شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کتاب

در بیانیه هیات داوران سی و هفتمین مسابقات بین المللی قرآن تاکید شد:

مسابقات قرآنی یک همایش بزرگ وحدت آفرین بامحوریت کتاب الهی است

 مسابقات قرآنی یک همایش بزرگ وحدت آفرین بامحوریت کتاب الهی است

هدف جمهوری اسلامی ایران از برپایی این مسابقات صرفاً یک رقابت فنی و تخصصی و در میان قاریان و حافظان نبوده بلکه مسابقات مزبور را یک همایش بزرگ وحدت آفرین با محوریت قرآن کریم تلقی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیانیه هیأت داوران توسط عباس سلیمی قرائت شد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزاریم که علیرغم محدودیت‌های فراوان ناشی از عارضه کرونا توفیق مرحمت فرمود تا سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم. اگر چه به صورت غیر حضوری، لیکن در قالبی باشکوه و معنوی، با اخذ مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت کلیه دستورالعمل‌های مربوطه در ایران اسلامی برگزار شود تا در آستانه متن نیراعظم و رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)، پیامبر نور و رحمت. آوای ترنم زیبای آیات قرآنی از حنجره پاک و آسمانی قاریان و تالیان مسلمان در ۵ قاره جهان در فضا طنین افکن شده و یک بار دیگر کلام نورانی حضرت امام محمد باقر علیه السلام متجلی شود که فرمودند: «ان القرآن حی لایموت قرآن حقیقت زنده‌ای است که هرگز نمی‌میرد» (تفسیر العیاشی: ج ۲ ص ۲۰۳ ح ۶)

هیأت داوران این دوره از مسابقات، مرکب از ۳۷ تن از اساتید و داوران مجرب و قرآنی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای سوریه، اردن، عراق، لبنان، اندونزی، تونس و سودان در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی، اجرای ۴۱۱ نفر از برادران، خواهران و طلاب علوم دینی از ۶۷ کشور جهان را در رشته‌های قرائت، حفط کل. ترتیل، نشسیر و خطابه در فضایی هماهنگ و دقیق و بر اساس یک آئین نامه واحد. مورد ارزیابی و قضاوت قرار دادند که به نظر می‌رسد اتخاذ این شیوه جدید در شرایطی که مسابقات قرآنی در سایر کشورهای جهان متوقف و با تعطیل شده اندمی تواند به عنوان تجربه‌ای مؤلف و الگویی مناسب، مورد استفاده برگزار کنندگان مسابقات قرآنی در کشورهای اسلامی قرار گیرد.

مضافاً اینکه رویکرد جدید، امتیازات عدیده‌ای در بر داشت که کاهش هزینه‌های مربوطه و افزایش آمار شنوندگان و بینندگان برنامه مسابقات، از آن جمله به شمار می‌رود.

ذکر این نکته را ضروری می‌داند که هدف جمهوری اسلامی ایران از برپایی این مسابقات صرفاً یک رقابت فنی و تخصصی و یا حرفه‌ای در میان قاریان و حافظان نبوده و بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی به عنوان پرچم دار قرآنی عصر حاضر، مبنی بر ضرورت تداوم فعالیت‌های فرهنگی، مسابقات مزبور را یک همایش بزرگ وحدت آفرین با محوریت قرآن کریم تلقی می‌کند که گسترش روحیه همدلی و برادری در میان امت اسلام و فرق جامعه اسلامی، خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و بدخواهان دین و مکتب و همچنین زمینه سازی تحقق تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی، در برابر استکبار و مستکبرین عالم را در دستور کار خود قرار داده و از این رو رجاء واثق دارد که سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به عنوان متولی برگزاری مسابقات قرآنی، استمرار و توسعه مسابقات را در قالب‌های مناسب تا تحقق اهداف یادشده مدنظر قرار خواهد داد.

هیئت داوران این دوره از مسابقات به موازات اعلام مراتب. برادری و همدلی با مسلمانان سراسر جهان و آرزوی مجد و عظمت و عزت امت اسلام، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهیدان سرافراز راه قرآن و آرزوی دوام سلامتی و توفیقات مقام معظم رهبری مدظله العام، با سپاس و تشکر فراوان از کلیه شرکت کنندگان در این مسابقات به عنوان قهرمانان قرآنی، مراتب قدردانی خود را از سازمان اوقاف و امور خیریه، رسانه ملی به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و کلیه دست اندرکاران اعلام داشته و بر این نکته تأکید می‌نماید که برگزاری باشکوه هر گونه مسابقات قرآنی در حقیقت باب ورود به فضای عطرآگین تدبر در قرآن و نهایتاً عمل به قرآن» و حاکمیت رفتار و فرهنگ قرآنی در جامعه» محسوب می‌شود.

۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ برابر با ۲۶ رجب
هیأت داوران سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم