شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#مرغ#کاهش نرخ

پرواز قیمت مرغ علی‌رغم وعده کاهش نرخ ها

بسیاری از فروشگاه‌های توزیع کننده مرغ در روزهای پایانی سال با توجه به دونرخی شدن مرغ عرضه این محصول را بیشتر از نرخ واقعی آن به صورت آزاد انجام می‌دهند.

اصناف پرواز قیمت مرغ علی‌رغم وعده کاهش نرخ ها

اگر یاد روزهای اول انقلاب و آن صف کشیدن های طولانی برای خرید نفت، پنیر و برنج و روغن می‌افتید باید بگوییم این نوستالژی دهه ۶۰ امسال بارها و بارها در صف‌های طولانی برای خرید مایحتاج ضروری مردم تکرار شد اتفاقی که فکر می‌کردیم شاید دیگر نظیرش را نبینیم و آن خاطرات دیگر برایمان تکرار نشود.

اما این صف کشیدن‌های امسال فرق بزرگی با آن سال‌ها دارد و آن هم این است که مردم امنیت جانی ندارند آن هم به دلیل شیوع بیماری کرونا در یکسال اخیر که مردم از تجمعات کوچک و بزرگ در بازارها و اماکن عمومی مختلف منع شده‌اند و مسئولان وزارت بهداشت تجمع‌های این چنینی را خطری برای سلامت افراد می‌دانند.

صف کشیدن‌ برای خرید مایحتاج شب عید

اما ظاهرا تنها جایی که دیگر برای آن داد و بیدادی نمی‌کنند که تعطیل شود همین صف کشیدن‌ها برای خرید مایحتاج شب عید است که مردم بدون فاصله و نگرانی در کنارهم ایستاده و صف کشیده‌اند تا بتوانند اقلام مورد نیاز خود از جمله مرغ را تهیه کنند.

اما قیمت مصوب مرغ برای هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده قیمتی که البته برای عده زیادی از مردم در شرایط اقتصادی فعلی بسیار گران تمام می‌شود اما چاره‌ای برای آنها نمانده چون شب عید در پیش است هرچند مرغ با همین قیمت نیز در مغازه‌های خرده‌فروشی یافت نمی‌شود.

در حال حاضر قیمت مرغ کامل در مغازه‌های خرده‌فروشی به ۳۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است و هر کیلوگرم سینه یا ران مرغ نیز با قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود. با این حال معدود مغازه‌هایی در سطح شهرها می‌توان یافت که به اصطلاح مرغ دولتی توزیع می‌کنند.

ایراد کار کجاست که با وجود اینکه چندی پیش مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت وعده کاهش قیمت مرغ و عرضه ان با قیمت مناسب در بازار را داده بودند و اینکه ادعا می‌کنند جوجه ریزی امسال بسیار بیشتر از نیاز مصرف بازار بوده اما بازهم این گرانی‌ها در بازار مرغ موج می‌زند و مردم را مجبور به صف کشیدن در شرایط بیماری کرونا کرده است.

رد پای دلالان در دو نرخی شدن مرغ

محمدعلی کمالی سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با بیان اینکه مرغ مورد نیاز شب عید و ایام نوروز تامین شده، گفته: حضور دلالان و دو نرخی شدن گوشت مرغ علت افزایش قیمت این ماده غذایی در بازار است.

البته واژه دو نرخی شدن یک کالا دیگر چندان برای ما ایرانی‌ها غریبه و نامفهوم نیست و مسئولان روی هر کالایی دست بگذارند آن را دو نرخی می‌کنند و این نرخ گذاری‌های دولتی و بازاری هم آخر کار به ضرر مردم تمام می‌شود.

سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران درباره قیمت گوشت مرغ هم اینگونه توضیح داده که اکنون قیمت مرغ زنده درب واحدهای پرورشی بین ۱۴ تا ۱۷ هزارتومان و درب کشتارگاه ها ۲۲ تا ۲۴ هزارتومان است، بنابراین گوشت مرغ باید با سود بین ۱۰ تا ۱۲ درصدی با نرخ حداکثر ۲۵ هزار تا ۲۷ هزارتومان به دست مصرف کنندگان برسد.

بر اساس این اظهارات پر کشیدن قیمت مرغ آن هم در آستانه شب عید چندان غیر منطقی نیست هرچند که باید بتوانند کنترل کنند تا این نرخ یک شبه به این میزان افزایش نیابد.

این در حالی است که سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران چندی پیش هم گفته بود برای اسفندماه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه تولیدکنندگان نمی‌توانند مرغ را احتکار و باعث گرانی آن دربازار شوند.

وی اضافه کرد: عواملی مانند دو نرخی شدن گوشت مرغ و تقاضای کاذب آن با حضور دلالان و واسطه گران و تاخیر در عرضه نهاده های دامی با نرخ‌های مصوب عامل گرانی گوشت مرغ در بازار محسوب می‌شوند، بنابراین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان متضرر این بازار نابسامان به حساب می‌آیند.

کمالی گفت: بهمن ماه امسال ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد، اما فروشندگان و شرکت ها با تاخیر در ارایه نهاده ها با نرخ های مصوب، می توانند تولید را با مشکل روبرو کنند به طوری که برخی تولیدکنندگان با در دست داشتن حواله سامانه بازارگاه پس از گذشت ۴۰ روز نهاده مورد نیاز خود را تحویل گرفتند.

وی توضیح داد: علت دیگر تحریک بازار برای گرانی گوشت مرغ، فاصله قیمتی بین نرخ مرغ دولتی ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان با نرخ بازار بالای ۳۵ هزارتومان است که خود این موضوع حضور دلالان و تقاضای کاذب را منجر می شود. اکنون مرغ دولتی با نرخ مصوب در میادین میوه و تره بار و برخی فروشگاه های مشخص سطح استان ها توسط شرکت پشتیبانی اموردام ارایه می شود.

با دو نرخی شدن اجناس و اقلام مصرفی سبد خانوارهای مردم و توجیهاتی این چنینی در افزایش تقاضا و دست دلالان و فاصله قیمتی نمی‌توان بازار ملتهب اقلام خوراکی به ویژه مرغ را در روزهای پایانی سال آرام کرد و ضروری است تا با نگاهی وسیع‌تر نسبت به نرخ گذاری این کالاها و تأمین اقلام مصرفی و ممانعت از حضور دلالان در این بازارها اقدام کرد اقدامی که شاید لازم بود دو ماه پیش از این توسط مسئولان امر ساماندهی می‌شد اما نشد.

منبع: تهران نیوز