به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، از برگزاری دومین مجمع گفتگوی تهران توسط مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه  در تاریخ سه شنبه 26 اسفند 1399 خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مجمع گفتگوی تهران فعالیت خود را ساعت 10:30 روز سه شنبه با سخنرانی دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه آغاز خواهد کرد.

به گفته خطیب زاده این مجمع، امسال به واسطه شرایط ناشی از کرونا به صورت مجازی و بر خط با حضور شرکت کنندگانی از داخل و خارج از کشور برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اهداف این مجمع را هم اندیشی و تبادل نظر مقامات ارشد سیاسی و روسای موسسات مطالعاتی و اندیشکده ها از منطقه و جهان در خصوص  شرایط منطقه ای پیرامون جمهوری اسلامی ایران شامل خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز از جمله افغانستان همچنین بررسی تبعات امنیتی و سیاسی این تحولات بر روندهای منطقه ای، ایجاد فهم صحیح تر از فرایندهای موجود و نیز همفکری پیرامون یافتن را ه های همکاری بین کشورهای منطقه در جهت ایجاد صلح و ثبات، امنیت و رفاه مردم منطقه، چگونگی نقش آفرینی بازیگران منطقه ای و بین المللی در راستای ایجاد ثبات یا بی ثباتی، پویایی های گسترده و متنوع شامل روندهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی ذکر کرد.

بر اساس اعلام خطیب زاده علاوه بر حضور و سخنرانی مقامات ارشد سیاسی کشورهای منطقه – شامل مقامات سیاسی کشورمان-، تعدادی از روسای مراکز مطالعاتی و اندیشکده های داخلی، منطقه ای و جهانی و صاحب نظر در مسایل منطقه ای نیز در نشست های سه گانه شامل پویایی ها و تحولات مهم منطقه ای؛ مفهوم همسایگی در غرب آسیا با تکیه بر مناطق و ماهیت و نحوه ساماندهی ارتباطات فیمابین؛ و در نهایت پرونده های مهم سیاسی -امنیتی منطقه تبادل نظر خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خاتمه افزود: مجمع گفتگوی تهران با تجمیع کنفرانس های سالانه مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی از سال گذشته، نقش برجسته ای را در گردهم آوردن مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین المللی و منطقه ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا در دستور کار خود قرار داده است.

خاطر نشان می سازد با همکاری نزدیک پرس تی وی در برگزاری مجمع امسال، کلیه جلسات و مباحث جلسات افتتاحیه و نشست های این مجمع به صورت زنده از شبکه های پرس تی وی، سایت وزارت امور خارجه، سایت مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و شبکه های اجتماعی مرتبط پخش خواهد شد.