شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پوشاک

برخورد با برندهای متخلف پوشاک از دی ماه ۹۹ مجدد آغاز شد


برخورد با برندهای متخلف پوشاک از دی ماه 99 مجدد آغاز شد

دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک گفت: برخورد با برندهای متخلف پوشاک از دی ماه ۹۹ مجدد آغاز شد.

سعید قدیری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در سال 95 بیش از 20 برند پوشاک محصولات خود را به صورت قاچاق وارد کشور می کردند، اظهار داشت: نکته قابل تأمل اینجاست که آنها بخشی از کالاها را با برگه سبز وارد کرده و مابقی کالاها را که حجم زیادی داشتند به صورت قاچاق وارد می کردند.

وی با اعلام اینکه آنها در زمان حضور بازرسان همان برگ سبزها را کپی کرده و برای کل کالاهای قاچاق استفاده می کردند، افزود: گزارشات ارسالی نشان می دهد فقط 10 درصد کالاهای این برندهای متخلف با برگ سبز و مابقی به صورت قاچاق وارد می شدند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، تصریح کرد: در آن مقطع کپی کردن برگ سبز باعث شد مسئولان به پیشنهاد تولیدکنندگان بحث شناسه کالا را مطرح و اجریی کنند تا شاید مانع ورود غیر قانونی پوشاک به کشور شوند. 

قاچاق پوشاک ,

قدیری با اعلام اینکه در سال 95 آمارهای گمرک نشان می داد حدود 60 میلیون دلار  پوشاک وارد کشور شده است، افزود: این آمار در حالی مطرح می شد که آمارهای بین المللی حکایت از آن داشت در همان سال حدود 1 میلیارد دلار پوشاک به ایران صادر شده است.

به گفته این فعال بخش پوشاک، این ارقام نشان از آن دارد که خود اظهاری زیادی در گمرکات برای ترخیص غیر قانونی پوشاک انجام شده است. نکته مهم اینجاست که علاوه بر گمرکات حجم بسیار بالایی از کالا به صورت مسافری یا طروق دیگر وارد کشور می شدند.

وی با اشاره به اینکه در سال 97 برخورد با قاچاق پوشاک آغاز شد، گفت: در آن سال برخورد با کالاهای قاچاق در سطح عرضه بسیار مشهود بود اما در سال 98 برخوردها متوقف شد، البته طرح برخورد با برندهای متخلف پوشاک در دی ماه 99 مجدداً آغاز و تا نیمه اول اسفند ماه ادامه داشت. 

وی با بیان اینکه در سال 97 برخی برندهای پوشاک برای ساخت داخل محصولات خود مهلت دو ساله ای را دریافت کرده بودند، گفت: در حال حاضر مهلت دو ساله آنها هم به اتمام رسیده و باید دید مسئولان به ارزیابی عملکرد آنها خواهند پرداخت یا خیر .

دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در ادامه با اعلام اینکه همچنان کالاهای قاچاق در بازار موجود است، گفت: این در حالی است که به دلیل شرایط کرونا وضعیت تولید داخلی نابه سامان بوده و آنها نتوانسته اند فروش مناسبی را داشته باشند. علاوه بر این افزایش نرخ ارز هم در حال حاضر اثرات منفی خود را بر بدنه تولید پوشاک گذاشته و اگر فکر اساسی به برای بخش تولید پوشاک کشور نشود در سال آینده موج افزایش بیکاری و تعطیلی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/