شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#دولت بایدن#کاخ سفید

نخستین دیدار دیپلمات‌های ارشد آمریکا و چین در دولت بایدن


نخستین دیدار دیپلمات‌های ارشد آمریکا و چین در دولت بایدن

کاخ سفید از دیدار دیپلمات های ارشد آمریکایی و چینی در روز ۱۸ مارس در آلاسکا خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز 18 مارس پنجشنبه هفته آینده با مقام های ارشد چینی در آلاسکا دیدار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش این نخستین دیدار مقام های ارشد دو کشور در دولت بایدن به شمار می رود.

این دیدار قرار است پس از بازگشت بلینکن از نخستین سفر خارجی اش به ژاپن و کره جنوبی برگزار شود. این در حالی است که واشنگتن در حال تقویت ائتلاف و اتحاد با شرکای بین المللی خود در آسیا و اروپا برای مقابله با چین است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

یانگ جیه چی دیپلمات ارشد چینی و وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در این دیدار حضور خواهند داشت.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: دولت بایدن رویکرد خود در قبال چین را با هماهنگی با شرکای بین المللی اش اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: این برای ما مهم است که نخستین دیدار این دولت با مقام های چینی در خاک آمریکا برگزار خواهد شد و این نشست پس از دیدار و رایزنی ما با شرکا و متحدان مان در آسیا و اروپا برگزار می شود.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: این نشست یک فرصت برای حل و فصل طیف گسترده ای از موضوعات و مسائل خواهد بود، از جمله موضوعاتی که ما اختلافات عمیقی درباره آنها داریم.

2 اقتصاد بزرگ جهان اختلافات دیرینه و گسترده ای در زمینه سیاست تجاری و اقتصادی دارند به خصوص از وقتی که تلاش های آمریکا برای محدودکردن صادرات فناوری به چین تشدید شده و دو کشور تعرفه های تجاری سنگینی را علیه یکدیگر وضع کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از این در نخستین سخنرانی مهم سیاست خارجی اش، چین را جدی ترین رقیب برای ایالات متحده خوانده است.

بایدن در این باره گفت: ما با آزار و اذیت های اقتصادی چین مقابله خواهیم کرد، با اقدامات تجاوزکارانه اش مقابله می کنیم تا چین را به خاطر مسائل مربوط به حقوق بشر، مالکیت معنوی و رهبری جهان پاسخگو کنیم.

آنتونی بلینکن نیز پیش از این در اظهاراتی ضمن اشاره به اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن، گفت: چین بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک برای آمریکا به شمار می رود. رابطه با چین یکی از مهمترین موضوعاتی است که واشنگتن در عرصه سیاست خارجی روی آن تمرکز می کند.

نخست وزیر چین نیز در گزارش سالیانه خود در مراسم افتتاحیه پارلمان این کشور، گفت: چین خواستار همکاری با آمریکا است. ما به دنبال رشد و گسترش همکاری های تجاری مشترک با آمریکا هستیم، روابطی که به نفع دو کشور باشد، آن هم بر اساس برابری و احترام متقابل.

آمریکا بارها نسبت به مشکلات دسترسی به بازار چین برای شرکت های آمریکایی شکایت و اعتراض کرده است.

انتهای پیام/