شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکونی

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی:

هنوز مین‌های بسیاری در مناطق جنگی جا مانده است/ چندماه پیش یک روستا در معرض انفجار مین قرار گرفت/ مین‌ها وارد مناطق مسکونی شده‌اند

به گزارش منیبان؛ بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کودکانی که قربانی مین‌های مناطق جنگی می‌شوند، گفت: متاسفانه این موضوع حقیقت دارد و به دلیل پاکسازی نشدن مناطق جنگی هرساله کودکان، زنان و مردانی روی این مین‌ها قرار گرفته که یا دچار مصدومیت می‌شوند یا جانشان را از دست می‌دهند.

او افزود: در تمام این سالها تلاش های خوبی از سوی نیروهای مسلح برای جمع آوری مین در مناطق جنگی صورت گرفته اما چون این مناطق بسیار گسترده است و شهرها و روستاهای بسیاری درگیر هستند، هنوز موفق به پاک سازی کامل نشده‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از سرازیر شدن مین‌ها به مناطق مسکونی خبر داد و عنوان کرد: طی سال‌های اخیر بارش‌های فصلی و فرسایش خاک باعث شده مین‌ها به مناطق مسکونی سرازیر شوند به گونه‌ای که همین چندماه پیش یک روستا در معرض انفجار مین قرار گرفت درواقع به همان دلیلی که عنوان کردم موفق به پاکسازی تمام مین‌ها نشدیم و همچنان این مین‌ها قربانی می‌گیرند.

رحیمی با اشاره به راهی که برای جلوگیری از تلفات جانی در این مناطق استفاده می‌شود، افزود: علاوه بر تلاش‌هایی که برای جمع آوری مین‌ها می‌شود، آگاه سازی و اطلاع دادن راه دیگر جلوگیری از اینگونه آسیب‌هاست که تاکنون موفق هم بوده و در دو سه سال اخیر تاثیر خوبی در جلوگیری از تلفات داشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مدارس به کودکان آموزش می‌دهیم به مناطق ناشناخته و مناطقی که با علامت ممنوعه حصار کشی شدند ورود پیدا نکنند و از سر کنجکاوی داخل آنها نشوند همچنین به آنها آموزش می‌دهیم در مواقع سیلاب و باران علائم وجود مین در آب را بشناسند تا خدایی نکرده به آنها دست نزنند و سریعا به بزرگترهایشان اطلاع دهند.

رحیمی با تاکید بر اینکه کودکان و بزرگسالانی که در معرض انفجار مین قرار می‌گیرند جانباز محسوب شوند، گفت: این افراد اگر داخل مرزهای کشور در معرض انفجار مین قرار گیرند و دچار نقص عضو شوند، جانبار تلقی می‌شوند و اگر فوت کنند، شهید محسوب می‌شوند و از همان خدمات خانواده شهدا بهره مند می‌شوند.