شهر خبر

کرونا در اروپا|از دومینوی توقف واکسیناسیون با آسترازنکا تا قرنطینه وزیر خارجه فرانسه


کرونا در اروپا|از دومینوی توقف واکسیناسیون با آسترازنکا تا قرنطینه وزیر خارجه فرانسه

شمار کشورهایی که تزریق واکسن آسترازنکا را به دلیل تردیدهای روزافزون متوقف می‌کنند رو به افزایش است و جدیدترین خبرها از پیوستن رومانی و بلغارستان به جمع این کشورها خبر می‌دهد و وزیر خارجه فرانسه هم به دلیل ارتباط با فرد کرونا مثبت به قرنطینه می‌رود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کرونا در اروپا همچنان ادامه دارد و به صورت روزافزون برعواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن افزوده می شود.

افزایش آمار مبتلایان جدید در آلمان

جدیدترین اخبار کرونا در اروپا حاکی از آن است که انستیتو رابرت کخ آلمان بار دیگر از افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا در کشور خبر داد.

انستیتو رابرت کخ صبح امروز ( جمعه) اعلام کرد که در عرض یک روز 12834 مورد ابتلای جدید به کرونا در آلمان شناسایی شده که 2254 مورد بیشتر از این روز در هفته گذشته بوده است. 252 نفر دیگر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

رومانی هم تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کرد

کشور رومانی هم به جمع کشورهایی پیوست که تزریق واکسن کرونا را متوقف کرده اند.مقام های بهداشتی این کشور توقف تزریق این واکسن را اقدامی کاملا احتیاطی ارزیابی کردند. آن ها علت این اقدام را عوارض جانبی اعلام شده بعد از تزریق این واکسن در ایتالیا اعلام کرده اند. مقامات رومانی اعلام کردند که تعلیق تزریق این واکسن تا زمان نهایی شدن بررسی ها در این باره از طرف آژانس دارویی اروپا وجود خواهد داشت.

آژانس نظارت پزشکی ایتالیا ( آیفا) هم اعلام کرد که فعلا تزریق مقادیر زیادی از واکسن های آسترازنکا در این کشور را ممنوع کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده دو مرد بعد از تزریق با واکسن تولید این شرکت انگلیسی-سوئدی فوت کرده اند.

آیفا این اقدام را یک اقدام احتیاطی دانسته چرا که هنوز هیچ ارتباطی بین این واکسیناسیون و عوارض جدی جانبی آن ثابت نشده است.

استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا تا به حال در چندین کشور اروپایی از جمله دانمارک و نروژ هم به دلیل مشاهده عوارض جانبی شدید متوقف شده است.

دولت دانمارک پس از گزارش مواردی از لخته شدن خون در برخی افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا و مرگ یکی از آنها، استفاده از این واکسن را به‌ مدت دو هفته به حالت تعلیق در آورده است؛ هرچند آژانس بهداشت عمومی دانمارک اعلام کرده است که در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت گفت که ارتباطی میان تزریق واکسن آسترازنکا و لخته شدن خودن وجود دارد.

متعاقباً یکی از مقامات ارشد بخش بهداشت و درمان نروژ نیز اعلام کرد که این کشور نیز همچون همسایه جنوبی خود استفاده از واکسن آسترازنکا را به حالت تعلیق در می‌آورد تا بررسی‌های لازم درباره احتمال ارتباط میان تزریق واکسن آسترازنکا و لخته شدن خون صورت گیرد.

هم‌زمان چند کشور کوچکتر اروپایی از جمله استونی، لیتوانی، لتونی و لوکزامبورگ نیز واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

کمیسر امور صنعتی اتحادیه اروپا هم در پیامی توئیتری انتقاد شدیدی به بد عهدی های شرکت تولید کننده واکسن آسترازنکا در تحویل دوزهای واکسن وعده داده شده به اروپا وارد کرده است.

شرایط بحرانی بیمارستان های فرانسه

با توجه به شرایط بحرانی در بیمارستان های پاریس نهادهای بهداشتی فرانسه خود را برای انتقال شماری ازبیماران کرونایی از این منطقه آماده می کنند.

در بسیاری بیمارستان های پاریس 40 درصد عملی های جراحی برای باز ماندن ظرفیت برای پذیرش بیماران کرونایی به تعویق افتاده است.

وزیر بهداشت فرانسه شرایط کرونایی در این کشور را بسیار متشنج و نگران کننده ارزیابی کرده است. به گفته وی برای اولین بار از اواخر سال 2020 در فرانسه دوباره بیش از 4 هزار بیمار کرونایی در تخت های بخش های مراقبت های ویژه بستری شده اند.

وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرده که ده ها و البته صدها بیمار می توانند از پاریس منتقل شوند.

وزیر امور خارجه فرانسه به قرنطینه رفت

"جان ایو اودریان"، وزیر امور خارجه فرانسه هم بعد از ارتباط با یک فرد مبتلا به کرونا باید به قرنطینه برود. لودریان روز پنج شنبه با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در پاریس هم دیدار داشت. دفتر وزیرامور خارجه فرانسه خبر داد که وی فعلا دیدارهای شخصی برنامه ریزی شده خود برای روزهای آینده را لغو کرده است. لودریان روز چهارشنبه هم در پاریس با جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امود زیست محیطی دیدار کرده بود.

تشدید محدودیت ها در بلغارستان

در بلغارستان هم اقدامات و محدودیت های کرونایی به دلیل افزایش آمار مبتلایان تشدید می شود. یک مقام بهداشتی در این کشور شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی را عامل افزایش مبتلایان جدید به این بیماری دانسته است.

صربستان به عنوان اولین کشور اروپایی واکسن روسی تولید می کند

کشور صربستان هم در 20 ماه می تولید واکسن روسی اسپوتنیک 5 را آغاز می کند. هماهنگی های لازم در این باره در مسکو انجام شده است. مقامات دولتی این کشور اعلام کرده اند که به این ترتیب صربستان اولین کشور اروپایی خواهد بود که واکسن روسی اسپوتنیک 5 را تولید می کند.

ابتلای ولیعهد کشور سوئد و همسرش به کرونا

دربار پادشاهی سوئد روز (پنج شنبه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که شاهزاده «ویکتوریا»، ولیعهد این کشور و همسرش شاهزاده «دانیل»، به نسل جدید ویروس کرونا (کووید-19) مبتلا شده اند.

بنا بر آن چه در بیانیه دربار پادشاهی سوئد آمده، شاهزاده ویکتوریای 43 ساله به عنوان نخستین نفر در سلسله مراتب جانشینی پدرش «کارل گوستاف شانزدهم»، پادشاه کنونی این کشور، به همراه همسر 47 ساله خودش، شاهد بروز علایم خفیف کووید-19 هستند با این حال در وضعیت خوبی به سر می برند.

ایالت تورینگن آلمان در لیست مناطق خطر کرونایی سوئیس

کشور سوئیس هم ایالت تورینگن آلمان را به عنوان منطقه خطر کرونایی اعلام کرده است و از 22 ماه مرس محدودیت های سفر سختگیرانه علیه آن اعمال می شود.

استعفای وزیر بهداشت اسلواکی

در پی بالا گرفتن مناقشات در دولت ائتلافی اسلواکی بر سر واردات واکسن کرونای روسی وزیر بهداشت این کشور استعفای خود را اعلام کرد.

"مارک کرایچی"، وزیر بهداشت اسلواکی در حالی که دولت این کشور به دلیل مناقشات بر سر مسئله خرید واکسن کرونای روسی دچار بحران سیاسی سختی شده است استعفای خود را اعلام کرد.

کرایچی اعلام کرد که دو شریک دولت ائتلافی ماندن خود در دولت را به کناره گیری وی منوط دانسته بودند.

از این رو وزیر بهداشت اسلواکی کناره گیری خود را اقدامی مسئولانه عنوان کرد. نخست وزیر اسلواکی این کناره گیری اجباری را تصمیم غیر اخلاقی از طرف شرکای ائتلافی خود دانست. به گفته وی در واقع کرایچی باید در مسئولیت خود باقی می ماند تا کمپین واکسیناسیون با واکسن روسی اسپوتنیک 5 در کشور کاملا راه اندازی می شد.

دولت ائتلافی اسلواکی حدود یک سال بعد از روی کار آمدن به دلیل مناقشات بر سر بحران کرونا در بزرگترین بحران دولتی گرفتار شده است

ماتوویچ، بدون یک تصمیم رسمی دولت و هماهنگی با شرکای ائتلافی خود واکسن روسی اسپوتنیک 5 را سفارش داده و شخصا در این باره تصمیم گیری کرده است. این مسئله خشم شرکای ائتلافی وی را برانگیخته است

افزایش چشمگیر شمار مبتلایان زیر 15 سال در آلمان

لوتار ویلر، رئیس انستیتو رابرت کخ آلمان هم از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در افراد زیر 15 سال خبر در این کشور داده که احتمالا به شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی مربوط می شود.

این مقام بهداشتی در آلمان با تاکید بر اینکه اوایل سال در کاهش روند مبتلایان موفقیت های چشمگیری داشتیم در عین حال گفت: اما این پاندمی هنوز تمام نشده، بلکه برعکس حالا ما در آغاز موج سوم کرونا قرار داریم.

وی افزود: چالش ما حالا این است که این موج سوم را تا حد ممکن صاف نگه داریم. ما باید از افزایش انفجاری دوباره شمار مبتلایان جلوگیری کنیم. در غیر این صورت وضعیتی مانند دوران قبل از کریسمس در کشور شکل می گیرد که بسیاری بیماران با حال وخیم و مرگ های بالا بار سنگینی بر روی سیستم بهداشت و درمان کشور ایجاد کرد.

ینز اشپاهن، وزیر بهداشت آلمان هم با اشاره به افزایش شمار مبتلایان جدید به کرونا در کشورش شرایط را همچنان متشنج دانسته و گفت: ما باید خود را برای چند هفته چالش برانگیز آماده کنیم.

کاهش چشمگیر رضایتمندی شهروندان آلمانی از مدیریت بحران دولت

نتایج یک نظر سنجی هم نشان می دهد که اکثر شهروندان آلمانی دیگر از مدیریت بحران دولت در دوران کرونا راضی نیستند. بعد از اینکه مدتی اکثر شهروندان آلمانی با مدیریت دولت در بحران کرونا راضی بودند اما نتیجه یک نظر سنجی منتشر شده در روز جمعه نشان می دهد که این رضایتمندی به شدت کاهش پیدا کرده است.

نتیجه نظرسنجی اخیر موسسه یوگو نشان می دهد که تنها 35 درصد شهروندان برخورد دولت با این بحران را خوب ارزیابی می کنند. این در حالی است که در ماه سپتامبر گذشته 63 درصد و در فوریه 43 درصد چنین نظری داشتند. موسسه یوگو این نظر سنجی را در فاصله زمانی سه شنبه تا پنج شنبه از بین 2054 شهروند واجد شرایط بالای 18 سال انجام داد.

توقف تزریق واکسن آسترازنکا در بلغارستان

بلغارستان هم واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را موقتا متوقف کرده است. دولت بلغارستان اعلام کرده که می خواهد منتظر بیانیه کتبی آژانس دارویی اروپا بماند تا همه شک و تردیدها درباره ایمنی این واکسن را برطرف کند.

قرنطینه سراسری در دستور کار دولت ایتالیا

با توجه به افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا ایتالیا می خواهد در روزهای تعطیلات عید پاک یک قرنطینه سراسری را اعمال کند.

کاهش اعتماد شهروندان به مدیریت بحران دولت چک

در جمهوری چک هم اعتماد شهروندان به مدیریت بحران دولت به شدت کاهش پیدا کرده است. بر اساس جدیدترین نظر سنجی تنها حدود یک چهارم شهروندان بر این عقیده اند که دولت و نخست وزیر کشورشان کنترل اوضاع را در دست دارد.

نتایج نظر سنجی موسه "استم" نشان می دهد که اعتماد شهروندان به مدیریت بحران دولت به شدت کاهش پیدا کرده است. حدود یک سال پیش 83 درصد شهروندان چک از مدیریت بحران دولت راضی بودند.

تمدید وضعیت اضطراری کرونایی در پرتغال

کشور پرتغال هم وضعیت اضطراری کرونایی را تا 31 ماه مارس تمدید می کند. پارلمان این کشور به طرح رئیس جمهور در این باره رای مثبت داده است.

سباستین کورتس، صدر اعظم اتریش هم از تقسیم ناعادلانه واکسن در اتحادیه اروپا شکایت کرده است.

جدیدترین آمار مبتلایان در کشورهای مهم اروپا

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در انگلیس 4241677 نفر به کرونا مبتلا شده و 125168 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در فرانسه هم تا به حال 3990331 نفر به کرونا مبتلا شده و 89830 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در اسپانیا هم تا به حال 3178356 نفر به کرونا مبتلا شده و 72085 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در ایتالیا 3149017 نفر به کرونا مبتلا شده و 101184 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باختند.

در آلمان هم تا به حال 2546510 نفر به کرونا مبتلا شده و 73560 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

انتهای پیام/