شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#واکسن کرونا

کرونا در اروپا| از توقف تزریق واکسن آسترازنکا در دانمارک تا تمدید طرح امکان ممنوعیت صادرات واکسن


کرونا در اروپا| از توقف تزریق واکسن آسترازنکا در دانمارک تا تمدید طرح امکان ممنوعیت صادرات واکسن

اتحادیه اروپا تمدید طرح امکان ممنوعیت صادرات واکسن کرونا را در دستورکار قرار داده و دانمارک هم به دلیل مشاهده برخی عوارض جانبی تزریق واکسن آسترازنکا را فعلا متوقف کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کرونا با همه عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن در اروپا همچنان ادامه دارد.

توقف تزریق واکسن آسترازنکا در دانمارک

جدیدترین اخبار کرونا در اروپا حاکی از آن است که کشور دانمارک استفاده از واکسن آسترازنکا را به دلیل مشاهده برخی تاثیرات جانبی فعلا متوقف کرده است.

مقامات بهداشتی دانمارک روز پنج شنبه اعلام کردند که گزارش هایی از موارد شدید لخته خون در افراد واکسینه شده با این واکسن گزارش شده است. البته تا به حال به صورت قطعی مشخص نشده که ارتباطی بین تزریق این واکسن و این گونه اختلالات ایجاد شده وجود دارد یا نه.

رکورد جدید مبتلایان روزانه در مجارستان

مجارستان هم با ثبت 8312 مورد جدید ابتلا به کرونا در 24 ساعت رکورد جدیدی را در آمار مبتلایان روزانه ثبت کرده است. این آمارها نشان می دهد که با وجود محدودیت های ارتباطی و کمپین واکسیناسیون موج سوم کرونا در این کشور تشدید شده است.

نخست وزیر مجارستان قرار است امروز به سرزمین های اشغالی سفر کند تا با رژیم صهیونیستی درباره اقداماتی علیه این بیماری تبادل نظر کند.

اعتماد پایین شهروندان اروپایی به واکسن آسترازنکا

نتایج یک بررسی هم نشان می دهد که اعتماد شهروندان آلمانی به امنیت واکسن های تا به حال تایید شده در اروپا متفاوت است.

نتایج نظرسنجی اخیری که توسط موسسه یوگو انجام شده است نشان می دهد که حدود دو سوم شهروندان آلمانی (66 درصد) به واکسن "فایزر- بیون تک"، اطمینان دارند و تنها حدود 43 درصد به واکسن انگلیسی-سوئدی آسترازنکا اعتماد دارند. 54 درصد آلمانی ها هم به واکسن مدرنا اعتماد داشتند. 27 درصد شهروندان آلمانی هم نمی خواستند با واکسن آسترازنکا واکسینه شوند و ترجیح می دهند منتظر بمانند تا واکسن دیگری به آن ها پیشنهاد شود. تنها 35 درصد تمایل به تزریق این واکسن را دارند. تمایل به تزریق واکسن مدرنا هم در بین شهروندان آلمانی 49 درصد و در واکسن فایزر-بیون تک 61 درصد است.

این نظرسنجی را موسسه یوگو از بین بیش از 8 هزار نفر از شهروندان آلمانی، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و آمریکا در فاصله زمانی 23 فوریه تا 2 ماه مارس انجام داده است. انگلیسی ها 79 درصد به واکسن فایزر و 81 درصد به آسترازنکا اعتماد دارند. در انگلیس تا به حال بیش از یک سوم شهروندان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در فرانسه هم اعتماد به واکسن آسترازنکا پایین است و تنها 33 درصد شهروندان آن را واکسن مطمئنی می دانند. در بین آمریکایی ها 42 درصد، در بین ایتالیایی ها 54 درصد و در بین شهروندان اسپانیایی هم 59 درصد چنین نظری داشتند.

افزایش آمار مبتلایان جدید در آلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان صبح امروز از ابتلای 14356 مورد جدید به کرونا در عرض 24 ساعت خبر داد که 2444 مورد بیشتر از پنج شنبه هفته گذشته بود. 321 نفر دیگر هم در اثر ابتلا به این بیماری در این مدت جان خود را از دست داده‌اند.

حدود یک سال بعد از اعلام پاندمی از طرف سازمان بهداشت جهانی انستیتو رابرت کخ آلمان بر این عقیده است که موج سوم کرونا در آلمان شروع شده است.

سازمان بهداشت جهانی در چنین روزی (11 ماه مارس سال گذشته) شیوع ویروس کرونا به عنوان یک بیماری همه گیر را اعلام کرد. در آن زمان در دنیا 118 هزار نفر به کرونا مبتلا شده و حدود 4300 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده بودند. حالا حدود یک سال بعد بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی حدود 120 میلیون نفر در دنیا به کرونا مبتلا شده و 2.6 میلیون نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

آغاز موج سوم کرونا در آلمان

"لوتار ویلر"، رئیس انستیتو رابرت کخ آلمان همچنین گفت: ما علامت های آشکاری درباره شروع موج سوم کرونا در آلمان داریم.

وی با ابراز نگرانی فراوان درباره شرایط موجود گفته است: پایبندی سختگیرانه به اقدامات حمایتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله ایمنی همچنان ضرورت دارد.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان هم روز گذشته در یک گفتگوی شهروندی اعلام کرد که نگرانی بسیاری از شهروندان در این پاندمی را قابل درک دانسته و هم زمان از آن ها درخواست صبر و استقامت بیشتر کرد.

مرکل تاکید کرد که شرایط کرونایی در آلمان تا تابستان همچنان متشنج خواهد بود. وی همچنین گفت: همچنان سه تا چهار ماه سخت از جمله مارس، آوریل، می و ژوئن در پیش روی ما قرار دارد. بعد از آن تاثیرات واکسن مشخص می شود. پس از آن اوضاع بهتر خواهد شد، اما در حال حاضر هر روز برای ما روزهای دشواری است.

وی افزود: ما حالا سعی می کنیم پل هایی را بسازیم، اما نمی دانیم دقیقا به کجا باید هدایت شود. ما هم ساحل را نمی بینیم. این در واقع تمامی دشواری یک پاندمی است که پایان آن مشخص نیست.

وی همچنین گفت: من نمی دانم این ویروس چه تغییرات و کارهای دیگری انجام می دهد و آیا جهش های دیگری وجود خواهد داشت یا خیر.

درخواست پارلمان‌های اروپایی از آلمان برای لغو کنترل‌های مرزی

روسای پارلمان های کشورهای اتریش، چک و اسلواکی هم در نامه مشترکی به "وولفگانگ شایبله"، رئیس پارلمان آلمان پایان کنترل های مرزی برای مهار کرونا که مدتی است از طرف آلمان اعمال شده را خواستار شدند. در این نامه که خطاب به اعضای کمیسیون داخلی پارلمان آلمان هم نوشته شده است آمده است: عواقب این اقدامات متناقض با هدف مشترک ما در جلوگیری از ضررهای اقتصادی بیشتر از طریق این پاندمی است.

رئیس پارلمان آلمان هم در پاسخ به درخواست همتایان اروپایی خود اعلام کرد که امیدوار است این محدودیت های موقتی به زودی از بین برود و اتحادیه اروپا قدرتمندانه تر از این بحران خارج شود. وی در عین حال تاکید کرد که این مسئله نباید فراموش شود که گسترش کنترل نشده این ویروس و جهش های آن می تواند آسیب های بهداشتی و اقتصادی برای شهروندان را تشدید کند.

شرایط حاد کرونایی در بیمارستان‌های فرانسه

به دلیل شرایط کرونایی متشنج در بیمارستان ها در برخی مناطق فرانسه بیماران کرونایی به کشورهای دیگر از جمله بلژیک منتقل می شوند.

"گابریال آتال"، سخنگوی دولت فرانسه روز گذشته بعد از یک نشست دولتی به ریاست امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه وضعیت کرونایی در پاریس و برخی مناطق جنوب و شمال را نگران کننده توصیف کرد.

وی تاکید کرد که در روزهای آینده برخی بیماران به ویژه از پاریس به مناطق دیگر منتقل می شوند. به گفته وی چنین جابجایی هایی در حال حاضر در مناطق دیگری در حال انجام است.

دولت فرانسه هم در راستای اجرای طرح گذرنامه کرونایی برای افراد واکسینه شده کار می کند. سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که واکسیناسیون در این کشور در بهترین مسیر دستیابی به اهداف خود قرار دارد.

وی تاکید کرد که محدودیت های فعلی برای مهار کرونا کارآمد است؛ اما وضعیت در بیمارستان ها همچنان نگران کننده است.

این مقام فرانسوی تاکید کرد: در مناطقی که آمار مبتلایان همچنان بالا است باید تلاش ها تقویت شود

سفر رئیس فراکسیون حزب افراطی آلمان به مسکو

رئیس فراکسیون حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" هم در سفر به مسکو شانس برابر تایید برای واکسن کرونای روسی اسپوتنیک 5 مانند واکسن های دیگر را در آلمان درخواست کرد.

کاهش شدید اعتماد شهروندان آلمانی به احزاب متحد مسیحی

اتحادیه احزاب متحد مسیحی در آلمان هم با توجه به رسوایی فساد مالی در معاملات ماسک اعتماد خود در بین شهروندان را به شدت از دست داده است.

بر اساس نظر سنجی موسه سیوی که به سفارش گروه رسانه ای فونکه انجام شده است تنها حدود یک سوم شهروندان آلمانی به اتحادیه احزاب متحد مسیحی مانند دوران قبل از افشای این فساد اعتماد دارند. حدود 60 درصد اعلام کرده اند که این پرونده فساد روی اعتماد آن ها به احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی تاثیر منفی گذاشته است. حدود 75 درصد شهروندان هم بر این عقیده اند که این امر در انتخابات پارلمانی به احتمال زیاد به این احزاب آسیب می رساند.

افشای دست داشتن دو نماینده اتحادیه احزاب متحد مسیحی (حزب مرکل) در پرنده فساد مالی معاملات ماسک در آلمان اعتبار این دو حزب خواهر خوانده در این کشور را در سال مهم انتخاباتی در این کشور خدشه دار کرده است

"بودو راملو"، نخست وزیر ایالت تورینگن آلمان هم خواستار تایید وتهیه واکسن روسی اسپوتنیک 5 در آلمان شده و گفته است: واکسن اسپوتنیک برای من یک شانس بزرگ است که دوباره سریع تر به زندگی نرمال بازگردم. من از اتحادیه اروپا درخواست می کنم این مسئله را برای اتحادیه اروپا روشن کند که مقادیر مناسبی از واکسن اسپوتنیک باید سفارش داده شود.

کاهش نرخ زاد و ولد در اسپانیا

در اسپانیا هم میزان تولد ماهانه به کمترین میزان ثبت شده تا کنون رسیده است. اداره آمار اسپانیا خبر داده است که در دسامبر گذشته 23226 کودک در اسپانیا متولد شدند که یک پنجم کمتر از کودکان متولد شده در دسامبر 2019 بوده است. این پایین ترین نرخ تولد ماهانه در اسپانیا همچنین از سال 1941 بوده است.

کاهش امید به زندگی در ایتالیا

امید به زندگی در ایتالیا هم در دوران کرونا کاهش پیدا کرده است. اداره آمار ایتالیا ( ایستات) اعلام کرده است که در سال گذشته برای افراد متولد شده یک سن میانگین 82.3 سال پیش بینی شده بود. این در حالی است که در سال 2019 و قبل از شیوع کرونا امید به زندگی افراد متولد شده در این کشور 83.2 سال بود.

تمدید طرح ممنوعیت صادرات واکسن کرونا در دستور کار اروپا

اتحادیه اروپا هم می خواهد امکان محدودیت صادرات واکسن کرونا را تا پایان ماه ژوئن تمدید کند. این طرح قرار بود آخر ماه مارس منقضی شود.

اتحادیه اروپا اواخر ماه ژانویه و بعد از اینکه بسیاری از تولید کنندگان واکسن تاخیر در تحویل واکسن های وعده داده شده به اروپا را اعلام کردند این طرح را مد نظر قرار داد. ایتالیا تا به حال به عنوان اولین کشور اروپایی از این قاعده در توقف صادرات واکسن آسترازنکا به استرالیا استفاده کرده است.

رکورد جدید مبتلایان روزانه در لهستان

کشور لهستان هم از رکورد جدیدی در آمار مبتلایان روزانه خبر داده است. وزارت بهداشت لهستان بخصوص این وضعیت را به شیوع گسترده ویروس جهش یافته انگلیسی منوط دانسته است. نهادهای بهداشتی لهستان خبر دادند که در 24 ساعت 21045 مورد ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده که از ماه نوامبر بی سابقه بوده است.

تا به حال در لهستان حدود 1.85 میلیون نفر به کرونا مبتلا شده و 46373 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

جدیدترین آمار مبتلایان در کشورهای مهم اروپا

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در انگلیس 4234924 نفر به کرونا مبتلا شده و 124987 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

در فرانسه هم تا به حال 3963165 نفر به کرونا مبتلا شده و 89565 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در اسپانیا هم تا به حال 3178442 نفر به کرونا مبتلا شده و 71961 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در ایتالیا 3123368 نفر به کرونا مبتلا شده و 100811 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان باختند.

در آلمان هم تا به حال 2532855 نفر به کرونا مبتلا شده و 73276 نفر هم در اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

انتهای پیام/