شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#اصفهان

آخرین جزئیات از انتقال آب خلیج فارس به اصفهان

استاندار اصفهان با اشاره به مزیت طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان گفت: این طرح برای جلوگیری از فرونشست زمین و استفاده نکردن آب آشامیدنی و کشاورزی در صنایع اجرایی می‌شود.

معدن آخرین جزئیات از انتقال آب خلیج فارس به اصفهان

عباس رضایی شنبه شب در شبکه خبر اصفهان افزود: این استان با فرونشست زمین مواجه است و متاسفانه برای تامین آب استان از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: از این رو برای جلوگیری از فرونشست زمین و نبود دغدغه صنایع و اینکه از آب آشامیدنی و کشاورزی برای استفاده در صنایع استفاده نشود این طرح اجرایی می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: استان اصفهان تشنه است و مسأله آب از مطالبات بجا و دغدغه مسئولان طی سال‌های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: از روزی که به عنوان استاندار اصفهان منصوب شدم معتقد بودم یک قطره آب بهینه‌تر و کمتر مصرف و یک قطره آب بیشتر به اصفهان بیاوریم.

رضایی آب را یکی از دغدغه های اصلی صنایع برشمرد و گفت: تامین آب پایدار برای صنایع استان و قطع کامل وابستگی صنایع به آب آشامیدنی و کشاورزی از دیگر مزایای این طرح مهم است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر حدود صد میلیون مترمکعب آب برای صنایع استان مصرف می‌شود که پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۱۰ این میزان مصرف به ۱۸۰ میلیون مترمکعب برسد.

استاندار اصفهان گفت: برای اینکه دغدغه صنایع استان را حل و فصل و از آب آشامیدنی و کشاورزی برداشت نکنیم یکی از بهترین راه‌ها انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان است که فردا یکشنبه با دستور رییس جمهوری این اقدام مهم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از انتقال آب خلیج فارس به اصفهان تامین آب پایدار صنایع استان است، اظهار کرد: برای این طرح ۹۱۰ کیلومتر لوله گذاری نیاز است که براساس پیش بینی‌ها یه تا پنج سال زمان نیاز است که بستگی به منابع، شرایط و مسائل زیست محیطی و اجتماعی دارد.

رضایی گفت: طرح توسط یکی از شرکت‌های آبی مطالعه شده و از بین ۱۱ مسیر یکی از مسیرها که کمترین مشکل را داشته انتخاب شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با برداشت ۳۷۵ میلیون مترمکعب آب دریا پس از شیرین سازی برای صنایع استان اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فردا یکشنبه بیست و چهار اسفندماه با دستور رییس جمهوری و حضور وزرای مربوطه طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان عملیاتی می‌شود.

افتتاح اَبَرپروژه انتقال آب از خلیج‌ فارس به فلات مرکزی ایران و اصفهان فردا با حضور رییس جمهوری به اعتقاد کارشناسان، جهش تولید، توسعه صنعت و گذر از کم آبی را در پی خواهد داشت و علاوه بر ایجاد تحول در این مناطق امید به احیای رودخانه زاینده‌رود را بیشتر خواهد کرد.

طرح انتقال آب از خلیج فارس به مناطق خشک کشورمان یکی از ابرپروژه‌هایی است که که با مطرح شدن آن در چند سال گذشته و تلاش برای اجرای آن تا حد زیادی امید به بهبود وضعیت آبی نواحی خشک را در پی داشت.

بی‌تردید استفاده از این آب در بخش صنعت از یک سو به برداشت کمتر آب از منابع آب سطحی و زیر سطحی می‌انجامد و از سوی دیگر سبب افزایش تولید و بهبود فعالیت صنعتی خواهد شد.

آن طور که کارشناسان امر مطرح می‌کنند تخصیص آب خلیج فارس به نواحی صنعتی کشور سبب شکوفایی بیشتر آنان خواهد شد برای مثال استان صنعتی اصفهان که نقش بسزایی در تولید و تامین انواع محصولات، قطعات تجهیزات صنعت کشور ایفا می‌کند با استفاده از این آب جهت افزایش تولید خواهد توانست چرخ صنعت کشور را نیز بیش از گذشته به حرکت درآورد.

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

 

منبع: ایرنا