شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#کادر فنی#جدید

کادر فنی جدید چه چیزی به استقلال اضافه کرد؟

به گزارش منیبان، فرهاد مجیدی مقابل پیکان دومین حضورش روی نیمکت استقلال را پس از بازگشت مجددش به این تیم تجربه کرد و در این دیدار هم مثل بازی مقابل فولاد برنده شد. آبی های تهران با پیروزی در این دیدار به مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام حذفی صعود کردند.

شاگردان مجیدی در این دیدار هم مثل بازی مقابل فولاد از سیستم 3-3-4 و 1-3-2- 4 (در مقاطع مختلفی از بازی آرایش بازیکنان استقلال تغییر می کرد) استفاده کردند.

ترکیب استقلال

فرهاد مجیدی در این دیدار از همان نفرات مقابل فولاد استفاده کرد و هیچ تغییری در ترکیب این تیم ایجاد نکرد.

رشید مظاهری در این دیدار هم درون دروازه استقلال ایستاد تا به نوعی فرهاد مجیدی نشان دهد که فعلا علاقه ای به استفاده از حسین حسینی ندارد البته تصمیم فرهاد مجیدی برای حضور رشید در این دیدار کاملا درست و منطقی بود. اوت های بلند نادر محمدی و خروج های لغزان و نامطمئن حسین حسینی می توانست کار دست استقلال و فرهاد مجیدی آن هم در دیداری به این حساسیت بدهد. در این دیدار دیدیم که دروازه بان استقلال اشتباه قابل توجه ای در خروج هایش نداشت و با ارتباط کلامی ای که با مهره های دفاعی تیم داشت صحنه های زیادی را به خوبی مدیریت کرد.

محمد دانشگر و سیاوش یزدانی مثل بازی مقابل فولاد زوج خط دفاعی استقلال بودند. خط دفاعی استقلال در این فصل تغییرات زیادی را تجربه کرده است.  در این دیدار هم صحنه هایی وجود داشت که محمد دانشگر به دلیل عصبانیت همیشگی اش باعث ایجاد تنش هایی در تیم شد. محمد دانشگر علاقه خاصی هم به گل زنی دارد و بار ها دیده ایم که این بازیکن خودش با توپ جلو می رود و با یک شوت از راه دور شانس اش را برای گل زنی امتحان می کند البته این شوت ها معمولا راهی اوت می شوند. محمد دانشگر اگر می خواهد در استقلال ماندگار باشد باید علاوه بر این که به اعصابش مسلط باشد، تک روی ها و یک سری حرکات عجیب و غریبش را کنار بگذارد.

احمد موسوی و محمد نادری، مدافعان کناری استقلال در این دیدار بودند. محمد نادری که اصلا فصل خوبی را پشت سر نگذاشته نشان داد که می تواند در استقلال نیز توانایی های خودش را به نمایش بگذارد. نادری در این بازی با ارسال هایش پیکانی ها را خیلی اذیت کرد و حتی در یک صحنه نزدیک بود با حرکت پا به توپش یک پنالتی نصیب استقلالی ها کند. احمد موسوی در این دیدار نیز مثل همیشه با تمام توانش برای استقلال بازی کرد و با بازی کم اشتباهش در حد بضاعت خودش به تیم کمک کرد.

بازی استقلال با دابل پیوت آرش رضاوند و مسعود ریگی آن هم با فرم بازی Staggering در این دیدار هم ادامه داشت.

مهدی قائدی، فرشید اسماعیلی و وریا غفوری نیز عرض سه نفره پشت تک مهاجم تیم یعنی شیخ دیاباته را تشکیل دادند.

استقلال در این دیدار برای رسیدن به گل هم از پاس های بلند پشت مدافعان،‌ هم ارسال از کناره و هم از کارهای ترکیبی هافبک و وینگرهایش استفاده کرد. پیکان از آن دست تیم هایی بود که می توانست با یک بازی low-Block و بسته استقلال را آزار دهد اما آن پنالتی گره بازی را برای استقلال باز کرد و آبی های تهران روی ارسال های شان خیلی به موقع به گل دوم رسیدند.

مربیان استقلال برنامه های خوبی برای شکستن لاین های دفاعی پیکان داشتند. پاس های بلند و طولی هافبک های تیم،‌ ارسال های مدافعین کناری و فضا سازی وینگر های تیم که در  نقش خوبی نیز قرار گرفته بودند، استقلال را از این دیدار برنده از زمین خارج کرد.

وینگر هایی که برای استقلال Inside forward بودند

Half-space را می توانیم یکی از مهم ترین منطقه های زمین برای خلق موقعیت و گل زنی بدانیم. half-space فاصله بین کانال های کناری (Flank) ها و کانال های مرکزی است. کانال های کناری یا همان فلانک ها از ارزش خیلی زیادی برخوردار نیستند چرا که بازیکن صاحب توپ در آن فضا نه در موقعیت خوبی برای شوت زنی قرار دارد و نه زاویه خوبی نسبت به دروازه دارد و شاید بهترین و موثرترین عملی که می توان در فلانک ها داشت یک ارسال بلند از جناحین باشد.

کانال مرکزی فشرده ترین منطقه زمین است و بازیکنی که در این منطقه صاحب توپ است در بهترین زاویه و موقعیت نسبت به دروازه قرار دارد و معمولا موقعیت هایی که از این منطقه خلق می شود دارای XG بالایی است اما فشردگی بالا و تمرکز تیم مدافع برای پوشش این منطقه آزادی عمل زیادی را به بازیکن صاحب توپ نمی دهد.

در این بین half-space ها نه فشردگی کانال های مرکزی را دارند و نه به اندازه فلانک ها بی ارزش هستتند. با در نظر گرفتن تمام جوانب half-space ها را می توانیم مناسب ترین منطقه برای حمله و خلق موقعیت بدانیم.

استقلال در این دیدار نسبت به بازی های گذشته وینگرهایش یعنی مهدی قائدی و وریا غفوری را به مهاجمان نزدیک کرد و به نوعی مهره های کناری استقلال روی Half-space ها حضور داشتند. شاید این استراتژی روی هیچ کدام از گل های استقلال تاثیر مستقیم نداشت اما به خوبی دفاع پیکان را در خیلی از صحنه ها آزار داد و آن ها را عقب نگه داشت.

حضور وینگر های استقلال روی Half-space در بسیاری از دیدار ها می تواند برای این تیم موثر باشد. فراز کمالوند در کنفرانس خبری پس از این دیدار در مورد جایگیری وینگر های تیم گفت: ما از ابتدا با سه مهاجم بازی کردیم. وریا غفوری و مهدی قایدی وینگرهای تیم بودند. وینگرها می‌توانند لب خط بوده یا داخل باشند. در این بازی از غفوری و قایدی به عنوان وینگرهای داخل خط استفاده کردیم که فکر کنم موثر بود، چرا که 7،8 موقعیت صددرصد گل داشتیم. فکر کنم با تغییرات کوچک سیستم ما بهتر خواهد شد.

Inside forward نقشی است که وینگر های استقلال در این دیدار داشتند. معمولا در این نقش وینگر ها رو Half-space قرار می گیرند و وظیفه فضا سازی و تغذیه مهاجمان را با بازی بدون توپ برعهده می گیرند.

تعویض ها و تغییرات استقلال

اولین تغییر استقلال با ورود ارسلان مطهری به جای احمد موسوی همراه بود و این تغییر سیستم 3 مهاجمه استقلال را حفظ کرد و آبی های تهران به حملات خود ادامه دادند و موقعیت های زیادی را هم از دست دادند.

استقلال پس از این که گل اول را دریافت کرد دچار سردرگرمی و ناهماهنگی شد و در همین زمان هم کادر فنی با اضافه کردن یک مدافع سیستم را به 2-5-3 تغییر داد. مدافعان استقلال در صحنه های مختلفی تمرکز خود را از دست دادند و حتی روی توپی هم که وارد دروازه استقلال شد،‌مدافعان این تیم دچار سردرگمی شدند. این تغییر سیستم شاید یک مقدار برپایه احساسات و حفظ نتیجه بازی بود. خود فراز کمالوند هم در بخشی از صحبت هایش اشاره کرد که در این دیدار استقلال تنها به دنبال صعود بود و به نوعی در مقاطعی از بازی کیفیت فدای کمیت شد.

فرهاد و کادرفنی اش چه چیزی را به استقلال اضافه کرده اند؟

بین کادر فنی فعلی استقلال و کادر فنی قبلی تفاوت های بسیاری وجود دارد و شاید مهم ترینش هم توازن مناسب کادر فنی جدید استقلال است. اطراف فرهاد مجیدی دستیارانی حضور دارند که هیچ کدام سودای سرمربی گری ندارند و فرهاد را پرچم دار استقلال می دانند. این طرز تفکر در بین نفرات کادر فنی ای که بزرگترین نقش را در تیم فرهاد ایفا می کنند اگر ادامه دار باشد می تواند این داستان را به پایانی خوب و خوش برای استقلال و هوادارانش ختم کند.

برای درک این قضیه کافی است نگاهی به صحبت های فراز کمالوند در کنفرانس خبری قبل و بعد از بازی بیاندازید و با گذشته مقایسه کنید.

passion یکی از شاخصه هایی است که کادر فنی جدید به بازیکنان این تیم انتقال داده اند. میل بازیکنان استقلال به حمله و پیروزی به خوبی شور و اشتیاق (passion )‌ حاکم در تیم را نشان می دهد. خود بازیکنان استقلال هم حالا با انگیزه بالاتری در تمرینات حاضر می شوند و از جلسات فنی تیم راضی هستند و به عملکرد دستیاران فرهاد ایمان دارند،‌ البته باید دید این روند تا چه زمانی در استقلال حفظ می شود؟