شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت نفت#دلار#یورو#انرژی

رابطه مستقیم ارزش سهام آرامکو و قیمت نفت

رابطه مستقیم ارزش سهام آرامکو و قیمت نفت

رئیس دفتر مطالعات انرژی وین با بیان اینکه ارزش سهام آرامکو با قیمت نفت و انتظار بازار از افق قیمت نفت رابطه مستقیم دارد، گفت:بایدن حفظ ارزش دلار مقابل یورو و یوآن را یک مقوله امنیتی می‌داند.

به گزارش مشرق، فریدون برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین، با اشاره به اینکه بایدن حالا فشار بر ایران را کم یا ملایم‌تر کرده، گفت: رئیس جمهوری آمریکا در مقابل، فشار بر اتحادیه اروپا و نظام مالی سوییفت را تشدید کرده است. امروز اتحادیه اروپا برای معاملات با ایران، بیش از گذشته تحت فشار است. ایران می‌تواند نفت بیشتری بفروشد ولی همچنان پولی دریافت نمی‌کند. نفت ایران برای تنظیم و مدیریت بازار عرضه صادر می‌شود. حتی روسیه و چین هم نسبت به گذشته در خصوص معاملات با ایران تحت کنترل بیشتری قرار دارند.

مشکلات با گفتمان حل می‌شود؟ / روایت یک خیال خام

برکشلی با تاکید بر اینکه شرایط کنونی از سال ۲۰۲۰ میلادی حساس‌تر است، ادامه داد: اتحادیه اروپا به وضوح متوجه این واقعیت شده که بایدن، در شرایطی است که می‌تواند هر گونه اقدامی، حتی اقدام نظامی را به بهانه اشتباهات ترامپ و یا نتایج خطاهای استراتژیک وی، عملی سازد. شاید امروز دیپلماسی مؤثر در قبال اتحادیه اروپا و ژاپن بیش از دوره قبل از ژانویه ۲۰۲۱، مؤثر باشد. از یک مسئول اتحادیه اروپا شنیدم که بایدن حالا حفظ ارزش دلار در مقابل یوان و یورو را یک مقوله امنیتی می‌داند.

رئیس دفتر مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه ارزش سهام آرامکو با قیمت نفت و انتظار بازار از افق قیمت نفت رابطه مستقیم دارد، گفت: قیمت جهانی نفت است که ارزش ذخایر نفت داخل چاه را تعیین می‌کند. بدیهی است که وقتی قیمت بالا می‌رود، ارزش سهام این شرکت هم بالا می‌رود، اما ازسویی دیگر از آنجا که بورس بازان و سفته بازان امید ندارند که قیمت نفت خودش را در محدوده بالاتر برای مدت طولانی حفظ کند، همه فروشنده نفت می‌شوند. بنابراین با عرضه بیشتر سهام، ارزش سهام موقعیت خود را از دست می‌دهد.

وی اظهار داشت: پس از حمله انصارالله یمن به تأسیسات نفتی عربستان شاهد افزایش نرخ شاخص نفت برنت به میزان ۲ درصد بودیم که بالاترین سطح خود از ژانویه ۲۰۲۰ بوده است.

این مقام مسئولوضیح داد: تأثیرات این اقدامات روی آرامکو را باید دقیق‌تر بررسی کرد. باوجود بررسی‌های انجام شده روی ارزش سهام این ابرشرکت نفتی، ارزش سهام آرامکو، تغییراتی را نشان نمی‌دهد. باید در یک بازه زمانی، این ارزش سهام و اثر آن بر اقتصاد نفتی عربستان و بازار نفت را رصد کرد. شاید نیازمند زمان بیشتری باشد. البته موضوع مهمی به شمار می‌رود و از سویی دیگر مدیریت خبری آرامکو هم خیلی گسترده است.

وی تصریح کرد: در حوزه قیمت نفت، تغییرات سبک هم داشتیم ولی نسبت به پایداری آن تردید است. طیف ۵۰ تا ۷۰ دلار برای هر بشکه طیفی است که بازار روی آن اتفاق نظر دارد. تولیدکنندگان نفت هم در این طیف برنامه ریزی را انجام داده‌اند تا بتوانند رونق را در این صنعت حفظ کنند. البته انتظار تغییر بیشتر قیمت در شرایط کنونی بازار ضعیف است.

منبع: مهر