شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#AFC

حسن غفاری: باید در هیات رییسه AFC جلوی تصمیم علیه ایران را می ‌گرفتیم

به گزارش منیبان؛ حسن غفاری رئیس سابق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال درباره میزبانی بحرین در دور برگشت رقابت های مقدماتی جام هانی 2022 قطر صحبت کرد.

حسن غفاری درباره سلب میزبانی ایران در دور برگشت رقابت‌ های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر به فارس گفت: همیشه صبر می ‌کنیم اتفاقی بیفتد و سپس دنبال راه حل آن باشیم. در صورتی که اگر به شکل پیش فعال عمل کنیم و از رقم خوردن چنین اتفاقی و اتخاذ چنین تصمیمی پیشگیری کنیم، کارمان راحت‌تر پیش خواهد رفت. همیشه می‌گویند پیشگیری ارزان ‌تر و راحت ‌تر از مداواست اما اکنون در بیشتر مواقع به دلیل نداشتن نفوذ و نفر در فیفا و AFC وقتی کار از کار می‌گذرد تازه متوجه می‌شویم چه اتفاقی افتاده است.

غفاری افزود: ایران به عنوان یکی از بهترین کشورها در فوتبال آسیا حق دارد در کمیته مسابقات AFC صاحب کرسی باشد. وقتی نفوذمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشتر بود، صفایی فراهانی رئیس اسبق فدراسیون مرا برای عضویت در یکی از کمیته‌های AFC پیشنهاد داد. نظر اعضای کنفدراسیون این بود که مرا به عنوان عضو کمیته فنی انتخاب کنند، اما پس از صحبت با صفایی فهمیدیم این کمیته با وجود تشریفاتی و دهن‌پرکن بودن، کاری انجام نمی‌ دهد.

رییس سابق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اگر قرار است فردی در کمیته فنی  عضویت داشته باشد باید سال‌ها مربیگری کرده و پس از رسیدن به سن بازنشستگی از تجربیاتش در این کمیته استفاده شود. طبق فشار صفایی فراهانی و خودم در نهایت موفق شدم به عنوان عضو کمیته مسابقات انتخاب شوم.کمیته‌ای که در آن برای برگزاری مسابقات و تعیین میزبان تصمیم‌گیری می ‌شود.

غفاری ادامه داد: با تمام این تفاسیر تصمیماتی که در کمیته مسابقات هم اتخاذ می‌شود لازم الاجرا نیست مگر این که به تأیید هیأت رئیسه AFC برسد. ما اکنون اینقدر معطل کرده و هیچ کاری انجام ندادیم تا تصمیم کمیته مسابقات اتخاذ شد و پس از تأیید هیأت رئیسه و کمیته اجرایی به اجرا درآمد. در هیأت رئیسه کرسی داریم و یکی از 5 نایب رئیس AFC ایرانی است. باید در هیأت رئیسه جلوی تأیید این تصمیم را می‌گرفتیم و از حق‌مان دفاع می کردیم اما این کار را انجام ندادیم.

غفاری افزود: میزبانی در دور برگشت حق تیم ملی ایران بود زیرا سه بازی در دور رفت میهمان بوده و اکنون باید میزبان باشیم. هر چند دیدار مقابل هنگ کنگ و کامبوج اهمیت  خاصی ندارد، اما بازی با بحرین و عراق واقعا حیاتی و مهم است. نمی‌دانم عضو ایرانی هیأت رئیسه AFC در جلسه حضور داشته و به زبان انگلیسی مسلط بوده که جر و بحث‌ها را پیگیری کند و با ایستادن مقابل چنین تصمیمی از حق ایران دفاع کند؟ در حال حاضر هم کاری نمی‌توان انجام داد.

عضو ایرانی سابق AFC اضافه کرد:‌ تنها روزنه کوچک ما پیگیری از طریق فیفا است. معمولا هم فیفا چنین تصمیمی را تغییر نمی‌دهد زیرا کنفدراسیون‌ها زیرگروه‌های خود فیفا هستند و فدراسیون جهانی به ‌آ‌نها اعتماد می‌کند، اما اگر کسی بتواند مستدل و قاعده‌مند با فیفا صحبت کند و بپذیرند وی را در جلسات خود شرکت بدهند، احتمال بسیار ضعیفی برای تغییر این رأی وجود دارد.

غفاری در باره این که آیا تیم مدیریتی فعلی فدراسیون قدرت لابی ‌گری برای تغییر این تصمیم را دارد، ‌توضیح داد: دبیرکل فدراسیون فوتبال را نمی‌شناسم. از دور عزیزی خادم را می‌شناسم و نمی‌دانم زبان انگلیسی بلد است؟ البته صحیح نیست رئیس فدراسیون دنبال چنین کارهایی برود. وی باید در کادر خود شامل کمیته مسابقات و کمیته بین الملل و معاونانش نفراتی داشته باشند تا بتوانند این موضوع را پیگیری کنند.

غفاری در باره این که آیا بهتر نیست در حال حاضر مقام ‌های بالاتر از فدراسیون فوتبال مانند وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک وارد عمل شده و با قدرت لابی‌ گری خود بتوانند با مسئولان فیفا، AFC و شورای المپیک آسیا مذاکره کنند، توضیح داد:‌ این موضوع را قبول ندارم زیرا دخالت اینها کار را خراب‌تر خواهد کرد و نباید اینگونه باشد، در چند سالی که عضو کمیته مسابقات AFC بودم و سال‌ها به عنوان نایب رئیس ناحیه غرب آسیا فعالیت می‌کردم، هیچ کشوری را ندیدم که وزیر و مقامات بالادستی خود را سراغ چنین موضوعی بفرستد.

رئیس سابق کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: گاهی مواقع به صورت مثال برای کسب میزبانی جام جهانی و المپیک، رئیس جمهور، نخست وزیر و وزرای کشورها وارد عمل می‌شوند. مانند کاری که آمریکا انجام داد اما برای کسب میزبانی مقدماتی جام جهانی باید افراد فنی وارد عمل بشوند، نه مقام‌های بالاتر. اگر خود رئیس جمهور را هم بفرستید نمی‌داند جدول چیست و رده‌بندی کدام است. رئیس جمهور قطعا نمی‌داند چرا دور رفت ایران میهمان بوده و اکنون باید میزبان باشد. این مسائل در حیطه اختیاراتش نیست و برای خود مملکت هم خوب نیست رئیس جمهور سراغ چنین موضوعی برود.

غفاری درباره این که با این تفاسیر مذاکرات شهاب الدین عزیزی خادم با مسئولان ورزشی و سیاسی برای قضیه میزبانی ایران کار درستی بوده یا خیر گفت: اصلاً و ابدا. در تمام سال ‌هایی که عضو فدراسیون بودیم، یک بار هم نشد بازی دوستانه‌ای را از طریق سفرای ایران در کشورهای مختلف یا وزیر خارجه و سایر مسؤولان کشوری هماهنگ کنیم اما در همان دوره طبق نظر فیفا یک بار ایران بیشترین بازی ملی را در طول یک سال برگزار کرد. تمام این مسائل از طریق روابط خودمان، مذاکرات دپارتمان‌ها، روابط بین الملل و کمیته تیم‌های ملی صورت گرفت.

رییس سابق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال ادامه داد: در این میان اگر دبیر کل فدراسیون ارتباطاتی داشته باشد می‌توان از قدرت وی هم استفاده کرد، اما استفاده از مقام‌های بالاتر از فدراسیون در این سطح خوب نیست. همه دنیا برای کسب میزبانی جام جهانی المپیک از مقام‌های رده بالای خود بهره می‌برند و با مسؤولان کشورهایی که در سطح کمیته‌ها قدرت رأی دارند استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما باید سطوح را رعایت کرد و کارت افراد بزرگ را برای کارهای کوچک نسوزاند.

غفاری درباره این که به هر حال میزبانی مقدماتی جام جهانی در آینده فوتبال ایران تأثیرگذار است، عنوان کرد: در آینده فوتبال ایران بحث میزبانی تأثیرگذار نیست. باشگاه‌ها باید ملزم به داشتن آکادمی و مدیران دوره‌دیده و متخصص شوند. در تمام دنیا بهترین مربیان خود را برای رده‌های پایه به کار می‌گیرند، اما در ایران ضعیف‌ترین و بی‌تجربه‌ترین افراد را برای هدایت تیم‌های ملی به کار می‌گیریم.

غفاری ادامه داد: آینده فوتبال ما آنجا ساخته می‌شود نه این که بخواهیم کسب یا از دست دادن میزبانی را به آینده فوتبال کشور مرتبط بدانیم. آینده فوتبال ایران متعلق به رده‌های نونهالان،‌ نوجوانان و سایر رده‌های سنی است اما ما از این امر غافل شده‌ایم.

نایب رییس سابق AFC در منطقه غرب آسیا در باره این که آیا مدیران ایرانی که در کنفدراسیون صاحب کرسی هستند، نباید منافع فوتبال ملی را در نظر گرفته و اقدام ‌های موثرتری برای کسب میزبانی انجام بدهند، توضیح داد: نمی ‌توانم در این مورد قضاوت کنم و بگویم عضو ایرانی AFC از حق فوتبال ایران دفاع کرده یا ضعیف کار کرده است؟ اصلاً نمی‌دانم در جلسه هیأت رئیسه شرکت کرده یا خیر. به این دلیل که اطلاعی از این موارد ندارم قضاوتم هم  عادلانه نخواهد بود. صد درصد خود فردی که در هیأت رئیسه AFC حضور دارد باید در حوزه عملکردش گزارش بدهد.

غفاری درباره این که مهدی تاج اعلام کرده تصمیم‌ گیری برای تعیین میزبانی مقدماتی جام جهانی با هیأت رئیسه AFC در میان گذاشته نمی ‌شود گفت: اگر چنین کاری انجام شده باشد غیرقانونی است. جلسات کمیته‌های مختلف AFC هر سه ماه یک بار و در سه روز برگزار می‌شود. در دو روز ابتدایی تصمیم‌گیری کمیته‌ها اتخاذ می‌شود، اما رأی آنها به دبیرکل و سایر کمیته‌ها که مسؤولیت اجرایی دارند ابلاغ نمی‌شود. 

غفاری افزود: جلسه هیأت رئیسه در روز سوم برگزار خواهد شد. به این دلیل که تمام تصمیمات کمیته‌ها شامل کمیته مسابقات، انضباطی، مالی و... باید به اعضای هیأت رئیسه ابلاغ شود تا آنها آن را مورد قبول یا رد قرار داده یا آنکه تصمیم را به کمیته مربوطه برگردانده و بگویند اصلاحات انجام شود. تصمیمات این گونه اتخاذ می‌شود، وقتی هیأت رئیسه تصمیم را قبول کنند، آن را برای دبیرکل می‌فرستند تا با کارمندانش این تصمیم را اجرا کند.

رئیس سابق کمیته روابط بین ‌الملل فدراسیون فوتبال اضافه کرد: دبیرکل حق رأی و تغییر رأی را ندارد. بلکه فقط یک کارمند است که با کارمندان زیر مجموعه‌اش باید تصمیم‌کمیته‌ها که مورد قبول هیأت رئیسه قرار گرفته اجرا کند، اما در ایران دبیرکل تعریف دیگری پیدا کرده، در کشورمان دبیرکل بعد از رئیس همه کاره است در حالی که در دنیا این گونه نیست. دبیرکل یک کارمند حقوق بگیر است و هر وقت بخواهند می‌توانند وی را تغییر بدهند.