شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#عربستان

حمایت تلویحی عربستان از سوریه پس از سال‌ها!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از شبکه «روسیه الیوم»، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان امروز (چهارشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روسی وی در ریاض، با بیان اینکه بحران سوریه نیاز به یک راه حل سیاسی دارد، تاکید کرد که این کشور (سوریه) باید به آغوش اعراب بازگردد و از ثبات و امنیت برخوردار شود.

وی بدون اشاره به دخالتها و حمایتهای بی‌دریغ عربستان از گروه‌های تروریستی در جریان بحران سوریه، افزود که حل بحران این کشور به یک توافق بین طرف‌های بحران یعنی مخالفان و دولت دمشق نیاز دارد.

وزیر خارجه عربستان ادعا کرد که ریاض از ابتدای بحران سوریه مشتاق بوده که راهی برای جلوگیری از خونریزی در یک کشور دوست و مهم به دست آید و همچنین علاقه‌مند به هماهنگی با همه طرفها از جمله روسیه برای دست‌یابی به یک راه حل جهت حل بحران سوریه است .

وی گفت: با دوستان روس در اهمیت یافتن راهی سیاسی که منجر به حل و فصل و ثبات اوضاع در سوریه شود، توافق داریم، زیرا برای بحران این کشور هیچ راه حلی به جز مسیر سیاسی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه عربستان که کشورش طی ۶ سال گذشته با وحشیگری تمام، زیرساخت ها و مناطق مسکونی یمن را هدف قرار داده و این کشور را از زمین ، هوا و دریا محاصره کرده است به حملات انصارالله به تأسیسات نفتی عربستان که در پاسخ به ادامه حملات نیروهای ائتلاف به سرکردگی ریاض انجام می شود، اشاره کرد و افزود: عربستان اقدامات بازدارنده ای برای محافظت از تأسیسات نفتی خود برای مقابله با حوثی ها ( انصارالله) از گروه های متحد ایران انجام خواهد داد.  

در حالی که ارتش و کمیته های مردمی یمن بارها اعلام کرده اند که از توانایی ساخت و توسعه تجهیزات نظامی از جمله ساخت موشک و پهپاد برخوردار شده اند، فیصل بن فرحان در ادامه با تکرار ادعاهای ریاض گفت که ایران به کمک های خود به حوثی های یمن برای تامین موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین ادامه می دهد. 

وی اظهار داشت که سازمان ملل متحد باید تحریم تسلیحاتی علیه ایران اعمال کند.   

فیصل بن فرحان درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته ای گفت: ما بر اهمیت عدم دست یابی ایران به سلاح هسته ای تاکید داریم. 

سخنان وزیر خارجه عربستان در شرایطی مطرح شد که شورای وزیران این کشور نیز امروز در نشست خود خواستار مقابله جامعه جهانی با آنچه 'تهدیدات ایران علیه امنیت و صلح جهانی' خواند، شد.

وی اتحاد بین عربستان و روسیه را راهبردی دانست و با اشاره به اینکه هماهنگی و همکاری بین مسکو و ریاض در بالاترین سطح قرار دارد، درباره هماهنگی کشورش با روسیه در زمینه نفت گفت: این دو کشور مشتاقانه به دنبال عادلانه کردن قیمت نفت برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند و مکانیزم اوپک پلاس نیز بر این اساس استوار است.

وزیر امور خارجه عربستان افزود: در زمینه قیمت نفت هماهنگی خوبی بین مسکو و ریاض وجود دارد و هر دو کشور همچنان به حمایت از اقتصاد جهانی ادامه می دهند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این کنفرانس گفت: با مقامات عربستان درباره مسائل منطقه و اوضاع خلیج فارس گفت وگو کردم و بر لزوم تامین امنیت این منطقه مهم جهان تاکید شد.

لاوروف تاکید کرد که در این گفت وگوها توجه زیادی به اوضاع سوریه، وحدت ملی، تمامیت ارضی و حق مردم این کشور برای تعیین سرنوشت آینده خود بر اساس استقلال و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل انجام شد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه رابطه کشورش با عربستان در زمینه های مختلف را دیرینه دانست و افزود: ما با عربستان سعودی منافع مشترکی داریم که و برای مقابله با بیماری کرونا همکاری می کنیم.

وی حذف حوثی ها از لیست تروریسم توسط آمریکا را نشاندهنده آن دانست که نقشه های انصارالله باید در روند سیاسی یمن باشد.

لاوروف با بیان اینکه آمریکا تصمیم دیگری در مورد خارج کردن انصارالله از لیست تروریست گرفته است، اظهار داشت: امیدوارم که این مرجع تفسیر درستی داشته باشد، و این به معنای « چک سفید امضا » برای ادامه خشونت نیست بلکه به این معنی است که باید بخشی از یک فرآیند یمنی فراگیر و مشترک شود.

وی همچنین بر اهمیت استقرار خلیج عرب تاکید کرد و نگرانی مسکو را از تحولات یمن ابراز داشت.

وزیر خارجه روسیه درباره همکاری های ریاض و مسکو در اوپک پلاس گفت: ما یک نظر مشترک داریم  که لازم است همکاری های خود را در بازار جهانی هیدروکربن توسعه دهیم و اقدامات خود را از جمله در قالب اوپک پلاس همانگونه که در حال ثمر دادن است هماهنگ کنیم.

وزیر خارجه روسیه افزود: ما نگران تحولات یمن هستیم، جایی که بیش از دو سوم مردم آن به دلیل جنگ تقریباً 6 ساله به کمک فوری نیاز دارند. ما معتقدیم که  با این شرایط نمی توان یمن را نجات داد مگر اینکه جنگ در اسرع وقت متوقف شود و طرفین برای حل بسیاری از مشکلات و اختلافات محسوس در اطراف یک میز قرار گیرند و توافقاتی باید منعقد شود که منافع همه نیروهای سیاسی در یمن را در نظر بگیرد. 

لاوروف حمایت مسکو از تلاش های مارتین گریفیتش فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن را اعلام کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حملات اخیر انصارالله به تاسیسات آرامکو ، موضع مسکو در مورد این اقدامات را غیرقابل قبول بیان کرد  و بر لزوم پیروی از قانون بین المللی بشردوستانه از سوی همه طرف های درگیر مبنی بر خودداری از  حمله به اهداف غیرنظامی که ممکن است تلفات غیرنظامیان را در بر داتشه باشد ، تاکید کرد.

وی در یک تور پنج روزه، سفر به امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر را از ۸ مارس ( ۱۸ اسفند)  آغاز کرده است و تا ۱۲ مارس ( ۲۲ اسفند) ادامه خواهد یافت.

تقویت همکاری‌های تجاری روسیه با امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر، رایزنی درباره ثبات خلیج فارس و حل بحران‌های خاورمیانه و شمال آفریقا از مهمترین محورهای سفر پنج روزه سرگئی لاوروف به سه کشور عربی از سوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام شده است.