شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#مخالفان

نگاه قوم‌گرایانه اشرف غنی مخالفان «کوچی‌ها» را تحمل نمی‌کند/ آیا فرمانده شیعه در بهسود به طالبان می‌پیوندد؟


نگاه قوم‌گرایانه اشرف غنی مخالفان «کوچی‌ها» را تحمل نمی‌کند/ آیا فرمانده شیعه در بهسود به طالبان می‌پیوندد؟

اشرف غنی به عنوان یک کوچی، همواره به قومش نگاه ویژه و توام با خویشتنداری داشته و سال‌های گذشته برای آنها امتیازات فراوانی قائل شده است همین نگاه قومی سبب شده تا کسانی که در مقابل هجوم کوچی‌ها مقاومت می‌کنند را تحمل نکند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی علیپور» ریاست یک گروه مسلح مردمی به نام «جبهه مقاومت» را در شهرستان «بهسود» را بر عهده دارد که حدود پنج سال قبل پس از کشته شدن شماری از غیرنظامیان شیعه و هزاره توسط شورشیان مسلح مخالف دولت در ولایت وردک در شرق افغانستان شکل گرفت.

مردم بهسود می‌گویند که علیپور و گروه تحت امرش، صرفا در راستای تامین امنیت این مناطق و دفاع از مردم محلی در برابر حمله مخالفان مسلح دولت و همچنین پیشگیری از نزاع پیشینه‌‍‌دار کوچی‌ها و شیعیان و هزاره‌های ساکن در شهرستان بهسود، فعالیت می‌کنند.

علیپور برای تامین امنیت شهرستان‌های «جاغوری» و «مالستان» ولایت «غزنی» نیز در درگیری‌های شرکت داشت زیرا دولت اشرف غنی نسبت به تامین امنیت مردم بهسود همواره بی‌تفاوت بوده است.

مقام های دولتی، حدودا از مهرماه سال 1397 فرمانده علیپور را به گروگانگیری و آزار و اذیت مسافران متهم کردند و حتی در آذرماه همان سال نیز در سفرش به ولایت «غور» در مرکز افغانستان، محل اقامتش را محاصره کردند اما علیپور در نهایت موفق به فرار شد.

با این حال وی سرانجام در منطقه «قلعه قاضی» در غرب این شهر توسط مامورسان واحد 10 امنیت ملی دستگیر شد. این خبر با سرعت بسیاری پیچید و پای مردم غرب کابل را که علیپور را یک فرمانده محبوب و مدافع حقوق مردم هزاره در شهرستان بهسود می‌دانند، به خیابان‌ها کشاند و همگی یکصدا خواستار آزادی او شدند.

سرانجام پس از اعتراضات چند روزه در برخی ولایت‌ها و تظاهرات خیابانی و درگیریهای مردم با نیروهای پلیس در کابل، علیپور آزاد شد.

تلاش برای باز کردن پای علیپور به رویداد حمله پلیس به غیرنظامیان در بهسود

در یازده بهمن ماه سال جاری نیز بر اثر حمله نیروهای پلیس به تظاهرات مردمی در شهرستان بهسود 18 غیرنظامی کشته و بیش از 36 تن دیگر زخمی شدند.

 مردم محلی به رسانه‌ گفتند که «الله داد فدایی» فرمانده پلیس ولایت وردک با شمار زیادی از نیروهای مسلح تحت فرمان خویش به بهسود رفته و دلیل این اقدام را معرفی فرماندهان پلیس این شهرستان خوانده بود اما باوجودی که چنین کاری انجام شده بود، حضور نیروهای مسلح در این منطقه نزدیک به یک ماه ادامه داشت.

پس از آن شماری از بزرگان و مردم منطقه با گردهمایی مسالمت‌آمیز خواستار توضیح درباره ادامه حضور این نیروها شدند که حمله نیروهای پلیس به مردم به خشونت کشیده شد.

مقامات امنیتی دولت افغانستان سعی کردند که برای توجیه کشتار بهسود، این رویداد را به فرمانده علیپور نسبت دهند اما واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی سبب شد تا هیئت حقیقت یاب اعزام شود. این هیئت تایید کرد که فرمانده پلیس وردک به مردم غیرنظامی شلیک کرده است و سرانجام الله داد فدایی به دادستانی معرفی شد.

سیاست سرکوب علیه رقبای اشرف غنی

نکته حائز اهمیت این است که سیاست سرکوب گروه‌های مسلح غیرمسئول، همواره صرفا در برابر رقبای سیاسی و قومی اشرف غنی به کار برده شده است.

اشرف غنی و ارگ ریاست جمهوری افغانستان تاکنون واکنشی نسبت به گزارش‌های سرکشی و ظلم فرماندهان محلی حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» علیه غیرنظامیان و موضع گیری‌های نفاق افکنانه و تنش آمیز وی نداشته است.

به  نظر کارشناسان، اشرف غنی به عنوان یک کوچی، همواره به قوم خود نگاه ویژه و توام با خویشتنداری داشته است و در سالهای گذشته به آنها امتیازات فراوانی قائل شده است. به همین دلیل انتظار نمی‌رود که در پی رویدادهای خونین در بهسود، ریاست جمهوری افغانستان برای حمایت از قربانیان، علیه کوچی های مسلح و مهاجم و قانون شکن وارد عمل شود.

همین نگاه قوم گرایانه به معضل طولانی و ادامه دارد کوچی‌ها باوجود خطرات و هزینه‌های بسیار آن برای امنیت و ثبات و همگرایی اجتماعی و وحدت ملی، موجب شده تا دولت صرفا به یافتن راه حلهای کوتاه مدت و موقتی برای این بحران دایمی و پایدار، بسنده کند؛ اما هرگز به سراغ ریشهها و بنیانهای اصلی این بحران نرود و کسانی که در مقابل کوچی ها مقاومت میکنند و یا سد ایجاد میکنند را دولت کنونی تحمل نمیکند.

به هر حال، دو روز قبل نیز برخی مقامات در حمایت از مواضع ریاست جمهوری افغانستان اعلام کردند که فرمانده علیپور به طالبان پیوسته است.

اگرچه که این اظهارات توسط سخنگوی علیپور و جبهه مقاومت مردمی رد شده است اما برخی می گویند که با توجه به جغرافیای حضور علیپور و نیروهایش او‌برای ادامه مبارزه و حیات خود به نظر می‌رسد سرانجام بهترین راه را پیوستن و‌ تفاهم با طالبان خواهد دید.

انتهای پیام/.