوروز مشاهده می کنید و نه بیلبوردهای شهری علاقه ای به تغییر دارد اما برخی مناطق به رنگ کردن تخم مرغ ها بسنده کردند و البته شاید در خیابانی شلوغ اسم نوروز در ترافیک کسل کننده به چشم بخورد که مشخص نیست تبلیغات فیلم است یا شادباش شهرداری تهران. سال گذشته مردم در غم و ماتم فرو رفتند و حالا که نمی توانند عید را خوش بگذرانند و از سفر و دید و بازدید منع شدند لازم است این شادی در فضای شهری به چشم بخورد اما سایر کلان شهرها المان های شهری مختلف را با یک دهم بودجه شهرداری تهران نصب کردند و به استقبال بهار رفتند ولی گویا پایتخت و شهرداری حال تغییر ندارد!!

عید4

کارهایی که جنبه لوکس دارد را نمی توان اجرا کرد!

 حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص  به خبرنگار برنا گفت: اقدامات در راستای توسعه فضای سبز و گل آرایی میادین و پارک‌ها انجام می‌شود. همچنین رنگ آمیزی مبلمان شهری و تعمیر آنها انجام و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

او افزود: یک هفته تا نوروز باقی مانده است. همچنین کارنوال‌هایی در روزهای گذشته در سطح شهر تهران در حال اجرای نمایش هستند. تعداد این کارناوال‌ها افزایش پیدا می کند و امیدواریم در روزهای آینده شرایط بهتر باشد.

در سال‌های اخیر از 15 اسفند به بعد شاهد فعالیت‌ها در زمینه استقبال از نوروز بودیم. هرچند در  روزهای اخیر اقدامی در این باره انجام نشده است. رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران  درباره چرایی دیرکرد فعالیت‌های نوروزی گفت: هم اکنون در شرایط خاص کرونایی قرار داریم. از بعد تفریحی نمی‌توان مردم را به حضور در فضای عمومی تشویق کرد. 

او ادامه داد: با وجود موج چهارم کرونا باید اجتماعات خریدها و هر گونه تجمعات در مراکز عمومی به حداقل برسد و زمینه برای شیوع و تشدید بیماری کاهش یابد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: برنامه‌ها در حال انجام و در دستور کار شهرداری و شورای شهر تهران قرار دارد.

خلیل آبادی درباره میزان بودجه اختصاصی برای اقدامات در راستای استقبال از نوروز عنوان کرد: بودجه در مقابل با سال گذشته افزایش یافته است. هرچند شاهد تورم و گرانی در هزینه‌ها هستیم. با این تفاسیر افزایش قیمت‌ها با گرانی‌های هماهنگ نیست و به رغم افزایش بودجه به دلیل افزایش قیمت‌ها حجم کار زیاد شده است. با وجود گرانی‌ها در شرایط اقتصادی کنونی بسیاری از کارهایی که جنبه لوکس دارد را نمی‌توان اجرایی کرد.

3216617_435

1590077

کمبود بودجه بهانه است/ شهرداری در روزهای پایانی سال جبران کند

محمد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ضمن انتقاد از این وضعیت به خبرنگار برنا گفت: شهرداری آن طور که باید نتوانسته خود را با شرایط موجود همراه کند. پیگیری های لازم را برای این موضوع انجام می دهم.

او افزود: انتظار داشتیم استقبال از بهار را در سطح شهر ببینیم اما این اتفاق رخ نداد. با توجه به اینکه فضای کرونایی امسال برای دومین سال در روابط اجتماعی مردم تاثیرگذار است. نوروز یک عید اجتماعی است و مردم بر اساس رسم تاریخی به دیدار یکدیگر می‌روند اما امسال نباید این اتفاق رخ بدهد.

حق شناس ادامه داد: حداقل انتظار می‌رود شهر را متناسب با شرایط شاد ببینیم و به استقبال طبیعت برویم. امکانات را برای مردم در فضای عمومی شهر مانند خیابان‌ها، بوستان‌ها و معابر در نظر بگیریم و از شهرداری می خواهم از این فرصت باقیمانده استفاده کند تا بتوانند جبران کنند و رضایت مردم جلب شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این نکته برخی ادعا می کنند شهرداری به دلیل کمبود بودجه اقدامات لازم برای استقبال از بهار را انجام نمی دهد، عنوان کرد: برخی شهرها این امور را انجام دادند و این اقدامات نیازی به کسب بودجه ندارد. به نظر من بودجه بهانه است و خیلی این دلیل قابل پذیرش نیست. حداقل کاری که می توان برای استقبال از بهار یا آموزش لازم برای چهارشنبه سوری انجام داد بحث های المان و تبلیغات شهری است و این امکانات را شهرداری دارد و نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف ندارد اگر رویکرد درست باشد این اتفاق رخ نمی دهد.

139501030911401147388704

18-4-3-16432211

unnamed

مدیریت شهری در راستای ارتقای روحیه شهروندان وارد عمل شود

پس از جنگیدن یک ساله با ویروس منحوس کرونا لازم است تا اقدامات فرهنگی در راستای ارتقای روحیه مردم در اولویت قرار بگیرد. مدیریت شهری تهران باید اقدامات فرهنگی مناسب در راستای تقویت روحیه همشهریان را در دستور کار خود قرار دهد. هرچند با ارزیابی کارنامه شهرداری تهران طی سال های گذشته بعید است برنامه ریزی و فعالیتی در شان شهروندان حداقل برای شادسازی محیط شهری انجام شود. کاری که سایر کلان شهرها با یک سوم بودجه مدیریت شهری تهران به نحو مناسب انجام می دهند و شهرداری تهران می توانست با دعوت از هنرجویان و نقش بستن نام آن ها  با کمترین هزینه شهر را تغییر دهد و به آن رنگ و لعاب بزند ولی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و متولیان امر زیباسازی از این اقدام هم عاجز هستند.

55

9594528_813