شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#استاندارد#جدید

سازندگان موتورهای بنزینی الزام استاندارد آلایندگی را هر سال عقب می‌اندازند


سازندگان موتورهای بنزینی الزام استاندارد آلایندگی را هر سال عقب می‌اندازند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سازندگان موتورهای بنزینی هر سال مصوبه می گیرند و الزام به رعایت استاندارد آلایندگی را عقب می اندازند در حالی که برای ساخت موتورهای جدید هیچ مشکلی در داخل نداریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهم‌نامه بازسازی 31 رام قطار مترو، افتتاح ایستگاه‌های یادگار امام (ره) و شهید ستاری و قرارداد خرید 105 واگن مترو، اظهار کرد: پروژه قطار ملی، به واقع یک پروژه ملی است که بیش از 18 شرکت دانش بنیان، جهاد دانشگاهی، مپنا و غیره در آن مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان داخلی‌سازی در حوزه طراحی حدود 85 درصد است. بزرگترین مشکلی که در صنعتمان داریم فراموش کردن این است که آنچه روح یک محصول را ایجاد می کند، طراحی آن است که خودمان می توانیم آن را انجام دهیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: ساخت را می‌توان خارج از کشور هم انجام داد اما مهم این است که طراحی برای خودمان باشد و هر قابلیت جدیدی که خواستیم به آن اضافه کنیم. خوشبختانه در این پروژه به 85 درصد داخلی‌سازی رسیده‌ایم و بیش از 75 درصد داخلی سازی از لحاظ قیمت رخ داده است.

وی افزود: 88 درصد سیستم‌ها داخلی‌سازی شده و در تولید انبوه می‌توانیم این رقم را به بیش از 90 درصد برسانیم و ارزبَری را 85 درصد کاهش دهیم.

ستاری با بیان اینکه در معاونت علمی برنامه‌های مفصلی در ارتباط با برقی‌سازی وسایل متحرک داریم، اظهار کرد: تولیدکنندگان خوبی داریم و تنوع محصولات هم بالاست، از موتورهای چندکیلو وات برقی گرفته تا اسکوترهای برقی که تأییدیه‌های لازم را اخذ کرده‌اند.

وی افزود: پروژه سوآپ باتری هم یک بحث جدی و در حال پیشرفت است چراکه هزینه اصلی یک موتور برقی باتری آن است که می‌توان از این طریق آن را حذف کرد. البته در حوزه موتورهای برقی با دو مشکل مواجه هستیم. یکی تسهیلاتی است که برای تشویق مردم به استفاده از آن نیاز داریم؛ این تسهیلات لزوما مالی نیست به عنوان مثال شهرداری باید در برخی معابر مرکز شهرمحدودیت تردد ایجاد کند تا مردم تشویق به استفاده از موتورهای برقی شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح کرد: مشکل بعدی این است که سازندگان موتورهای بنزینی هر سال مصوبه می‌گیرند و الزام به رعایت استاندارد آلایندگی را عقب می‌اندازند در حالی که برای ساخت موتورهای جدید هیچ مشکلی در داخل نداریم و باید کاری کنیم که این مصوبات هر سال به سال بعد موکول نشود.

وی افزود: در بحث اتوبوس برقی نیز با شهرداری تهران همکاری داریم و اخیرا با شهرداری مشهد هم قرارداد خوبی امضا کرده ایم و امیدواریم در خرداد نمونه اولیه توسط یکی از سازندگان در داخل را ارائه دهیم. اتومبیل برقی هم یکی از مواردی است که با خودروسازان در حال ساخت آن هستیم و نمونه هایی هم ساخته شده است.

ستاری گفت: هوشمندسازی شهر نیز یکی از بحث‌های جدی ما در معاونت علمی است و امیدوارم همکاری‌های بین دستگاهی در این زمینه توسعه یابد و نتایج آن را ببینیم و مردم آثار و برکات آن را در اقتصاد و سرویس های استارت آپی بیشتر دریافت کنند.

انتهای پیام/