شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طبیعی#ریزش مو#دانشمندان

۲۵ روش طبیعی برای ضخیم کردن مو در خانه

دانشمندان و محققین روش‌های طبیعی و درمان‌های خانگی را برای افزایش ضخامت طبیعی مو در خانه به کار گرفتند که روشی موثر و سریع برای رفع ریزش مو است.

موخوره - آرايش - زيبايي

به گزارش همشهری آنلاین، موی زیبا به داشتن ظاهری زیبا کمک می‌کند، اما هیچکس نمی‌خواهد که ریشه‌ موی نازک داشته باشد و همه به دنبال روش‌هایی برای ضخیم شدن موهای خود هستند. روش‌هایی طبیعی و در عین حال ارزان.

هر فردی ممکن است با موهای نازک متولد شود. با این وجود برخی مردم بر اثر عادات بد یا مشغله‌هایی که دارند دچار ریزش مو می‌شوند. امروزه ریزش مو معضلی است که همه به دنبال راه حلی موثر برای رفع آن می‌گردند. دلایل بسیاری برای ریزش مو وجود دارد.

مردمی که به این وضعیت دچارند هزینه‌های گزافی را صرف خرید محصولات دارویی می‌کنند؛ اما این داروها حاوی مواد شیمیایی و مضر هستند. اگر با دقت برچسب روی آن‌ها را نخوانید به عوارض جانبی آن دچار می‌شوید، اما خوشبختانه نیازی به هزینه برای ضخیم کردن مو ندارید.

دانشمندان و محققین روش‌های طبیعی و درمان‌های خانگی را برای افزایش ضخامت طبیعی مو در خانه به کار گرفتند که روشی موثر و سریع برای رفع ریزش مو است.

تکنیک‌های ارزان برای ضخیم کردن موی سر

۱- از شر محصولات شیمیایی خلاص شوید

گاهی اوقات علت اصلی ریزش یا نازکی مو استفاده از محصولات شیمیایی روزانه مانند شامپو است. به علاوه محصولات شیمیایی دیگر مثل نرم کننده‌ها و ویتامینه‌ها موی شما را خشک و ریزش آن را آسان می‌کند؛ و برای داشتن مویی سالم به محصولات شیمیایی نیاز ندارید. برای ضخامت مو شامپوی خود را عوض کنید. برای مثال شامپوی بدون سولفات را جایگزین شامپوی سولفات دار کنید که روشی موثر برای خلاصی از شر کثیفی موهاست.

البته شامپوهایی برای موهای رنگ شده حاوی مواد شیمیایی است که به موی شما آسیب می‌زند. میتوانید شامپوی خانگی تهیه کنید که حاوی آلوئه ورا، روغن نارگیل و روغن زیتون باشد یا شامپویی بزنید که حاوی مواد شیمیایی نباشد.

سرکه سیب نیز موی شما را نرم و زیبا می‌کند و و از زدن ژل و اسپری مو اجتناب کنید، زیرا به مو آسیب می‌زند. برای اجتناب از آن از محصولی استفاده کنید که حاوی مواد شیمیایی نباشد.

۲- به آرامی از موهایتان مراقبت کنید

چون مو، صاف و شکننده است اگر محکم موهایتان را شانه کنید به رشد مجدد موهایتان آسیب می‌زند؛ و محکم شانه زدن سبب ریزش مو، موی آسیب دیده و شکسته می‌شود. برای اجتناب از آن عادات رایج خود را کنار بگذارید. بعضی‌ها مرتبا موی خود را می‌شویند تا آن را تمیز نگه دارند این یک عادت بد است.

شستن مکرر موها چربی طبیعی موی شما را می‌گیرد و منجر به تولید روغن طبیعی مو نمی‌شود. در نتیجه موی شما پروتئین روغن طبیعی را برای سلامت مو ندارد. اگر می‌خواهید از ریزش مو اجتناب کنید کمتر موی خود را بشویید. توصیه می‌شود که دو یا سه بار در هفته موی خود را شستشو دهید.

حین شست و شو مهم است از شامپوی مناسب موی خشک استفاده کنید. بعد از شست و شو یا زمانیکه موی شما مرطوب است از خشک کردن بلافاصله مو خودداری کنید تا مویتان آسیب نبیند. فقط یک حوله نرم و تمیز نیاز دارید تا به آرامی موی خود را خشک کنید.

شانه زدن مو به هنگام خیسی باعث ریزش شدید مو می‌شود. آن را جایگزین برسی نرم کنید. عادت بد دیگر، شانه کردن به هنگام خیس بودن موهاست. به آرامی موی خود را شانه کنید.

۳- از سشوار کشیدن موها اجتناب کنید

بسیاری از سشوارها و خشک کننده‌ها سبب آسیب رساندن به مو و در نتیجه شکنندگی مو می‌شوند. باید از شر این وسایل خلاص شوید. اگر می‌خواهید مویتان را خشک کنید از وسایل گرمازا استفاده نکنید. بجای این وسیله‌های آهنی از اسپانج‌های نرم استفاده کنید.

۴- بگذارید مویتان طبیعی باشد

گفته می‌شود که رنگ مو، هایلایت مو و بلیچ کردن مو سبب نازکی و خشک شدن مو می‌شود. موادشیمیایی دائمی نیز به موی شما آسیب می‌زند. بمنظور ضخامت طبیعی، بهتر است برای نرمی و سلامت مو رنگ مو نزنید و موی طبیعی خودتان باشد.

۵- کوتاهی منظم مو برای ضخیم شدن مو

یکی از روش‌های موثر که می‌توانید به کار گیرید کوتاهی مو است. این کار به شما کمک می‌کند تا از شر موهای آسیب دیده و شکسته خلاص شوید و زندگی دوباره‌ای به مویتان می‌بخشد. پایین موهایتان را کوتاه کنید تا مویی ضخیم‌تر داشته باشید.

۶- مواد غذایی سالم بخورید

همه ما میدانیم که در زیبایی و تناسب اندام رژیم غذایی سالم نقش مهمی را ایفا می‌کند. علاوه بر اجتناب از چاقی و اضافه وزن، از دیابت نوع دو، فشارخون بالا و بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین باعث سلامت پوست شما میشود همانطور که با خوردن غذای سالم پوستتان نرم و جذاب بنظر میرسد با خوردن فست فودها زشت و خشک می‌شود نه تنها بر پوست بلکه بر مو نیز اثر می‌گذارد.

همه ما می‌دانیم که پروتئین، نقش اصلی را در سلامت پوست و مو و استخوان ایفا می‌کند و نیز باعث درخشش و ضخامت مو می‌شود. با خوردن ماهی، آجیل، گوشت بره و تخم مرغ به بدنتان پروتئین برسانید. کمبود ویتامین باعث ریزش مو می‌شود. اسفناج و سبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند و باید در رژیم غذایی‌تان باشد.

۷- از عوامل آسیب زای محیطی اجتناب کنید

اولین گام برای ضخامت مو، دور ماندن از نور خورشید است. قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید به مو و پوستتان آسیب می‌زند. برای حفاظت از مو هنگامی که بیرون می‌روید کلاه یا روسری بپوشید. آلودگی ناشی از دود خودروها و کلر موجود در آب استخر سبب موی خشک و شکننده میشود.

۸- استرس خود را کاهش دهید

دلیل استرس ممکن است کار، مسائل خانوادگی و عوامل فیزیکی باشد پس با ورزش، مدیتیشن و خواب کافی در برابر آن مقابله کنید. در موارد جدی به روان‌شناس مراجعه کنید آن‌ها گفتار درمانی را پیشنهاد میکنند.

۹- از محصولات ضخامت مو استفاده کنید

این محصولات شامل سرم و دیگر محصولات است برچسب آن را با دقت بخوانید و آنچه مناسب موی شماست انتخاب کنید.

۱۰- برای ضخیم شدن مو اکستنشن مو انجام دهید

روشی موثر برای ضخامت مو بدون انتظار کشیدن، رفتن به سالن زیبایی و پرداخت هزینه بابت آن است. اکستنشن مو می‌تواند موها را پرتر و سالم‌تر نشان دهد و حتی برای بعضی افراد که دچار ریزش مو شده‌اند و یا افرادی که دارای موی نازک هستند، یک جایگزین مناسب محسوب شود. اکستنشن مو شامل موهای مصنوعی و موهای طبیعی است.

۱۱- استفاده از تخم مرغ

تخم مرغ بدلیل پروتئین برای ضخامت مو موثر است. بسته به اندازه مویتان به یک یا دو تخم مرغ نیاز دارید آن‌ها را بشکنید و وقتی مویتان مرطوب است به موی خود بزنید و بگذارید ۳۰ دقیقه روی مویتان بماند سپس با آب گرم و شامپو بشویید این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

۱۲- روغن زیتون برای ضخیم شدن مو

روغن زیتون را گرم کنید و آن را به مویتان بزنید مویتان را با انگشت و به آرامی به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ماساژ دهید سپس با آب گرم بشویید بگذارید روغن زیتون کل شب بر مویتان بماند و صبح با شامپوی ملایم بشویید.

۱۳- آووکادو برای ضخیم شدن مو

ویتامین E موجود در آواکادو به سلامت مو کمک می‌کند. آواکادو، موز و یک قاشق روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و ۳۰ دقیقه روی مویتان بگذارید سپس با آب گرم و شامپو بشویید. از ترکیب نیمی از آواکادو با دو قاشق آرد گندم استفاده کنید وقتی مویتان خیس بود مداد را به مدت ۲۰ دقیقه روی مویتان بگذارید سپس بشویید اینکار را یکبار در هفته انجام دهید.

۱۴- استفاده از گیاه دانه شنبلیله

این گیاه به دلیل داشتن مبلانیوم برای درمان پزشکی به کار می‌رود و از مصر، هند و خاورمیانه آمده است بدلیل داشتن لاکتین از آن استفاده می‌شود. دو قاشق از تخم شنبلیله را درون آب به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت قرار دهید تا خمیر بدست بیاد سپس دو قاشق روغن نارگیل به آن اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی موی خود بگذارید سپس با آب گرم بشویید.

۱۵- انگور خرگوش هند

انگور خرگوش هند حاوی مواد ضد باکتری، ضد التهاب و تورم است این انگور در هند رشد می‌کند یک قاشق انگور را با دو قاشق روغن نارگیل ترکیب کنید سپس مواد را بجوشانید و قبل از خواب به مویتان بزنید صبح روز بعد آن را با شامپوی معمولی بشویید. اگرنمی خواهید به مو بزنید انگور را بخورید.

۱۶- روغن کرچک مناسب برای ضخیم شدن مو

روغن کرچک حاوی اسید چرب و ویتامین E است. مقدار معینی از روغن کرچک را با روغن نارگیل ترکیب کرده تا ماده‌ای چسبناک بدست بیاد سپس مواد را گرم کنید و به مویتان بزنید سپس مو را شانه کنید تا به هم نپیچد بگذارید یک ساعت بماند سپس بشویید.

۱۷- استفاده از آلوئه ورا

ژل آلوئه را را از گیاه آن خارج کرده و به آرامی روی موی سر خود بمالید بگذارید ۳۰ دقیقه روی مو بماند سپس با آب گرم بشویید یک یا دو بار در هفته آن را انجام دهید اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید آن را روزانه با معده خالی مصرف کنید، زیرا نوشیدن آب آلوئه ورا به رشد طبیعی مو کمک میکند.

۱۸- استفاده از برگ حنا

برگ حنا را در آب بیندازید و آن را له کنید تا خمیری بدست بیاید قبل از آنکه آن را به موی سرتان بزنید بگذارید دو ساعت بماند با کلاه حمام موی سرتان را بپوشانید و پس از چند ساعت با اب گرم و شامپو بشویید. روش دیگر آن است که پودر حنا را به آب کافی اضافه کرده تا مثل ماست شود اگر تاثیرگذاری بیشتری میخواهید به جای آب از چای سبز استفاده کنید بگذارید یک شب کامل روی مویتان بماند سپس صبح روز بعد یک تخم مرغ را شکسته و دو قاشق آب لیمو به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کرده و به مویتان بزنید پس از آنکه خشک شد آن را بشویید.

۱۹- استفاده از تخم کتان

تخم کتان حاوی پروتئین و اسید چرب امگا ۳ است. ¼ فنجان تخم کتان را درون آب بریزید و بگذارید شب تا صبح بماند صبح روز بعد تخم کتان خیس شده را با دو فنجان آب ترکیب کرده و با حرارت بالا بجوشانید تا زمانیکه ژله‌ای شود سپس گاز را خاموش کرده و از آن بزنید برای تاثیر بیشتر میتوانید چند قطره روغن به آن اضافه کنید اجازه دهید چند دقیقه خنک شود اگر اینکار را ا نجام نمیدهید بذر کتان را بخورید.

۲۰- استفاده از عسل

عسل حاوی ویتامین و مواد معدنی است. هر روز از آن مصرف کنید به کل مو به ویژه نوک مو عسل بمالید و با انگشت به آرامی ماساژ دهید پس از ۲۰ دقیقه موی خود را با آب گرم و شامپو بشویید.

۲۱- جوش شیرین

مقدار معینی از شامپو را کف دستتان ریخته و سپس دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در آن حل کنید دست خود را به هم بمالید تا مواد با هم حل شود سپس آن را به مویتان بزنید و مو را ماساژ دهید بعد از ۵ دقیقه فقط با آب گرم بشویید.

۲۲- روغن نارگیل

منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی است روغن نارگیل را گرم کنید و با انگشت آن را به مویتان بزنید از یک حوله استفاده کنید که قبلا در آب داغ خیسانده شده و آب اضافی آن گرفته شده تا از سوزش پوست جلوگیری کند دو بار در هفته آن را تکرار کنید.

۲۳- سس مایونز

مایونز سرشار از پروتئین است، زیرا تخم مرغ مواد تشکیل دهنده آن است مقدار کافی مایونز را به مویتان بزنید سپس با انگشت موی خود را ماساژ دهید و پس از ۲۰ دقیقه بشویید.

۲۴- ماسک روغن گیاهی هیبیسوس

با کمک میکسر، برگ و گل هیبیسوس را با یکدیگر ترکیب کنید سپس روی حرارت بگذارید تا گرم شود سپس از حرارت برداشته و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود سپس آن را به مویتان بزنید و پس از یک ساعت آن را بشویید.

۲۵- ویتامین‌ها مناسب برای ضخیم شدن مو

ما به ویتامین‌های آنتی اکسیدان نیاز داریم مثل ویتامین A و C و E. ویتامین A نقش مهمی را در فرایند تولید چربی ایفا می‌کند. می‌توانید ویتامین A بدنتان را با خوردن گوجه فرنگی، سبزیجات، هویج، کلم بروکلی، پاپایا، تخم مرغ، اسفناج، نخودفرنگی و شیر تامین کنید.

غذاهایی که سرشار از زینک و آهن هستند، شامل گوشت، مرغ، آجیل و لوبیا. ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان است که به تولید کلاژن و پروتئین و الاستین کمک می‌کند موادی که حاوی ویتامین C هستند: لیمو، گریپ فروت، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، بروکلی، پاپایا، ملون، اسفناج، لوبیاسبز، گوجه فرنگی و فلفل.

ویتامین E نیز حاوی ویتامین آنتی اکسیدان است. ویتامین E در بروکلی، بادام، سبزیجات، آواکادو، زرده تخم مرغ، ماهی و توفو یافت می‌شود. باید علاوه بر مصرف ویتامین‌های حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین B کامپلکس هم مصرف کنید، زیرا حاوی مقادیر زیادی فولیک اسید است که باعث تولید هموگلوبین خون می‌شود.

میتوانید ویتامین B را با خوردن غذاهایی مثل سبزیجات، هویج، آواکادو، دل و جگر، میوه، مرغ و برنج قهوه‌ای و آجیل تامین کنید. اگر نمی‌توانید ویتامین کافی از طریق رژیم غذایی سالم دریافت کنید، از مکمل‌ها استفاده کنید. مصرف زیاد ویتامین A سبب ریزش مو می‌شود و، چون ویتامین E نیز حاوی محلول چربی است در بلند مدت منجر به اختلال و عوارض جانبی ناخواسته می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان