به گزارش برنا؛ جلال‌الدین میرزای رزاز، سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور  و رئیس انجمن تغذیه ایران درباره تغذیه مناسب در این روزهای کرونایی برای مقابله با نوع انگلیسی  کووید 19 گفت: ویروس کرونای انگلیسی ویروس متفاوتی نیست و تنها در مقایسه با ویروس کرونای چینی کمی جهش‌یافته‌تر است.

او افزود: دستورالعمل‌هایی درباره تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک می کند. یکی از این دستورالعمل‌ها این است که افراد باید تغذیه‌ای سالم و دارای تنوع را در طول روز داشته باشند به این معنی که از تمام گروه‌های غذایی مانند پروتئین، چربی، سبزیجات و کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه خواب عامل بسیار تاثیرگذاری در تقویت سیستم ایمنی افراد است، بیان کرد: خواب کافی به ویژه در ساعات شب در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است و حتی خواب‌های طولانی در ساعات روز جایگزین خواب شبی که بر اساس ساعت بیولوژیک افراد تنظیم شده نمی‌شود.

او افزود: سومین موردی که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد افزایش فعالیت فیزیکی است. زمانی که صحبت از فعالیت فیزیکی می‌شود منظور ورزش‌های سنگین و تمرینات سخت و باشگاهی نیست بلکه روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی‌ در محیط‌های باز می‌تواند در تقویت ایمنی بدن تاثیرگذار باشد. همچنین بعضی مکمل‌های غذایی نیز می‌تواند به افراد خاص و دارای نقص ایمنی کمک کند اما پیش از مصرف هر فرد باید از پزشک خود و یا یک متخصص تغذیه مشورت بگیرند.

رزاز معتقد است هر شخص درمان مخصوص به خود را باید دنبال کند و این عناوین به صورت کلی برای عموم مردم کمک کننده است اما درنهایت هر فردی نسخه مخصوص به خود را دارد. پس به جای دنبال کردن نسخه‌های سلبریتی‌ها و افرادی که سررشته‌ای در این حوزه ندارند توصیه می‌شود مردم به کارشناسان تغذیه و پزشک متخصص مراجعه کنند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور درباره اهمیت استفاده از ویتامین «D» عنوان کرد: تاثیر ویتامین «D» در تقویت سیستم ایمنی بدن ثابت شده است و افراد اگر از طریق تغذیه مناسب ویتامین «D» لازم را دریافت نمی‌کنند باید از مکمل‌های ویتامین «D» استفاده کنند به ویژه مصرف روزانه ۱۰۰۰ واحدی و یا بیست روز یک بار ۲۰۰۰ واحدی می تواند موثر باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: در کنار ویتامین «D» استفاده از مکمل‌های «روی» و «زینک» در تقویت سیستم ایمنی بسیار تأثیرگذار است.

رزاز درباره امکان انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی گفت: بر اساس آخرین تحقیقات سازمان غذا و دارو آمریکا این ویروس از طریق مواد غذایی منتقل نمی‌شود و اگر مواد غذایی آلوده به این ویروس باشد پس از مصرف آن باعث انتقال بیماری نمی‌شود زیرا این ویروس در دستگاه گوارش از بین می‌رود اما اگر این ویروس بر روی بسته‌بندی مواد غذایی وجود داشته باشد امکان انتقال آن طریق دست به دهان، بینی و چشم وجود دارد. البته با ضدعفونی بسته‌بندی مواد غذایی و همچنین گرم کردن آن‌ها می‌توان از احتمال انتقال کرونا پیشگیری کرد.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با معرفی اپلیکیشن «تاک» با موضوع تغذیه، ایمنی و کرونا بیان کرد: تمامی دستورالعمل‌های لازم و مهم درباره تغذیه مناسب در این روزهای کرونایی در این اپلیکیشن موجود است و افراد می‌توانند با مراجعه به این اپلیکیشن نکات مهم را درباره تغذیه چه برای پیشگیری و چه زمانی که بیمار شدند و همچنین برای دوره پس از بیماری و نقاهت در اختیار داشته باشند.

//انتهای پیام: 3