به گزارش شبکه تله سور آمریکای لاتین، در پی اقدامات تحریک‌آمیز جریان مخالف در اکوادور، برخی سازمان های بین‌المللی ضمن هشدار درباره احتمال وقوع کودتا، فراخوان مداخله نظامی در انتخابات ماه آینده این کشور را محکوم کردند.

در حالی که اکوادور برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در حدود یک ماه دیگر آماده می شود، برخی اقدامات جناحی از احتمال وقوع کودتا در جریان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حکایت دارد.

«یاکو پرز» یکی از نامزدهای دور پیشین انتخابات اکوادور که در پی بازشماری مجدد آراء از راهیابی به دور دوم انتخابات بازماند، با ادعای تقلب، از کمیسیون مبارزه با فساد این کشور خواسته تا نیروهای نظامی نیز در پای صندوق های رأی حضور یابند.

در همین رابطه، «دیوید آدلر» هماهنگ کننده سازمان بین المللی پروگرسیست (ترقی خواهان) در صفحه شخصی خود در توئیتر ضمن هشدار درباره این اقدام یاکو پرز، تاکید کرد: خطر یک کودتای انتخاباتی در اکوادور وجود دارد.

رهبر این نهاد بین المللی همچنین گفت:  یاکو پرز از فراخوان نیروهای مسلح  برای مداخله در امور صندوق آراء و جلوگیری از بازگشت کورّئیسم حمایت کرده است.

کورّئیسم به حزب طرفداران «رافائل کورّه آ» رئیس جمهور پیشین اکوادور گفته می شود که محبوبیت زیادی در میان مردم این کشور دارد.

پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات که در هفتم فوریه (۱۹ بهمن) برگزار شد، به دلیل اختلاف بسیار اندک نسبت آراء میان دو کاندیدای دوم و سوم «گیلرمو لاسو» و «یاکو پرز»، شورای انتخابات اقدام به بازشماری مجدد آرا کرد و به این ترتیب برخلاف اعلام نتایج قبلی، این بار لاسو به عنوان برنده دوم دور نخست و رقیب «آندرس آرائوز»، به دور دوم انتخابات راه یافت و همین موضوع جنجال بسیاری در کشور به راه انداخت. زیرا پرز و لاسو به پیشنهاد گروه اپوزیسیون، حاضر به ائتلاف نشده و به این ترتیب کشور را با خطر مخالفت‌های طرفداران دو نامزد با نتایج اعلام شده مواجه کردند.  

یاکو پرز همچنین درخواست کرده که دور اول انتخابات باطل اعلام شود و روند بازشماری آراء، در حضور نهادهای ملی و بین المللی و همچنین با ممیزی سیستم های رایانه ای تکرار شود تا تضمین لازم برای اجرای صحیح فرایند انتخابات ارائه شود.

اما خواسته های پرز از سوی بخش های مردمی و کارشناسان به دلیل غیرقانونی دانستن این نوع اقدامات، رد شده است.

در همین رابطه دبیرخانه بین المللی «پودموس» تصریح کرد: فراخوان های مداخله نیروهای نظامی در انتخابات برای ممانعت از بازگشت کورّئیسم در اکوادور قاطعانه محکوم می کنیم.

یک رسانه محلی نیز اطلاعیه ائتلاف چپ پارلمان اروپا و ناظران انتخابات ۲۰۲۱ اکوادرو را منتشر کرد که در آن خواستار احترام به استقلال شورای ملی انتخابات و اراده رأی دهندگان در دور نخست انتخابات (هفتم فوریه) شدند.

مقامات اکوادور نیز درباره خطر وقوع کودتا هشدار دادند

«رافائل کورّه آ» رئیس جمهوری سابق اکوادور و همچنین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نیز پیش‌تر، در پی اقدام دادستانی کل این کشور مبنی بر در اختیار گرفتن رایانه های شورای ملی انتخابات برای «تجزیه و تحلیل داده های الکترونیکی آن» درباره احتمال وقوع کودتا هشدار داده بودند.

«آندرس آرائوز» نامزد حزب چپ «اتحادیه امید» و مورد حمایت «رافائل کورّه آ» نیز که به عنوان پیشتاز دور اول انتخابات به مرحله دوم راه یافته، در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای با اشاره به احتمال کودتا گفت: مداخله نهادهای رسمی در روند انتخابات پیش‌بینی‌شده برای ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین)، اجرای دور دوم انتخابات را با خطرات بسیاری روبرو خواهد کرد.

همچنین گیلرمو لاسو، به عنوان دیگر نامزد انتخابات راه یافته به دور دوم، اقدام این نهاد رسمی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

آمریکای لاتین متاثر از کودتاهای بسیار در پی انتخابات سال های گذشته، که اغلب با مداخلات برخی دولت های خارجی از جمله آمریکا روی داده است، به طور معمول در پی برگزاری انتخابات، در حالت هشدار از وقوع مجدد کودتا به سر می برد؛ چرا که طبق تجربه تاریخی، طرح کودتاها اغلب پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج، با ادعای تقلب در انتخابات از سوی گروه مخالف و به تحریک بیگانگان در این کشورها اجرا شده است.

۱۳ میلیون شهروند اکوادور هفتم فوریه (۱۹ بهمن) برای انتخاب رئیس‌جمهوری، معاون ریاست جمهوری و ۱۳۷ عضو مجلس این کشور آمریکای لاتین برای یک دوره پنج ساله (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) در شرایط شیوع ویروس کرونا در مراکز رای‌گیری حاضر شدند.

تقویم انتخاباتی آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۱ در حالی با اکوادور آغاز شد که این کشور با مشکلات اقتصادی بی شمار، شیوع جدی بیماری همه‌گیر کرونا، نابرابری و فساد دست و پنجه نرم می‌کند. لغو یارانه‌های سوخت و گران شدن بهای بنزین و گازوئیل از جمله اقدامات لنین مورنو رئیس‌جمهوری اکوادور (۲۰۱۹) بود که موجب روشن شدن آتش اعتراض‌ها و به دنبال آن افزایش سطح نارضایتی‌ها و انتقادها از وی شد.

دور دوم انتخابات اکوادور که برای ۱۱ آوریل آینده (۲۲ فروردین) پیش بینی شده، صحنه رقابت «آندرس آرائوز» نماینده چپگرای اتحادیه امید در برابر «گیلرمو لاسو» نامزد حزب راست میانه (CREO) خواهد بود.

به این ترتیب "لنین مورنو" رئیس جمهوری فعلی اکوادور که با حمایت رافائل کوره‌آ به قدرت رسید با سقوط شدید میزان محبوبیت از ماه‌های نخست (از ۷۷ درصد به هفت درصد) جایگاهش را به رئیس دولت بعدی تحویل خواهد داد.

«اوو مورالس» رهبر جنبش به سوی سوسیالیسم و رئیس جمهوری پیشین بولیوی، پیشتر درباره تاثیر پیروزی لوئیس آرس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی و آندرس آرائوس کاندیدای انتخابات ۲۰۲۱ اکوادور، ابراز امیدواری کرد که دوران انسجام و همبستگی کامل گذشته (با همزمانی ریاست چاوز در ونزوئلا، کریشنر در آرژانتین و لولا داسیلوا و رافائل کورئا به ترتیب در برزیل و اکوادور) به آمریکای لاتین بازخواهد گشت.