شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#اتومبیل#خرید و فروش
نیم‌قرن با اقتصاد ایزان؛ ۲۳ اسفند

خرید و فروش اتومبیل با نظارت مستقیم دولت صورت می‌گیرد

کدخبر: 399052
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 22اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 اسفند 1350؛ظرفیت ذوب‌آهن به 4 میلیون تن می‌رسد

دکتر شیبانی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن ایران گفت: مراسم تجلیل از چهارمین سالروز بنیانگذاری کارخانه ذوب‌آهن آریامهر که اولین سنگ بنای آن در روز 23 اسفند 1336 به دست مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر گذارده شد در شرایطی برگزار می‌شود که عملیات ساختمانی و نصب ماشین‌آلات و همچنین تجهیزات قسمت اعظم کارخانه پس از آزمایشات لازم با موفقیت انجام و به نحو کاملا رضایت‌بخشی در جریان بهره‌برداری است. به‌عبارت دیگر در ظرف 4 سال یکی از نقاط ساکت و خاموش مملکت واقع در 45 کیلومتری اصفهان تبدیل به قلب بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور شده که هم‌اکنون در حال تپیدن و بهره‌برداری است.

هم‌اکنون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور ده‌ها واحد وابسته به این شرکت سرگرم و در تلاش تامین زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، آهک، دلمیت و ده‌ها نوع دیگر از مواد اولیه و موردنیاز کوره مرتفع می‌باشند تا به کمک مغز متفکر کارشناسان ایرانی و بازوان نیرومند کارگران مجرب کشور به هم ترکیب و به‌صورت فلز مذاب و در شاهرگ‌های کارخانه ذوب‌آهن آریامهر جریان یابد.

دکتر شیبانی گفت: بهره‌برداری از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به‌طور تدریجی شروع می‌شود و در مرحله اول بهره‌برداری این کارخانه 9/1 میلیون تن ظرفیت دارد و با اجرای طرح توسعه این ظرفیت به 4 میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی ذوب‌آهن ایران به فعالیت‌های کارخانه ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: در مجاورت این کارخانه یک کارخانه تولید سیمان به ظرفیت 5 هزار تن در روز احداث می‌شود و تاکنون برای کارهای تولید و ساختمان این کارخانه   یک میلیار و 800 میلیون تومان اعتبار به مصرف رسیده است.

23 اسفند 1360؛خرید و فروش اتومبیل با نظارت مستقیم دولت صورت می‌گیرد

حسین افضلی، رئیس امور اجتماعی استانداری اصفهان و مسوول هماهنگ کردن توزیع کلیه وسایط نقلیه خودرو در سراسر کشور گفت: از بدو شرکت اینجانب در کمیته توزیع اتومبیل شروع به ایجاد یک سیستم توزیع در سطح استان کردیم. به این ترتیب که سهمیه را بین فرمانداری‌ها تقسیم کردیم و تحت شرایط یکسان در سراسر استان، اتومبیل موردنیاز متقاضیان را به افراد واجد شرایط تحویل دادیم. سیستم توزیع ما به حدی موثر و مطلوب واقع شد که باعث گردید در هیچ یک از نمایشگاه‌های اتومبیل و بورس معاملات، اتومبیل صفر کیلومتر اعم از سواری و وانت یافت نشود.

در پی این اقدام، هیات‌مدیره کارخانجات ایران ناسیونال با دعوت از ما، خواستار همکاری بیشتری در ایجاد یک سیستم توزیع سراسری در سطح کشور شد. در سفرهایی که به تهران داشتیم و با وجود همکاری‌هایی که با گروه صنایع خودرو وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دادیم، مقدمات ایجاد ستادی به‌منظور هماهنگ کردن امر توزیع وسائط نقلیه در سراسر کشور براساس نوع محصولات و درصد مصرف، فراهم آمده است.

افضلی اظهار کرد: از آنجایی که برنامه‌ای در دست تدوین است تا خرید و فروش اتومبیل با نظارت مستقیم دولت، صورت می‌گیرد، از همه متقاضیان مصرانه درخواست می‌کنم که به ایجاد بازار سیاه و چپاول اموال مستضعفین، دامن نزنند و بگذارند مسوولان با پیاده کردن برنامه صحیح در زمینه توزیع و کنترل خرید و فروش انشاء‌الله به یاری ملت قهرمان ایران ریشه ضدانقلاب داخلی و تروریست‌های اقتصادی را بخشکاند.

23 اسفند 1380؛بانک اطلاعات مدیران ایجاد می‌شود

بانک اطلاعات مدیران کشور با تصویب هیات‌وزیران توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی ایجاد می‌شود.

براساس این مصوبه کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موضوع ماده (4) قانون محاسبات عمومی کشور، مصوب 1366 – و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و سایر شرکت‌هایی که بیش از 50 درصد سرمایه یا سهام آنها منفردا یا مشترکا متعلق به وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی است و همچنین سایر شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح‌ نام است یا تابع قوانین و مقررات خاص می‌باشند، مکلف هستند ضمن انجام اقداماتی هستند. اطلاعات کلیه مدیران (سطوح عال، میانی، پایه) خود را حداکثر تا پایان سال 1380 از طریق پرسشنامه مربوط در اختیار بانک اطلاعات مدیران کشور قرار دهند.

نسبت به تکمیل برگ به‌روزرسانی اطلاعات مدیرانی که دارای سابقه در بانک یادشده می‌باشند، اقدام لازم معمول دارند.

23 اسفند 1390؛نحوه تخصیص ارز به 180 قلم کالا

به‌دنبال اعتراض آن دسته از واردکنندگان که به‌دلیل واردات غیرضروری و لوکس از دریافت ارز 1226 تومانی جا مانده‌اند، دولت اعلام کرد که به 180 قلم کالا فقط از محل درآمد ارزی حاصل از صادرات، ارز می‌دهند.

مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام تمهیدات جدید ارزی دولت خبر داد که براساس تصمیم وزیران عضو کارگروه حمایت از تولید و به استناد اصل 138 قانون اساسی، ثبت‌سفارش و تامین ارز واردات 180 قلم کالای مصرفی و مواد خوراکی با بهره‌گیری از ارز حاصل از صادرات ممکن شده است.

آن‌طور که رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران از جزئیات دستورالعمل تامین ارز واردات 180 قلم کالا از محل صادرات خبر می‌دهد، قرار است از 20 فروردین‌ماه این دستورالعمل اجرایی شود.

به گفته اسدالله عسگراولادی در این طرح صادرکنندگانی که خواستار فروش ارز خود به واردکنندگان هستند و واردکنندگانی که نیازمند خرید ارز ارزان از صادرکنندگان هستند از فروردین‌ماه سال آینده در بورس تهران به‌عنوان واسطه دولتی طرح ثبت‌نام می‌کنند تا با هم بر سر نرخ ارز به توافق برسند.

برخی از 180 قلم کالا عبارتند از صابون حمام، صابون بچه، فرآورده‌های آرایشی برای لب، نخ دندان، ویفل‌ها و ویفرها، میز بیلیارد و میز اسنوکر، پیانو، پوست خوک آمبی، مبل، کلاه‌گیس، مجسمه،