به گزارش برنا؛ ابراهیم صادقی فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار برنا از تاثیر 50 درصدی عوامل اجتماعی و اقتصادی بر سلامت مردم خبر داد و گفت: براساس اصول قانون اساسی، وزارت کار مکلف است برای سلامت همه افراد جامعه برنامه ریزی کند.

او افزود: نتایج بر آمده از پژوهش‌هایی که ما در این زمینه انجام دادیم نشانگر این است بیش از 75 درصد تعیین کننده‌های سلامت خارج از نظام بهداشت است یعنی عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی 50 درصد تاثیرگذار است لذا قانونگذار تمام جنبه ها را مورد نظر قرار داده است تا تمام عوامل تعیین کننده سلامت پیش بینی شود.

او با اشاره به ارائه خدمات سلامت روان به کارگران افزود: پیرو این وظیفه‌ای که برعهده داریم با سازمان نظام روانشناسی تفاهم نامه‌ای منعقد کردیم تا 3 هزار و 500 بهبان (مسئولین خانه های بهداشت کارگری) آموزش ببینند بدین ترتیب خدمات مشاوره و روانشناسی به کارگران ارائه دهند.

صادقی فر تصریح کرد: به دلیل شرایطی که کرونا ایجاد کرده است، بهبان‌ها در حال آموزش به صورت مجازی هستند و یکصد و هشتاد برنامه یک دقیقه‌ای برای آموزش آنها درنظر گرفته شده است درواقع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درصدد است تا گران ترین خدمات پزشکی یعنی ارائه مشاوره به کارگران را اجرا کند و این خدمات را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: در حال حاضر پروسه آموزش در حال انجام است و فکر می‌کنم 5 تا 6 ماه طول بکشد تا این بهبان‌ها مدرک بگیرند و آموزش درست و اصولی به کارگران ارائه دهند به طور کلی این موضوع یکی از اولویت‌های اصلی این معاونت در سال آینده است.

او در پاسخ به این سوال که چه کارگرانی مشمول این طرح می‌شوند؟ بیان کرد: فعلا کارگران بنگاه‌های 50 تا 500 نفر مشمول این طرح می‌شوند و قرار است بهبان‌ها به این کارگران خدمات مشاوره ارائه دهند چرا که بنگاه‌های بالای 500 نفر بیمه خدمات دارند و می‌توانند در خانه‌های بهداشت این خدمات را دریافت کنند.

صادقی فر با بیان اینکه انجام چنین طرحی هزینه بالایی برای دولت دارد، گفت: باوجود هزینه سنگین دولت موظف است آن را پرداخت کند چون ما پیش بینی کردیم این خدمات مشاوره 70 درصد کارگران بنگاه‌های 50 تا 500 نفر را تحت پوشش خود قرار دهد و لازم به ذکر است که بگویم درمورد بنگاه‌های زیر 50 نفر نیز باید کار جدی تری صورت بگیرد.

//انتهای پیام:4