شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای شهر#سعید#تاریخ

بازخوانی یک ترور؛ ۲۱ سال گذشت

بازخوانی یک ترور؛ ۲۱ سال  گذشت

۲۱ سال پیش  در چنین روزی یعنی در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۱۳۷۸ سعید عسگر در مقابل ساختمان شورای شهر تهران، سعید حجاریان را با اسلحه مارکاروف ترور کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  ۲۱ سال پیش  در چنین روزی یعنی در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۱۳۷۸ سعید عسگر در مقابل ساختمان شورای شهر تهران سعید حجاریان را با اسلحه مارکاروف ترور کرد.

سعید حجاریان  از اعضای اولین شورای  تهران و مشاور سیاسی سید محمد خاتمی در سال ۱۳۷۸ توسط سعید عسگر در مقابل شورای شهر تهران مورد سوءقصد قرار گرفت. دادگستری کل تهران در ۲۲ اردیبهشت ۷۹ درباره حکم عاملان ترور حجاریان اعلام کرد: «برابر رأی شعبه ۳۲ دادگاه انقلاب اسلامی تهران عاملان ترور حجاریان به زندان محکوم شدند. متهم ردیف اول: سعید عسگر، فرزند محمد، دانشجوی ۲۰ساله دایر بر اقدام علیه امنیت کشور از طریق مباشرت به ترور سعید حجاریان و ابوالقاسم شفیعی به مجازات ۱۵ سال حبس در زندان اصفهان محکوم شد. سیدمحسن مجیدی نیز به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق معاونت در ترور حجاریان و شفیعی و کاوه به ۱۰ سال حبس در زندان شیراز محکوم شدند و محمدعلی مقدمی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق معاونت در ترور حجاریان به هفت سال حبس در زندان کرمانشاه محکوم شد. بقیه متهمان نیز به حبس از چهار تا سه سال محکوم شده و موسی جان‌نثاری، مهدی روغنی و سعید گگونانی نیز تبرئه شدند.» اما عسگر کمتر از یک سال در زندان ماند و به‌سرعت آزاد شد.

بازخوانی یک ترور؛ ۲۱ سال  گذشت

تشریح ترور حجاریان از زبان دری نجف آبادی

حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی وزیر  اسبق  اطلاعات  در گفت و گو با ایسنا در ۲۲ اسفند سال ۷۸، درباره تشریح این ترور گفته بود: در قضیه ترور آقای حجاریان نباید احتمال دخالت منافقین را نادیده گرفت، حتی اگر آنها درصورت اطلاع از عدم موفقیت، مسؤولیت این حمله را بر عهده نگیرند.

حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی همچنین افزود: منافقین با هدف متشنج کردن اوضاع داخلی، چنین کارهایی را صورت می‌دهند واین وظیفه دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی است که با دقت نظر ریشه‌های حادثه را شناسایی نمایند.

وی با اشاره به احتمال دخالت نیروهای بیگانه در این قضیه تصریح کرد: به هر روی چه این جنایت از سوی منافقین صورت گرفته باشد، و چه از سوی بیگانگان، آنها تلاش می‌کنند که از این قضیه بهره‌برداری نمایند و ما وظیفه داریم که ضمن هوشیاری ، اجازه سوء استفاده را به دشمنان ندهیم.

حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی با اظهار تاسف عمیق نسبت به بروز این رویداد تصریح کرد: در عین حال، از این که طبق اخبار رسیده وضعیت جسمانی ایشان رو به بهبود است، خوشحالم و امیدوارم که هرچه زودتر مجددا حضور ایشان منشا خیر و برکت برای نظام اسلامی باشد.

مراسم دعا و نیایش دانشجویان جهت بهبود حال دکتر سعید حجاریان


همزمان با این حادثه، مراسم ذکر ،دعا و توسل جهت بهبود حال دکتر سعید حجاریان پس از نماز مغرب و عشاء در محل مسجد کوی دانشگاه تهران برگزار شد این مراسم به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ساعت ۱۹/۳۰ با حضور مداح اهل بیت حسین زمان برگزار شد.

۲۱۶۲۱۹