شهر خبر

درختکاری ظریف با حضور همسران دیپلمات های مقیم ایران | صلح را می‌توان همچون محیط‌زیست با همکاری جهانی پاس داشت

وزیر امور خارجه گفت: صلح و امنیت مانند محیط زیست میراث بشری و حق همه انسان‌ها است و باید با همکاری هم آن را پاس داشت.

ظریف

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در مراسم کاشت نهال با حضور همسران دیپلمات های مقیم ایران، که در تهران برگزار شد، افزود: ما در هفته درختکاری هستیم و پاسداشت ارزش محیط زیست، منابع طبیعی و درختان به عنوان نماد حیات بشری است.

وی یادآور شد: ما زمین را مادر می دانیم و این اهمیت نقش مادری برای آینده نوع انسان است.

ظریف اظهار داشت: امروز مراسم کاشت نهال را با هم داریم و شعر زیبای حافظ که می گوید "درخت دوستی بنشان"، باید نمونه ای در رفتار بین المللی کشورها باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز همراه با هم درخت می کاریم و یک تجربه در زندگی مشترک را نشان می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: محیط زیست مربوط به یک شهر و کشور نیست و محیط زیست جهان به هم پیوسته است.

ظریف ادامه داد: نمی توان در گوشه ای زندگی و فکر کرد که سلامت دیگر نقاط جهان به ما مربوط نیست.

ظریف افزود: محیط زیست میراث بشری است و همه ما باید در نگهداری از آن مراقبت کنیم؛ هیچ کسی نمی تواند با آلودگی اطراف خود، محیط زیست دیگران را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه اگر درخت دوستی بکاریم به دوستی در عالم کمک کرده ایم، تاکید کرد: همانطور که مسخره است بگوییم دور خودمان دیوار می کشیم که برای خودمان محیط زیست آلوده نداشته باشیم، به همان میزان هم مسخره است که بگوییم برای خودمان صلح درست می کنیم در حالی که کشور همسایه درگیر جنگ و نا امنی است.

ظریف اظهار داشت: صلح و امنیت هم مانند محیط زیست میراث بشری است و بدانیم که در دنیای نا امن، زندگی امن وجود نخواهد داشت و باید باور کنیم که بدون همدیگر و مشترکات فراوان میان ما امکان زیست همگانی در جهان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید صلح و محیط زیست و همکاری بین المللی را پاس داشت و تروریست و فشار اقتصادی به مردم را کنار گذاشت، تاکید کرد: وجدان بشری خواهان صلح است و وظیفه ما است که در این زمینه همکاری کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: کاشت درخت صلح و دوستی ۲ هدف فرهنگ پاسداری از محیط زیست و ترویج فرهنگ همکاری را به دنبال دارد.

ظریف ادامه داد: باید با فرا رسیدن سال نو دشمنی ها را کنار گذاشت تا در محیطی امن تر و سالم تر زندگی کنیم.