شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#امارات#همزمان#آنکارا

۷ شرط امارات برای آشتی با ترکیه

اردوغان نمایه

مشاور سابق ولی‌عهد ابوظبی همزمان با ابراز تمایل ترکیه برای عادی‌سازی روابط با امارات به ۷ شرط که آنکارا باید به آنها عمل کند اشاره کرد.

به گزارش مشرق، «عبدالخالق عبدالله»، استاد دانشگاه امارات، مشاور سابق بن‌زاید که به مراکز تصمیم گیر در این کشور بسیار نزدیک است، هفت شرط برای عادسازی روابط برای ترکیه گذاشت.

او جمعه‌شب در حساب توییتری خود با انتشار تصویری «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه نوشت: «او ابتدا موارد زیر را انجام دهد:

۱) پایان دادن به اشغالگری در سوریه و عراق

۲) خارج کردن نیروهای مزدور از لیبی

۳) توقف حمایت از جماعت اخوان المسلمین

۴) خودداری از تحریک علیه ثبات مصر

۵) اخراج فوری نیروهای از خلیج .. (خلیج فارس)

۶) باز نگری در نقشه‌های توسعه‌طلبانه عثمانی

۷) عذرخواهی بابت حمله به رهبران سعودی

او در پایان توییتش نوشت: «در این صورت است که می‌توان با او آشتی کرد».

۷ شرط امارات برای آشتی با ترکیه
توییت عبدالله

ترکیه و امارات طی سال‌های اخیر در چند منطقه منافع مخالف و حتی متضاد داشته‌اند. آنکارا در لیبی از دولت وفاق ملی که مورد حمایت سازمان ملل بود حمایت کرد که در مقابل آن، دولت شرق این کشور به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر قرار داشت. حفتر مورد حمایت ائتلاف عربی امارات بود ولی با حمایت ترکیه، از متصرفاتش مجبور شد عقب بنشیند.

در پرونده مصر، نیز ترکیه از اخوان المسلمین و دولت محمد مرسی که توسط السیسی برکنار شد حمایت کرد که در تضاد آشکار با سیاست ابوظبی در این کشور آفریقایی بود.

با این حال بیشترین تقابل سیاست‌های ترکیه و امارات در قطر و قضیه ترور «جمال خاشقچی» بود. در این پرونده ترکیه دوشادوش رسانه‌های قطری مانند الجزیره، رهبران سعودی از جمله بن سلمان که مورد حمایت اماراتی‌ها و شخص بن زاید بود را به باد انتقاد گرفت. 

آنکارا همچنین با حمایت تمام قد از دوحه در برابر ائتلاف سعودی، اماراتی، مصری و بحرین مانع از حمله نظامی این ائتلاف به قطر شد.

طی هفته اخیر مقامات ترکیه از امکان عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با مصر و عربستان سعودی و همچنین امارات متحده عربی سخن گفته‌اند. ناظران این چرخش آنکارا را به تغییر در کاخ سفید مرتبط می‌دانند.

منبع: فارس