شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریزش مو

نحوه کاهش عوارض ناشی از رنگ‌کردن موها | علت سوزش سر هنگام رنگ مو و دکلره + نحوه پیشگیری

رنگ کردن موها شاید باعث تنوع و زیبایی فرد شود، اما سلامت موها را به خطر می اندازد و استفاده زیاد از آن موجب نازکی و ریزش مو خواهد شد.

نحوه کاهش عوارض ناشی از رنگ‌کردن موها | علت سوزش سر هنگام رنگ مو و دکلره + نحوه پیشگیری
به گزارش سلام نو،التهاب جزیی و قرمزی بعد از رنگ یا دکلره شایع است اما سوختگی های عمیق معمولا رخ نمی دهد با این حال سوختگی شیمیایی می تواند سبب شکسته شدن مو و یا توقف رشد در محل سوختگی شود و بافت اسکار به وجود آورد.
سوزش سر هنگام رنگ مو و یا دکلره کردن مو به وجود می آید. رنگ مو رنگدانه های طبیعی مو را از بین می برد و رنگ های مصنوعی جایگزین آن می شود.التهاب جزیی و قرمزی بعد از رنگ یا دکلره شایع است اما سوختگی های عمیق معمولا رخ نمی دهد.با این حال سوختگی شیمیایی می تواند سبب شکسته شدن مو و یا توقف رشد در محل سوختگی بشود و بافت اسکار به وجود آورد.

علت سوزش سر هنگام رنگ مو

چنانچه غلظت اکسیدن رنگ مویی که روی سر گذاشته می‌شود، بیش از حد باشد، این مواد سبب به وجود آمدن سوختگی پوست کف سر می‌شوند، چون به سرعت با پروتئین‌های پوست و مو ترکیب می‌شوند و می‌توانند حالت سوختگی روی پوست به وجود آورد.

حساسیت هم می تواند سبب پیدایش نشانه های درماتیت های تماسی از جمله: سوزش، خارش، قرمزی و یا خشکی پوست شود. حساسیت به رنگ مو در افراد گوناگون از ضعیف تا شدید تغییر میکند. احساس سوزش روی پوست سر ، صورت و گردن شما از نشانه های حساسیت به رنگ مو می باشد، در صورت داشتن این علائم از رنگ کردن پرهیز کنید.

جلوگیری از سوزش سر هنگام دکلره

سوختن مو کیفیت و ساختار مو را کاملاً عوض کرده و می‌تواند ظاهر مو را بسیار زشت کند. ولی نشستن موها پیش از دکلره و تمیز نبودن کف سر و چربی طبیعی پوست سر از تحریک پوست سر در طول دکلره پیشگیری می‌کند. محتوای آمونیاک در زمان دکلره می‌تواند باعث خارش پوست شود، ولی به این معنی نیست که موهای شما در حال سوختن و صدمه دیدن هستند. پیش از اینکه بافت موها، بیش از حد، نرمی ‌و بافتش را از دست بدهد حداکثر می‌توان آنها را دوبار دکلره کرد.

خیلی مهم است که پس از دکلره کردن موهایتان، آن‌ها را هیدراته کنید چون مقدار زیادی از چربی پوست سرتان، از بین رفته است با باز شدن کوتیکول مو و خارج شدن رنگدانه‌های طبیعی، مو تغییر می‌کند. حدود یک یا دو هفته طول می‌کشد تا مو به حالت ارتجاعی و نرمی سابقش بازگردد. استفاده نکردن از وسایل حرارتی برای آرایش مو، روش دیگری برای سالم و نرم نگهداشتن موهای دکلره شده است. یا در صورت استفاده از سشوار یا اتو از محصولات مغذی و محافظ حرارتی استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای شیمیایی می‌تواند در تغییر رنگ و صدمه بیشتر به بافت موهای دکلره شده کمک کند به همین منظور توصیه می‌شود در صورت احتیاج به انجام دکلره، از محصولات شستشو و مراقبتی گیاهی استفاده کنید.

چگونه می‌توان عوارض ناشی از رنگ‌کردن موها را کم کرد؟

- پیش از هر بار رنگ کردن مو سطح کوچکی از پشت گوش و یا سطح داخلی بازو را با استفاده از آب و صابون تمیز کنید. قدری از رنگ موی آماده شده مورد نظر را در محل بمالید و بگذارید خشک شود، بعد از 48 ساعت محل را با آب و صابون بشویید، در صورتی که هیچ‌گونه التهاب یا حساسیتی دیده نشد می‌توانید موهای خود را رنگ کنید.

این آزمایش را هر بار پیش از رنگ کردن موها باید انجام شود. در ضمن درصورتیکه هیچ‌گونه التهاب یا حساسیتی هم روی پوست به وجود نیامده باشد، اصلا نباید برای رنگ کردن ابرو و مژه‌ها از رنگ مو استفاده کرد، زیرا موارد زیادی از صدمه شدید و حتی کوری در پی رنگ کردن ابرو و مژه گزارش شده است.

- از گذاشتن رنگ مو روی موها بیش از زمان توصیه شده توسط شرکت سازنده پرهیز کنید.

- پوست سر خود را بعد از رنگ کردن موها به طور کامل با آب بشویید تا باقی‌مانده رنگ و دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده، کاملاً از روی پوست پاک شود.

- در موقع رنگ کردن موها حتماً از دستکش استفاده کنید.

- هیچگاه رنگ موهای گوناگون را با هم مخلوط نکنید زیرا احتمال پیدایش صدمه به پوست سر و موها زیاد می شود.

- احتمال پیدایش صدمه به موها در صورت استفاده همزمان از صاف کننده‌ها با رنگ مو بیشتر است، در صورت تمایل به رنگ کردن موهایی که به‌تازگی آنها را صاف کرده‌اید می‌توانید از رنگ موهای نیمه‌دائمی استفاده کنید.

- محل مورد استفاده برای رنگ کردن موها حتماً باید تهویه مناسب داشته باشد.

- در صورت سابقه آسم و آلرژی احتمال پیدایش عارضه های آلرژیک افزایش می‌یابد، بنابراین استفاده از رنگ موهای دائمی توصیه نمی‌شود.

- هرچند که جهش‌زا بودن ترکیبات به‌کار رفته در رنگ موهای مجاز ثابت نشده اما بهتر است از رنگ کردن موها در دوره بارداری پرهیز کنید.

- رنگ موهای مجاز آنهایی هستند که در صورت تولید شدن در داخل کشور دارای شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت و در صورت تولید شدن در خارج از کشور دارای برچسب مجوز ورود کالا از وزارت بهداشت باشند. دقت به تاریخ تولید و انقضای کالا اجباری است.

نکات ایمنی لازم زمان استفاده از رنگ مو

- رنگ مو را برای مدت بیشتر از زمان لازم روی سر نگذارید.

- پوست سرتان را بعد از رنگ شدن مو با آب به طور کامل بشویید.

- زمان استفاده از رنگ روی موهای‌تان دستکش بپوشید.

- با توجه دستورات روی بسته رنگ مو را رعایت کنید.

- هیچوقت رنگهای متفاوت را باهم ترکیب نکنید.

- قبل از استفاده از رنگ مو باید از نظر نداشتن آلرژی آن را آزمایش کنید.

تنها ماده‌ای که پروتئین را به صورت مستقیم به موهای شما انتقال می دهد تخم مرغ است. این راه‌ کار ساده و ارزان‌ قیمت بهترین شیوه برای درمان موهای وز شده از رنگ و حرارت حالت‌دهنده‌ها است. برای این کار هفته‌ای یک بار شامپوی خود را به اندازه دو بار شست‌وشو با تخم‌مرغ ترکیب کرده و پس از رنگ کردن، موها را ماساژ و پس از 5 دقیقه آن را از روی موهای خود بشویید.

سرکه سیب

روغن زیتون و سرکه سیب هر کدام فواید بی‌اندازه‌ در بازسازی و رشد ساختمان مو دارند؛ بنابراین برای استفاده از این ماسک غافل نشوید. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون و سه عدد سفیده تخم‌مرغ مخلوط کنید و ماسک به دست آمده را به مدت سی دقیقه روی موها قرار دهید. سر خود را با کلاه مخصوص رنگ بپوشانید تا ترکیبات ماسک بهتر به خورد موهای‌تان برود. / بیتوته