به گزارش برنا؛ حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران و عضو هیات مدیره مرکز کنترل سرطان ایرانیان در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به وضعیت دسترسی کودکان سرطانی به دارو گفت: کودکان سرطانی تحت حمایت بیمه، دولت و موسسه محک هستند بنابراین تلاش می‌شود تا مشکلات کمتری برای تهیه دارو داشته باشند اما کماکان واردات برخی داروها به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل روبه روست چرا که این کشور از روی عمد مانع ورود برخی داروهای برند و معروف کودکان سرطانی می‌شود و مسئولان مربوطه در تلاش هستند با دور زدن تحریم‌ها به بیماران دارو برسانند.

او افزود: یکی از راه های دور زدن تحریم‌ها این است که داروهای مورد استفاده کودکان سرطانی را از کشورهای دیگر که مشابه آن را ساختند وارد می‌کنیم همچنین تلاش برای تولید داخل وجود دارد اما چون میزان مصرف برخی از آنها بالا نیست تولید آن صرف ندارد.

ابوالقاسمی تصریح کرد: تاکید می‌کنم آمریکا مشکل اصلی کودکان سرطانی ایرانی است چون اجازه نمی‌دهد داروهای برند و معروف به دست این کودکان برسد و درمان خود را طی کنند.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران درباره وضعیت کودکان سرطانی در روزهای کرونا گفت: از آنجایی که کودکان سرطانی داروهای ایمنی دریافت می‌کنند، جزء گروه‌های آسیب پذیر هستند اما قابل ذکر است که بگویم خوشبختانه مراقبت‌های لازم از سوی خانواده‌ها و مراکز درمانی صورت می‌گیرد تا این کودکان در مقابل ویروس محافظت شوند درواقع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی میان آنها بالاست.

او بیان کرد: شدت بیماری کرونا در کودکان مانند بزرگسالان حاد نیست اما چون در دوران کرونا درمان کودکان سرطانی را تخفیف ندادیم و با همان شدت شیمی درمانی انجام می‌شود توصیه ما به خانواده‌ها این است که از کودکان خود مراقبت کنند به خصوص در زمان شیمی درمانی که ملاقات‌ها باید به شدت کاهش پیدا کند تا کودک در مقابل انواع ویروس از جمله ویروس کرونا قرار نگیرد.

ابوالقاسمی در ادامه گفتگو با تاکید بر اینکه مهم ترین موضوع در سرطان کودکان تشخیص به موقع است، گفت: پیشگیری از سرطان در بزرگسالان وجود دارد یعنی می‌توان با رعایت کردن چندین فاکتور از مبتلا شدن به سرطان جلوگیری کرد اما مهم ترین نکته این است که این رعایت‌ها باید از دوران کودکی اتفاق بیفتد یعنی اگر قرار است چاقی را به عنوان فاکتور خطر کنترل کرد باید از کودکی این کار را انجام داد به طور کلی با رعایت فاکتورهای متعدد می‌توان تا 35 درصد از ابتلا به سرطان در بزرگسالی جلوگیری کرد.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران تصریح کرد: درخصوص سرطان کودکان عوامل محیطی نقش چندانی ندارند و بروز سرطان در آنها به عوامل دیگری چون در معرض اشعه قرار گرفتن مادر باردار، موارد ارثی و... بستگی دارد بنابراین مهم ترین موضوع در سرطان کودکان تشخیص به موقع و زودهنگام است درواقع اگر سرطان کودک به صورت زودرس تشخیص داده شود تا 95 درصد بهبودی کامل پیدا می‌کند اما اگر دیر شناسایی شود میزان بهبودی آن به 65 تا 70 درصد می‌رسد.

او گفت: راه حل شناسایی زودرس سرطان در کودکان تشخیص خانواده و چکاپ پزشکان است بنابراین باید سطح سواد خانواده‌ها را افزایش دهیم تا با بروز کوچک ترین علائم متوجه بیماری شوند.

//انتهای پیام: 3