شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنیاد

برگزاری همایش بین‌المللی مجازی «ایران و نظامی‌ گنجوی»


برگزاری همایش بین‌المللی مجازی «ایران و نظامی‌ گنجوی»

همایش بین‌المللی مجازی «ایران و نظامی‌گنجوی» با حضور اساتید و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف توسط بنیاد ایران‌شناسی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی‌ گنجوی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی سده ششم هجری قمری، معاونت اطلاع‌رسانی و همکاری‌های بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی در نظر دارد تا همایش بین‌المللی مجازی «ایران و نظامی‌ گنجوی» را برگزار کند.

حامد فروزان، معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های بین‌الملل بنیاد ایرانشناسی و از سخنرانان این همایش، درباره کم و کیف و چگونگی برگزاری آن توضیح داد و گفت: همایش بین‌المللی «ایران و حکیم نظامی گنجوی» با حضور جمعی از ایرانشناسان داخلی و خارجی از کشورهای هندوستان، اسپانیا، آذربایجان، روسیه و گرجستان، روز دوشنبه بیست و پنجم اسفندماه جاری، در قالب فضای مجازی، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم در تقویم فرهنگی کشور روز 21 اسفندماه، به یاد و نام شاعر حماسه‌سرای ایرانی حکیم نظامی‌گنجوی نامگذاری شده است. حکیم نظامی‌گنجوی از جمله شاعران ایرانی و پارسی‌گوی قرن ششم تا اوایل قرن هفتم است که باید او را در شمار ارکان شعر و ادب فارسی آورد.

معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های بین‌الملل بنیاد ایرانشناسی افزود: حکیم نظامی شخصیتی متأله و فقیه، ادیب وشاعر داشته و ریاضی‌دان  و منجمی توانا بوده است. همچنین منظومه آثار و اندیشه‌های ایشان تأثیری عمیق بر شعر و ادب فارسی و شاعران پارسی‌گوی بر جای نهاده است. تأثیر ایشان بر ادبیات جهان، شبه قاره هند، تاتارستان، ترکستان و عثمانی از وی چهره‌ای شاخص بر پهنه ایران فرهنگی ساخته و ایرانشناسان را چه در گذشته و چه در حال مجذوب خود ساخته است؛ از این رو آثار فراوانی پیرامون شخصیت این حکیم عالی‌قدر نیز خلق شده است. تمامی این موضوعات سبب‌ساز برگزاری این همایش شد.

فروزان با اشاره به جزئیات بیشتر از این همایش گفت: «همایش بین‌المللی مجازی ایران و نظامی‌گنجوی» قرار است در قالب وبینار روز دوشنبه، بیست و پنجم اسفندماه جاری برگزار شود و در آن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی مشارکت خواهند داشت. همچنین این همایش و با حضور تَنی چند از ایرانشناسان داخلی و خارجی همراه است که، به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های علمی خود درباره آثار، شرح احوال و زمانه زندگی حکیم نظامی‌گنجوی خواهند پرداخت.

به گفته وی؛ در این همایش علاوه‌بر سخنرانی حضرت آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد ایرانشناسی و سیدعبدالمجید میردامادی مشاور رئیس و مدیرکل همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایرانشناسی، سخنرانان به شرح ذیل به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت:

-غلامحسین‌زاده؛ رئیس انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع سخنرانی: «تفاوت مرزهای فرهنگی با مرزهای جغرافیای سیاسی».

-حسینعلی قبادی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، با موضوع سخنرانی: «پیامهای جهانی حکیم نظامی‌گنجوی».

-ناصر نیکوبخت؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، با موضوع سخنرانی: «نظامی گنجوی نقطة عطف منظومه‌سرایی در قلمرو زبان فارسی».

-نجمه دری؛ مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع سخنرانی: «بررسی و تحلیل مضامین ادبیات درباری در منظومه‌های نظامی و مقایسة آن با آثار برگزیدة ادبیات جهان».

- اخلاق احمد انصاری؛ استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو هند، با موضوع سخنرانی: «تأثیرات خمسة نظامی بر شاعران هندی».

- شفق علی‌بیگلی؛ استاد دانشگاه و مدیر بخش ترجمه‌های ادبی در موزة ادبیات ملی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان، با موضوع سخنرانی: «تضاد در مخزن الاسرار».

- خواکین رودیگز وارگاس؛ مترجم وپژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و استاد زبان فارسی رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا،با موضوع سخنرانی: «نظامی‌گنجوی احیا کننده عاشقی‌های پیش از اسلام».

- نمادی بارتایا؛ رئیس کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی دانشگاه آکاکی تسرتلی کوتایسی گرجستان، با موضوع سخنرانی: «نظامی‌گنجوی و ادبیات گرجی».

- مستوره احمد اوا؛ استاد دانشگاه فدرال قازان روسیه،موضوع سخنرانی: «تأثیر شعر نظامی برادبیات تاتاری».

-محمود جعفری‌دهقی؛ استاد دانشکدة ادبیات دانشگاه تهران، با  موضوع سخنرانی: «نظامی‌گنجوی و ایرانشناسان».

فروزان در ادامه به جایگاه حکیم نظامی گنجوی در ادبیات فارسی اشاره و اضافه کرد: حکیم نظامی‌گنجوی از آن دسته شاعرانی است که بی‌شک باید او را در شمار ارکان شعر فارسی  و از استادان مسلم این زبان به شمار آورد. وی از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد یا تکمیل سبک و روش خاصی دست یابد. گرچه داستان‌سرایی در زبان فارسی  به وسیله‌ او آغاز نشده است، اما تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانست این نوع از شعر یعنی شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، بی‌شک حکیم نظامی‌گنجوی است.

وی افزود: حکیم نظامی در ایجاد الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاصِ تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند- در هر مورد- و تصویر جزئیات و نیروی تخیل و دقت در وصف و ایجاد مناظر بی‌نظیر و ریزه‌کاریها در توصیف طبیعت و اشخاص و احوال و بکار بردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو سرآمد است، بطوریکه در شمار کسانی قرار میگیرد که بعد از خود نظیری نیافته است.  بیان این نکته نیز در سبک نظامی‌گنجوی ضروری است که او زندگی عامه‌ مردم را به تصویر درآورده و آیینه‌‌ای ساخته است که هرکس خود و زندگی خویش را در آن می‌بیند. تصویری واقعی و حقیقی، نه مجازی و سمبلیک.

همایش بین‌المللی مجازی «ایران و نظامی‌گنجوی» روز دوشنبه، بیست و پنجم اسفندماه جاری، برابر با پانزدهم مارس 2021، از ساعت 11 پیش از ظهر به وقت تهران، به زبان فارسی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند از طریق برنامه اسکایپ به آدرس: «https://join.skype.com/omDfqvkgjfDg»، اقدام کنند. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش می‌توانند با شماره 88608805 تماس بگیرند.

انتهای پیام/