شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جهان اسلام#ایران#ارتباطات#فرهنگ

وبینار "جهان اسلام در قرن بیست و یک" برگزار شد

وبینار "جهان اسلام در قرن بیست و یک" برگزار شد

در راستای تبیین و روشنگری و مقابله با توطئه اسلام هراسی و اسلام ستیزی غرب ، وبیناری به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی و با همکاری مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انجمن علمی برنامه ریزی روابط فرهنگی اجتماعی ایران و دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کاتولیک سانتا توماس مانیل برگزار شد.

به گزارش ایسن به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،  این وبینار با عنوان " جهان اسلام در قرن بیست و یک " ، با حضور اساتیدی از جمهوری اسلامی ایران " عبدالمجید مبلغی " عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  و  " آمر سه لون سیزون" استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه سانتاتوماس و شرکت جمع قابل توجهی از اساتید دانشگاهها، دانشجویان بویژه دانشجویان رشته علوم سیاسی و جمعی از فرهیختگان از کشورهای ایران و فیلیپین در بستر زوم و فیس بوک برگزار شد .

در این برنامه ابتدا معاون دانشکده علوم سیاسی درسخنانی تاکید کرد: هرچند پدیده اسلام هراسی به نوعی سابقه قدیمی دارد ولی در دهه های پایانی قرن بیستم افزایش یافت و در دهه های اخیر قرن بیست و یک نیز به دلائلی چون واقعه 11 سپتامبر و ظهور داعش و افراط گرایی دینی به اوج خود رسیده است و بنابراین پرداختن به رابطه سیاست و اسلام از جمله موضوعات مورد علاقه دانشجویان فیلیپینی از جمله دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه سن توماس است که خوشبختانه با اهتمام رایزن فرهنگی ج.ا.ایران ، این مهم امروز در قالب برگزاری این نشست دانشگاهی با حضور اساتیدی از ایران و دانشگاه سن توماس تحقق یافته است و امیدواریم با برگزاری سلسله نشستهای مشابه ، تمام ابعاد این موضوع مهم مورد بررسی قرار گیرد و دانشجویان از آن بهره کافی ببرند.

مرتضی صبوری رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنانی در این نشست ، با تاکید بر ویژگی های اسلام که مبتنی بر مودت و برادری و دفاع از مظلوم و مقابله با ظالمین است به آیات و احادیث نورانی اسلام اشاره نمود که انسانها را دعوت به دوستی و بخشش می کنند.

رایزن فرهنگی با اشاره به ملاقات اخیر عالیجناب پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان با حضرت آیت الله سیستانی ، گفت: دو شخصیت بزرگ دینی از اسلام و مسیحیت در کمال سادگی و فروتنی با هم دیدار کردند و پیام اصلی آنها هم دعوت به صلح و برادری و پایان دادن به جنگ و خونریزی و بی عدالتی و ظلم بود پیامی که حقیقت پیام اسلام و مسیحیت بعنوان دو دین بزرگ الهی است.

صبوری در ادامه اشاره کرد؛ در طول تاریخ همیشه افراد و گروههایی بوده اند که یا دین را بد فهمیده اند یا از دین برای اغراض شخصی و گروهی خود سوء استفاده کرده اند و قدرتهای سیاسی نیز همیشه از این کج خردان و گروههای بداندیش و مغرض ، برای منافع خود سوء استفاده کرده اند که نمونه اخیر آن داعش است که توسط برخی قدرتهای بزرگ تشکیل شده و از آن برای اسلام هراسی و اسلام ستیزی استفاده می کنند.

رایزن فرهنگی افزود: امروزه بنام آزادی بیان به مقدسات دینی توهین می کنند و بنام حقوق بشر بر بشر ظلم می کنند و کسانی را هم که علیه ظلم و تروریزم مبارزه واقعی دارند توسط این قدرتها کشته می شوند که نمونه بارز آن دستور صریح رئیس جمهور سابق امریکا در ترور و شهادت سردار بزرگ ایران شهید سردار قاسم سلیمانی بود. مرتضی صبوری تاکید کرد :امروز اگر رهبران و پیروان ادیان با یکدیگر علیه این دین هراسی و اسلام هراسی همکاری نکنند فردا نوبت دیگر ادیان خواهد شد زیرا این قدرتها با اصل دین مخالف هستند و امروز سراغ اسلام آمده اند و فردا علیه ادیان دیگر توطئه می کنند مگر اینکه رهبران ادیان با یکدیگر علیه این دین ستیزی همکاری کنند که پیام عالیجناب پاپ در سفر به عراق نیز چنین بود و جمهوری اسلامی ایران از بدو پیدایش خود خواهان تعامل و همکاری و گفتگوی ادیان بوده است و هم اینک نیز با مراکز مهم دینی جهان مانند واتیکان و کلیسای کاتولیک فیلیپین از تعامل و گفتگوی سازنده برخوردار است.

درادامه عبدالمجید مبلغی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تهران سخنان خود را با عنوان "ریشه های اسلام هراسی " آغاز کرد.

وی درسخنانی گفت: ما در جهانی زندگی می کنیم که اسلام و مسلمانان به طور مداوم موضوع گفتمان های عمومی سیاسی و اجتماعی هستند. مفهوم "اسلام هراسی" چارچوبی نظری برای تبیین رویکرد عمدتاً بدبینانه برخی از سطوح جوامع غربی و غیر غربی در مورد مسلمانان و جوامع اسلامی ارائه می دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه تصریح کرد: مطالعات مربوط به مسلمانان در رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل عمدتا پس از این واقعه اهمیت پیدا کردند.

مبلغی وجود مفاهیم ترس و نگرانی از مسلمانان را امری عمومی دانست که در گفتار دانشگاهیان و دیگران دیده می شود و افزود: همان گونه که روانشناسان اجتماعی توضیح می دهند وقتی ترس در جامعه گسترش یابد ، به سادگی بر قدرت آن افزوده نمی شود، اما مبدل به امواج مختلف خشم غیرقابل کنترل و توهمات فزاینده ای می شود که معمولاً می تواند برای جامعه بسیار ویرانگر باشد. سخنران برخی از قضاوت های عمومی سطحی در جوامع غربی ، مانند اعتقاد دیرینه  مبنی بر این که جمعیت مسلمانان از کشورهای غیرمسلمان بیشتر خواهد شد را نتیجه چنین برداشت های غلط تلقی و اذعان داشت، بر همین اساس، مخالفت با مهاجرت مسلمانان در میان شهروندان عادی جهان غرب گسترش یافته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی  به نکته مهم دیگری اشاره و افزود: برخلاف آنچه این مفهوم نشان می دهد ، اسلام هراسی فقط در مورد اسلام نیست، بلکه نمایانگر رویکردی در جهت ترس از ادیان است. در واقع ترس از شیوه زندگی دینی را باید به عنوان پایه و اساس اسلام هراسی تلقی نمود. زیرا ادیان به عنوان پایه ای برای وجود سبک های زندگی با شیوه خداپسندانه هستند، مفهومی که حامیان کمی در کشورهای غربی دارد. سخنران ادامه داد: در واقع اگر بگوئیم اسلام هراسی نمونه ای از گرایش عمومی برای عدم پذیرش سبک زندگی مرتبط با دین است، بر نکته دقیقی تاکید کرده ایم.

 مبلغی در بحث پیرامون رسانه های جمعی و اسلام هراسی اظهار داشت:این ترس به وضوح با جهل همراه است. اگر چه این ترس و قبل از آن جهل ، زمینه های اسلام هراسی هستند اما گسترش این پدیده مخرب ، بیش از هر چیز ، تابعی از جریان اصلی  نقش رسانه ها بعلاوه سیاست قدرتهای سیاسی است و همانگونه که مطالعات مختلف نشان می دهد، رسانه های جمعی در مواردی واقعیات را به درستی منعکس نمی کنند و حداقل وقتی امواج قدرتمند ترس عمومی زمینه نادیده گرفتن بی طرفی آنها را فراهم می کند ، رسانه ها خود به ابزاری برای گسترش ترس جمعی و اجتماعی تبدیل می شوند.

سخنران اذعان داشت: این ترس جمعی بر واقعیت های خارجی تأثیر می گذارد ، مانند تغییر در روش جوامع پذیرند گان مهاجر در قبول مهاجران مسلمان و در عین حال ، نباید فراموش کرد که برخی از احزاب راست افراطی از اسلام هراسی سود می برند، زیرا تأثیر سیستماتیک این رویکردها در رسانه های جمعی یا حداقل بر بخش قابل توجهی از رسانه ها به اثبات رسیده است. گسترش اسلام هراسی توسط رسانه ها به وضوح به نفع این رویکردها است ، از جمله در انتخابات بسیاری از کشورهای غربی.

مبلغی راه های غلبه بر اسلام هراسی را به اجمال مورد بررسی قرار داد و اذعان داشت، از آنجا که جهل، اساس ترس و بستر گسترش اسلام هراسی است ، بنابراین هر مکانیزمی که منجر به از بین بردن سیستماتیک جهل شود باعث کاهش اسلام هراسی می شود.

وی افزود، لازم به ذکر است که این به معنای نادیده گرفتن نقش مخرب برخی از ابزارها از جمله رسانه ها در گسترش اسلام هراسی نیست،  بلکه این امر به معنای تلاش برای کاهش فرصت های موجود در راستای تشدید اسلام هراسی در جوامع مختلف غربی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر لزوم پرداختن به گفتگو، افزود:یکی از موثرترین روش های کاهش جهلی که منجر به شکل گیری اسلام هراسی می شود و از نظر تاریخی نیز به اثبات رسیده  ، گفتگو است، زیرا گفتگو و تبادل نظر این امکان را فراهم می کند که دیگران را از یک وضعیت مبهم  توام با ترس و دوری از واقعیت به یک موقعیت قابل درک و نزدیک تبدیل کند.

وی ملاقات اخیر رهبر کاتولیک های جهان و رهبری از شیعیان جهان را به عنوان لزوم برقراری ارتباط بین اسلام و مسیحیت به عنوان دو دین ابراهیمی  ستود و آن را پیام قاطعی به غرب برای مقابله با اسلام هراسی تلقی و خاطر نشان کرد: چنین جلساتی بین مردان خدا همچنین توانایی مذاهب را برای تفکر مشترک درباره مشکلات جهانی نشان می دهد. این دلسوزی ها می توانند در ترغیب جوامع به پذیرش شیوه زندگی دینی و نه ترس از آن نقش داشته باشد. تغییری که به طور طبیعی و معمول در کاهش اسلام هراسی و سبک زندگی مبتنی بر پذیرش ادیان ، حتی فراتر از اسلام ، مثمر ثمر خواهد بود.

" آمر سه لون سیزون" استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه سانتاتوماس طی بیانات مبسوطی تحت عنوان " بازبینی مراحل صلح در میندانائو" به تشریح وقایع تاریخی در مناطق مسلمانان در جنوب فیلیپین پرداخت و با بیان مطالبی پیرامون استعمار اسپانیا آن را عاملی در ایجاد تضاد در جامعه فیلیپین بویژه در بین مسلمانان نامید. سخنران با بیان تغییرات حاصل از سوی حکومت وقت مشترک المنافع فیلیپین و آمریکا در جنگ دوم جهانی، قانون اساسی سال 1935 میلادی فیلیپین، دخالت دولتها و بهره برداری سیاسی از مبارزات مسلمانان و تشدید مبارزات مسلحانه مسلمانان برای کسب استقلال و بدست گرفتن سرنوشت خویش ، به تشریح انحراف این مبارزات بسمت افراط گرایی و سوء استفاده های سیاسی که به تشدید چالش اسلام هراسی و مسلمان هراسی در فیلیپین انجامید ، پرداخت.

وی گزیده ای از مراحل کشمکش ها که سرانجام منجر به تشکیل منطقه  خود مختار مسلمانان جنوب شد را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و بر پیچیده بودن مشکلات و معضلات جنوب فیلیپین تاکید کرد و خواستار آن شد که با بررسی روند تاریخی کشمکشها و چالشهایی که مسلمانان در فیلیپین با آن مواجه بوده اند ، شرایط بگونه ای تدبیر شود که ساختار دولت خودمختار مسلمانان در جنوب فیلیپین از استحکام و کارآمدی بیشتری برخوردار گردد. استاد دانشگاه سن توماس ظرفیت مسلمانان فیلیپین را در توسعه و پیشرفت همه جانبه فیلیپین بسیار بالا دانست و تاکید کرد چنانچه برخی ذهنیتها و تبلیغات منفی علیه مسلمانان اصلاح شود میتوان از این ظرفیت عظیم بهتر استفاده کرد.

با اتمام سخنرانی اساتید از ایران و دانشگاه سن توماس ، مجری برنامه بیان داشت: آنچه از سوی سخنرانان مطرح شد زوایایی را از رابطه اسلام و سیاست و شرایط اسلام در حال حاضر و همچنین حقایقی را در مورد برادران و خواهران مسلمان فیلیپینی ما آشکار کرد. ایشان از شرکت کنند گان در وبینار درخواست نمود با شرکت در بحث آزاد سوالات و دیدگاههای خود را بطور خلاصه مطرح نمایند. یکی از شرکت کنند گان اظهار داشت، برای من مشخص شد که به حاشیه راندن دیگران عامل مهمی در نشان دادن عکس العمل از سوی آنان است که این حقیقت در گفتار سخنرانان خود را نشان داد.

وی مراتب تاسف خود را از نقش مخرب برخی از رسانه ها در گسترش اسلام هراسی بیان و خواستار توسعه و گسترش گفتگو میان اسلام و مسیحیت شد. دانشجوی دیگری برگزاری چنین نشست هایی را عامل پرکردن فاصله ایجاد شده میان پیروان ادیان مختلف نامید .

یکی از دانشجویان ضمن تمجید از نکات مطرح شده در گفتار سخنرانان بر مشکل نادانی و عدم آگاهی از واقعیت ها که در گفتار آقای دکتر مبلغی آمده بود تاکید نمود. دانشجویان متعدد دیگری سئوالاتی را مستقیما از سخنرانان مطرح نمودند که پاسخ های مقتضی داده شد.

انتهای پیام