شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای امنیت#ارتش#سازمان ملل

شورای امنیت خشونت‌ها علیه اعتراضات میانمار را محکوم کرد


شورای امنیت خشونت‌ها علیه اعتراضات میانمار را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب بیانیه‌ای، خشونت‌های ارتش میانمار علیه معترضان را محکوم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه با تصویب بیانیه ای از ارتش میانمار خواست تا قدرت را به رهبران غیرنظامی بازگرداند.

 

بر اساس این گزارش، شورای امنیت خشونت های مکرر علیه معترضان کودتای نظامی را محکوم کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نسخه‌ای از این بیانیه دست یافته و با 3 دیپلمات ارشد شورای امنیت سازمان ملل مصاحبه کرده است. این دیپلمات ها گفته‌اند که همه 15 عضو شورای امنیت از جمله چین این بیانیه را تصویب کرده‌اند.

این بیانیه خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله آنگ سان سوچی رهبر منتخب و وین مینت رئیس جمهور میانمار شده است.

عفو بین الملل نیز پنجشنبه اعلام کرد: ارتش میانمار برای سرکوب معترضان از تسلیحات و تاکتیک های جنگی و نیروی کشنده و مرگبار استفاده می کند.

اعتراضات گسترده و سراسری در میانمار در مخالفت با کودتای ارتش از ماه گذشته تاکنون ادامه داشته است.

عفو بین الملل افزود: بیش از 50 فیلم ویدئویی را راستی آزمایی و تایید کرده است که نشان می دهد نیروهای امنیتی میانمار حداقل 60 نفر از معترضان را به قتل رسانده اند.

ارتش میانمار اول فوریه با کودتای نظامی قدرت را تصاحب کرده و آنگ سان سوچی رهبر منتخب و بسیاری از فعالان سیاسی را بازداشت کرده است.

انجمن حمایت از زندانیان سیاسی اعلام کرده است که حدود 2 هزار نفر از زمان کودتا تاکنون بازداشت شده‌اند.

معترضان خواستار آزادی آنگ سان سوچی و سایر فعالان سیاسی و احترام به نتایج انتخابات نوامبر شده‌اند. ارتش میانمار نتایج انتخابات نوامبر را رد کرده است.

آمریکا و برخی کشورهای غربی تاکنون تحریم های محدودی را علیه ارتش میانمار اعمال کرده اند و توماس اندروز گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در میانمار نیز خواستار تحریم تسلیحاتی بین المللی این کشور و تحریم های اقتصادی هدفمند شده است.

انتهای پیام/