«کوروش احمدی»، دیپلمات سابق ایران، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تحریمی که اعلام شد و به طور کلی سیاست بایدن در برابر ایران گفت: تحریمی که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به نظر من تحول خیلی غیرمنتظره ای نیست یعنی این احتمال وجود داشت. برای اینکه سیاست کلی اعلام شده دولت بایدن با سیاستی که ترامپ داشت متفاوت است. دولت ترامپ صراحتا گفته بود بحث های حقوق بشری و ملت سازی در زمره اولویت هایش نیست و در امور مربوط به کشورهای دیگر مداخله نمی کند.

او افزود: البته دولت ترامپ در مورد ایران به این سیاست پایبند نماند و ادعاهایی در حوزه حقوق بشر علیه ایران مطرح و حتی تحریم هایی اعمال کرد ولی دولت بایدن یک فرق بنیادی با دولت ترامپ در این مورد دارد و آن این هست که از ابتدا گفته است که حقوق بشر برای آنها مهم است و در زمره اولویت های آنها هست و تاکنون در موارد مختلف هم در این مورد اقدام کرده اند.

احمدی ادامه داد: یک نمونه آن اقدام مقامات دولت بایدن در مورد «الحذلول» بود که از فعالان حقوق زنان در عربستان است و سه سالی زندان بود که شاید به علت فشارهای آمریکا حدود یک ماه پیش آزاد شد. درمورد بن سلمان هم که اطلاع دارید یک سری اقداماتی انجام داده اند. در مورد ایران هم مقامات دولت بایدن ادعاهایی مطرح کرده اند لذا چنین ادعاها و اقداماتی غیرمنتظره نبود.

این دیپلمات سابق افزود: اعلام تحریم دو ایرانی البته بیشتر یک کار نمادین و سمبلیک است ولی اینکه شما می پرسید آیا تاثیر منفی می گذارد؛ بله حتما تاثیر منفی می گذارد. به ویژه در شرایطی که تحریمی توسط دولت بایدن برداشته نشده و اقدام عمده و قابل توجهی در ارتباط با کم کردن فشارهای حداکثری ترامپ صورت نگرفته، چنین تحریمی بُعد منفی اش بیشتر می شود. البته فکر نمی کنم در روندی که تاکنون بین ایران و آمریکا در ارتباط با بازگشت به برجام وجود داشته، تاثیر چندانی بگذارد.

او خاطرنشان کرد: لذا، بحث هایی که در مورد تحریم مطرح بوده به قوت خود باقی خواهد بود. یعنی بحث اینکه گام اول را کی بردارد مذاکره انجام شود یا نشود و مسائلی که تا به حال مطرح بود، مثل خواست آمریکا برای "طولانی تر و قوی تر" کردن برجام و بحث هایی که در مورد مذاکره راجع به برنامه موشکی و سیاست منطقه ای ایران وجود دارد، همچنان محور اصلی چالش بین دو کشور خواهد بود. این  صورت مسئله ای است که ما از گذشته داشته ایم و فکر می کنم به همین ترتیب تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. این اقدامی که آمریکا انجام داده من فکر نمی کنم تاثیر خاصی روی این روند بگذارد؛ هر چند برای چند روز یا یکی دو هفته جو را قدری منفی تر خواهد کرد. 6