شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مجلس#مجلس نمایندگان
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پیش‌بینی درباره احیای برجام/ رد اتهام از آستروزنکا /نامه سوم مجلس نمایندگان علیه ایران

کدخبر: 399097
علی‌رغم مواضع مبهم دولت بایدن در قبال روند احیای برجام، رویترز پیش‌بینی کرده احتمالا دولت بایدن برداشتن گام‌های متقابل ایران و آمریکا یا آن‌چه را که «پایبندی در برابر پایبندی» می‌نامد را برای احیای برجام در نظر دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، پیش‌بینی روند احیای برجام، نامه سوم مجلس نمایندگان علیه ایران، درخواست دموکرات‌ها برای استعفای کومو، مصالحه با بازماندگان جیمی فلوید، برگزاری نخستین نشست گروه کواد، ثبت رکورد در کاهش مبادلات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا، رد اتهام از آستروزنکا و صدور مجوز اضطراری برای واکسن جانسون‌وجانسون سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته تشکیل داد‌ه‌اند.

پیش‌بینی رویترز از احیای برجام

به گزارش رویترز، به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ایالات متحده هنوز وارد دیپلماسی مستقیم با ایران نشده است. سالیوان طی یک نشست خبری اعلام کرد فعلا آمریکا در حال گفت‌وگو با اتحادیه اروپا و دیگر کشورهاست تا آنها موضع واشینگتن را به ایران توضیح دهند. سالیوان افزود دیپلماسی ایران کماکان ادامه دارد، اما نه به صورت مستقیم.

1

سالیوان در ادامه افزوده که ما در این مرحله بیش‌تر در انتظارشنیدن مواضع ایرانی‌ها درباره این مسئله هستیم که چگونه می‌خواهند اقدام کنند. وی مدعی شد «این کار آسانی نخواهد بود، اما ما معتقدیم که اکنون در یک فرایند دیپلماتیک قرار داریم که می‌توانیم پیش برویم و در نهایت به هدف خود که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، برسیم و این کار را از طریق دیپلماسی انجام می‌دهیم. با این همه رویترز پیش‌بینی کرده احتمالا دولت بایدن برداشتن گام‌های متقابل ایران و آمریکا یا آن‌چه را که «پایبندی در برابر پایبندی» می‌نامد را برای احیای برجام در نظر دارد.

نامه سوم مجلس نمایندگان علیه ایران

به گزارش بی‌بی‌سی، شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به تونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن، خواستار استفاده او از فشار تحریم‌ها برای واداشتن ایران به پذیرفتن توافقی بهتر شده‌اند. ۲۴ عضو جمهوری خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه ادعا کرده‌اند برجام نتوانست راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به اندازه کافی ببندد. این سومین نامه‌ایست که نمایندگان مجلس درباره ایران به دولت بایدن می‌نویسند.

2

این نامه توسط مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، و جاش گاتهایمر، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیوجرسی، تهیه شده است. ۱۲ نماینده دموکرات و ۱۲ نماینده جمهوری‌خواه هم آن را به امضا رسانده‌اند. بر اساس متن این نامه «باید طی مذاکرات با ایران یک توافق جامع، طولانی تر، سخت گیرانه‌تر و قوی‌تر به تهران تحمیل شود. توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید دارای نقص‌های فراوانی بود و ضمانت‌های کافی مبنی بر اینکه ایران هرگز قادر به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نشود را فراهم نکرد».

درخواست دموکرات‌ها برای استعفای کومو

به گزارش نیویورک‌تایمز، با پیوستن رهبران ارشد حزب دموکرات به جمع سیاستمدارانی که خواستار استعفای اندرو کومو هستند، فشارها بر فرماندار نیویورک که تاکنون از سوی ۶ زن به آزارجنسی متهم شده، بسیار بیشتر شده است. با این حال، کومو می‌گوید اتهام‌ها را قبول ندارد و قصد کناره‌گیری هم ندارد.

3

چاک شومر، رئیس اکثریت دموکرات در مجلس سنا و الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده سرشناس نیویورک در مجلس نمایندگان، تازه‌ترین چهره‌های ارشد دموکرات هستند که از فرماندار نیویورک خواسته‌اند استعفاء دهد. کریستین جیلی‌براند، دیگر سناتور ایالت نیویورک هم گفته آقای کومو با از دست رفتن اعتماد مردم نیویورک روبرو است و بهتر است از مقام خود کنار برود.

مصالحه با بازماندگان جیمی فلوید

به گزارش سی‌ان‌ان، شورای شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا با وکیلان خانواده جورج فلوید به توافق رسید که مبلغ ۲۷ میلیون دلار به خانواده او پرداخت کند.  اعضای شورای شهر مینیاپولیس در نشستی مبتنی بر اصل حقوق مدنی به اتفاق آرا پرداخت مبلغ مزبور را تصویب کردند. 

5

بنا به تصمیم شورای شهر مبلغ ۵۰۰ هزار دلار از پول یادشده به ناحیه‌ای از شهر مینیاپولیس تعلق می‌گیرد که مرگ جورج فلوید در آن روی داد. وکیل خانواده فلوید هنگام اعلام رأی شورای شهر گفت: «این پیامی قوی است تا همه بدانند زندگی سیاهان ارزش دارد و خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان باید پایان یابد».

برگزاری نشست گروه کواد

به گزارش بی‌بی‌سی، رهبران آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن اولین نشست کواد (گروه چهارگانه) را به صورت مجازی برگزار کردند. تشکیل این گروه به عنوان اقدامی استراتژیک در برابر نفوذ چین در منطقه ارزیابی می‌شود. کارشناسان این نشست را که قرار است در ماه‌های آینده به صورت حضوری دنبال شود، بخشی از تلاش بایدن «برای مقابله با قدرت اقتصادی و نظامی چین» توصیف می‌کنند.

6

هارشد ودهان شرینگلا، دیپلمات ارشد هند گفت که چهار رهبر در ملاقات مجازی خود توافق کردند تا برای ساخت و توزیع واکسن‌های ویروس کرونا در منطقه هند و اقیانوس آرام منابعی را اختصاص دهند. برخی گزارش ها حاکی از آن است که آنها قصد دارند تا سال آینده در تولید حدود یک میلیارد دوز همکاری کنند. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای این دیدار مجازی را بیانگر اهمیتی دانسته است که جو بایدن برای منطقه اقیانوس هند و آرام که سه کشور در آن واقعند قائل است.

ثبت رکورد در کاهش مبادلات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز، بریتانیا در نخستین ماه پس از پایان دوره گذار برگزیت و از سال ۱۹۹۷ میلادی به این سو، شدیدترین افت تراز تجاری با اتحادیه اروپا را ثبت کرد. طبق ارقام اداره آمار ملی، با خارج شدن بریتانیا از بازار واحد، صادرات کالا در ماه ژانویه به اتحادیه اروپا ۵.۶ میلیارد پوند و واردات ۶.۶ میلیارد پوند بوده است. در این مدت صادرات کالا به اتحادیه اروپا تقریبا ۴۱ درصد و واردات کالا از اتحادیه اروپا ۲۹ درصد کاهش یافته است.

4

طبق گزارش اداره آمار ملی، چنین افتِ سطح تجارت بریتانیا با اتحادیه از نظر قیمت و حجم و از زمان ارزیابی‌های آماری در ژانویه ۱۹۹۷ میلادی، بزرگترین افت در طول یک ماه است. تصویری از اقتصادی را نشان می‌دهد که با دو چالش برکسیت و ویروس کرونا درگیر است و محدودیت‌های دولت تاثیر آشکاری بر رشد اقتصادی داشته است. تخمین زده می‌شود که تولید ناخالص داخلی بریتانیا ۲.۹ درصد در ماه ژانویه کاهش یافته باشد که ۹ درصد کمتر از آن چیزی است که در فوریه ۲۰۲۰ ثبت شده است و ۴ درصد کمتر از ارقام ثبت شده در اکتبر ۲۰۲۰ است که اوج بهبود اولیه اقتصاد پس از قرنطینه اول در این کشور بود.

رد اتهام از آستروزنکا

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان جهانی بهداشت پس از انتشار اخباری مبنی بر توقف استفاده از واکسن آسترازنکا در چند کشور عمدتا اروپایی اعلام کرد که هیچ دلیلی برای توقف استفاده از این واکسن وجود ندارد.

8

بنا بر اعلام مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، کمیته مشورتی واکسن در این سازمان، ایمنی محصول شرکت داروسازی آسترازنکا را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که هیچ رابطه علّی بین واکسن آسترازنکا و لخته شدن خون در بدن برخی از دریافت کنندگان این واکسن دیده نشده است.

بیانیه سازمان بهداشت جهانی اندکی پس از آن منتشر شد که بلغارستان و تایلند به سه کشور اسکاندیناوی پیوستند که استفاده از واکسن آسترازنکا را تعلیق کردند. اقدام این کشورها در واکنش به گزارش‌های مربوط به لخته شدن خون در برخی از افرادی بودند که این واکسن را دریافت کرده‌اند.اما هنوز هیچ مدرکی در خصوص این عوارض با واکسن کرونا ارائه نشده است.

صدور مجوز اضطراری برای واکسن جانسون‌وجانسون

به گزارش دویچه‌وله، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که استفاده اضطراری از واکسن ضد کرونای ساخت شرکت آمریکایی و چند ملیتی «جانسون اند جانسون» را تایید کرده است. به این ترتیب این واکسن که تنها یک بار تزریق می‌شود و این یک دوز نیز اثربخشی لازم برای ایمن سازی بدن در مقابل ویروس کرونا را دارد، می‌تواند در چهارچوب طرح بین‌المللی «کوواکس» در سطح جهان و میان کشورهای در حال توسعه توزیع شود.

11

از سوی دیگر شرکت بریتانیایی نواواکس اعلام کرد واکسن کرونای ساخت این شرکت در مرحله نهایی آزمایش در برابر کووید-۱۹ با علائم خفیف، متوسط و شدید ۹۶/۴ درصد تاثیرگذاری داشته است. این واکسن همچنین در برابر گونه جدید ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شیوع پیدا کرده ۵۵/۴ درصد موثر است.  شرکت نواواکس همچنین اعلام کرد واکسن کرونای ساخت این شرکت نه تنها در مقابل شدیدترین حالت‌های این بیماری موثر است، بلکه می‌تواند تا حد بسیار زیادی از ابتلای افراد به حالت‌های خفیف و متوسط کووید-۱۹ جلوگیری کند.