به گزارش برنا؛ با توجه به شروع بارندگی‌ها در روزهای پایانی سال و در پی آن کاهش دمای هوا، پیش‌بینی شده است این شرایط آب و هوایی تا روزهای ابتدایی هفته آینده در کشور پایدار باشد.

صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت آب و هوای کشور در روزهای پایانی سال به خبرنگار برنا گفت: از امروز یک سامانه جوی جدید وارد کشور شده است که از چند روز گذشته هشدارهای لازم را درباره آن داده بودیم.

او با اشاره به اینکه هشدار در سطح نارنجی را سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است، افزود: امروز در مناطقی در شمال غرب و ارتفاعات رشته کوه البرز و همچنین استان‌های گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، کرمان، کردستان و چهارمحال و بختیاری بارش‌های پراکنده‌ای را شاهد بودیم.

به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی امروز 22 اسفند دامنه فعالیت سامانه بارشی زیاد خواهد شد و استان‌های بیشتری را دربر می‌گیرد. حجم این بارش‌ها بسیار بالا و این افزایش فعالیت سامانه بارشی به صورت باران و برف است.

ضیائیان درباره وضعیت آب و هوا و شرایط بارندگی برای روز جمعه 22 اسفند، بیان کرد: فردا تمام استان‌های واقع در نیمه شمالی و غرب کشور درگیر این سامانه بارشی می‌شوند. استان‌های شمال غربی و شرقی کاهش دمای محسوس و قابل توجهی را تجربه می‌کنند و وزش باد شدیدی نیز این سامانه بارشی را همراهی خواهد کرد.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود امروز در استان‌های گیلان، مازندران، نیمه شمالی تهران، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، بخش‌هایی از استان ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش شدید باران را و در روز شنبه بارش‌هایی در شمال شرق کشور و در استان‌های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی، گلستان و مازندران شاهد باشیم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی معتقد است این سامانه بارشی که روز گذشته شروع شده در روزهای آینده ادامه پیدا می‌کند و شمال شرق کشور را دربرمی‌گیرد.

او خاطر نشان کرد: با توجه به هشدار نارنجی که برای این استان‌ها صادر شده است باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از آب گرفتگی معابر انجام شود. همچنین برای امنیت جاده‌ها به علت بارش برف و باران باید اقداماتی صورت گیرد و از فعالیت کوهنوردی نیز در این روزها به شکل جدی خودداری شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود شرایط جوی به شکلی پیش می‌رود که خسارت‌هایی را در پی داشته باشد از این رو تمامی دستگاه‌های اجرایی باید برای کنترل این شرایط آماده باشند.

ضیائیان با اشاره به اینکه این سامانه بارشی در شمال شرقی جریان دارد و سپس از کشور خارج می‌شود، بیان کرد: از روزهای یکشنبه تا پایان هفته این سامانه از کشور خارج می‌شود و دیگر در نقاط مختلف کشور شاهد بارندگی نیستیم.

او افزود: انتظار می‌رود در روز جمعه که آخرین روز سال 1399 است، بارش‌های خفیفی در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شاهد باشیم اما در دیگر استان‌ها شرایط جوی آرامی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به احتمال بارش باران و برف در برخی نقاط کشور گفت: خطر وقوع بهمن در رشته کوه‌های البرز و زاگرس بسیار زیاد است و به دلیل اینکه ابتدای شروع بارش‌ها با باران است احتمال وقوع سیلاب‌ها به ویژه در استان‌های کرمانشاه، بخش‌هایی از استان خراسان رضوی و شمالی، ارتفاعات استان خوزستان، کهکیلویه بویر احمد و چهارمحال بختیاری وجود دارد.

ضیائیان توصیه می‌کند مردم در این روزها از کوهنوردی در ارتفاعات خودداری و همچنین از سفرهای جاده‌ای به ویژه در گردنه‌ها پرهیز کنند. مسئولان شهرداری نیز برای بازگشایی آب‌روها اقدام کنند تا آبگرفتگی در معابر نداشته باشیم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه در اولین روز سال جدید بارش‌هایی در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر، اردبیل، خراسان شمالی، بخش‌هایی از خراسان رضوی و جنوبی و بارش‌های پراکنده‌ای در استان کرمان دور از انتظار نیست، افزود:  بیشتر استان‌های کشور دراین ایام بدون بارش خواهند بود.

ضیائیان درباره شرایط آب و هوایی در نوروز 1400 عنوان کرد: در روزهای ابتدایی سال جدید شاهد بارش‌های زیادی نیستیم و تنها بارش‌های پراکنده بهاری را در برخی از استان‌ها پیش‌بینی می‌کنیم. با توجه به اطلاعاتی که درحال حاضر در نقشه‌ها می‌بینیم از چهارشنبه 5 فروردین 1400 در استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان، بخش‌هایی از استان اصفهان، یزد، کرمان و خراسان جنوبی شاهد اولین بارش‌های جدی در سال جدید هستیم.