شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال 2020#خبرنگار

کشته شدن ۶۵ روزنامه نگار در سال ۲۰۲۰


کشته شدن 65 روزنامه نگار در سال 2020

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران از کشته شدن حداقل ۶۵ روزنامه نگار و خبرنگار در سال ۲۰۲۰ میلادی خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران اعلام کرد: روزنامه نگاران و خبرنگاران در سال 2020 با افزایش خشونت روبرو شده‌اند به طوری که حداقل 65 نفر از اعضای رسانه های جهان در سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن 17 نفر افزایش داشته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران در گزارش سالیانه خود افزود: هم خبرنگاران و هم سایر کارکنان رسانه، قربانیان خشونت اعمال شده از سوی گروه های تبهکار، افراط گرایان و سازمان های فرقه‌ای بوده‌اند.

گزارش سالیانه فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران متمرکز بر روزنامه نگاران و خبرنگاران کشته شده به واسطه حملات هدفمند، بمبگذاری ها و تیراندازی ها بوده است.

این گزارش نشان می دهد مکزیک خطرناک ترین کشور برای روزنامه نگاران در سال 2020 بوده و 14 نفر از اعضای رسانه های خبری در این کشور کشته شده‌اند. مکزیک 4 بار در 5 سال گذشته در صدر این فهرست قرار داشته است.

افغانستان در رتبه دوم این فهرست قرار دارد و حداقل 10 خبرنگار و روزنامه نگار در سال 2020 جان خود را در این کشور از دست داده‌اند. پس از افغانستان نیز پاکستان با 9 و هند با 8 نفر آمار مرگ و میر روزنامه نگاران قرار دارند. در فیلیپین و سوریه نیز طی سال گذشته در هریک 4 روزنامه نگار جان باخته‌اند و این رقم در نیجریه و یمن نیز به 3 روزنامه نگار رسیده است. عراق، سومالی و بنگلادش، کامرون، هندوراس، روسیه، پاراگوئه و سوئد نیز هر یک با کشته شدن 2 خبرنگار و روزنامه نگار روبرو شده‌اند.

تعداد روزنامه نگاران کشته شده در سال 2020 نسبت به سال 2019 میلادی بیش از 35 درصد رشد داشته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران در پایان اعلام کرده است که از سال 1990 میلادی تاکنون در مجموع بیش از 2680 روزنامه نگار و خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند.

انتهای پیام/