کردستان عراق: به حاکمیت همسایگان از جمله ایران احترام می‌گذاریم

 «صفین دیزایی» رئیس اداره روابط خارجه منطقه کردستان عراق در مصاحبه با یک رسانه ترکیه‌ای اعلام کرد که این اقلیم برای حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای همسایه بسیار احترام قائل است.

به دنبال واکنش و مخالفت ایران و ترکیه با انتشار تمبری در منطقه کردستان عراق در پی سفر اخیر پاپ فرانسیس، یک مقام ارشد این منطقه اعلام کرد که مقام‌های کردستان عراق برنامه و طرحی برای انتشار این تمبر نداشته‌اند.

به گزارش آناتولی، «صفین دیزایی» رئیس اداره روابط خارجه منطقه کردستان عراق ضمن اعلام این مطلب خبر داد، طراحان این تمبرها طرح خودشان را ارائه دادند اما انتشار این تمبرها هنوز نهایی نشده و طبق قوانین موجود باید ابتدا مجوز رسمی دریافت کنند.

دیزایی در مصاحبه با این رسانه ترکیه‌ای گفت: «ما به حاکمیت ایران، ترکیه و سوریه کشورهای همسایه بسیار احترام می‌گذاریم و از آنها هم انتظار داریم که به حاکمیت عراق و منطقه کردستان عراق احترام بگذارند».

وی با اشاره به روابط خوب اقلیم کردستان عراق با ترکیه و ایران تاکید کرد، مشکل موجود (تمبر حاوی مطالب مغایر با تمامیت ارضی کشورهای ایران، سوریه و ترکیه) باید از راه درک مشترک حل شود.

این مقام ارشد کردستان عراق به آناتولی گفت: «ثبات، رفاه و امنیت منطقه، اولویت مهم ماست. داشتن روابط خوب و دوستانه با هر دو کشور همسایه و کل جهان، اولویت سیاست خارجی ماست. موضع و سیاست رسمی ما روشن است و ما به طور واضح موضع و سیاست رسمی آنکارا را می‌دانیم. ما از حفظ روابط خوب بین دو کشور حمایت می‌کنیم».

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عو همچنین وزارت خارجه ترکیه انتشار تمبری علیه تمامیت ارضی ایران توسط اقلیم کردستان عراق واکنش نشان دادند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه  چهارشنبه شب هفته گذشته درباره انتشار تمبری در اقلیم کردستان عراق در پی سفر پاپ به این منطقه، عنوان کرد: روشن است آنچه در فضای عمومی منتشر شده خلاف اصول و قواعد بین‌الملل است. 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض به دولت عراق نسبت به این موضوع خواستار جمع آوری و اصلاح فوری این اقدام غیردوستانه شده است.