به گزارش برنا؛ نشست خبری سردار علیرضا لطفی، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ امروز ۲۰ اسفند در ستاد پلیس آگاهی خیابان وحدت اسلامی برگزار شد.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه سال ۹۹ سالی خاص بود گفت: به رغم وجود کرونا هیچ گزارشی از تقلب در خدمت رسانی نداشتیم. میزان هزار و ۷۰۰ نفر روزانه به پلیس آگاهی مراجعه می کنند.

او افزود : محدودیت در نگهداری مجرمان باید رعایت می شد. پروتکلهای حقوق شهروندی باید لحاظ می شد. همچنین اعمال محدودیت ها در ۹ شب و تعطیل شدن واحدهای صنفی و تاریکی معابر در فعالیتها پلیس آگاهی موثر بود.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: پلیس به سرعت خود را با شرایط ستاد کرونا هماهنگ کرد. مشکلات اقتصادی در سال ۹۹ در خدمات رسانی پلیس آگاهی موثر بود. بعد از تغییر در قیمت سکه طلا و ارز شاهد انباشت بی ضابطه ‌جوهات بودیم. این مقوله در سال ۹۹ به پلیس آگاهی فشار آورد. همچنین گرانی موبایل خودرو و قطعات خودرو در ماموریت های پلیس آگاهی موثر است.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: به دلیل کرونا شاهد افزایش فعالیت و مبتدیان مردم در فضای مجازی بودیم. برای مثال چند روز اخیر با رییس اتحادیه طلا و جواهر در زمینه خرید و فروش طلا در فضای مجازی جلسه برگزار کردیم. البته با تلاش و پیگیریها در تهران در زمینه سرقت و جزم و جنایت اقدامات مناسب انجام شده ایت. تامین نظم و امنیت تهران ویژگیهای خاص خود را دارد سه ونیم تاچهار میلیون جمعیت شناور در این کلانشهر روزانه تردد‌میکنند.

به گفته او بیش از ۶۰ درصد مجرمان تهران غیر بومی هستند و همین مقوله کنترل پلیس آگاهی را دشوار میکند.۲۰درصد کارگاه های کشور در کلانشهر تهران فعال هستند.

لطفی افزود: در سال ۹۹ بسیاری از پرونده از دیگر کلانشهرهاارسال شده است. پلیس آگاهی تهران از تجهیزات و امکانات علمی و فنی مناسب برخوردار است. بر اساس آمار پلیس آگاهی تهران ۱۰ها پرونده بومی و غیر بومی را بررسی میکند . بر اساس بررسی های انجام شده پلیس آگاهی جزو بهترین و زحمتکش ترین نهادهاست.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: تهران یک شهر شبانه روزی است. یکی از مراکز پلیس برای سرقتها ۱۱۰ برای گزارشات مردمی و سامانه ۱۹۷ است. سرقت اولویت چهارم مردم تهران است. تخلفات راهنمایی و رانندگی،سایر جرایم ، نزاع و درگیر به ترتیبت اولویت یک تا سوم است.۵۷درقد سرقتها در تهران سرقت خورد بوده است و دو درصد وقوعات افزایش داشته است. البته هفت درصد میزان کشفیات افزایش یافته است. میزان کشفیات در مقایسه با سال کذشته سه درصد افزایش داشته است.

او گفت:  جرایم جنایی یکی اولویت های تهران است که در این زمینه نسبت به سال قبل ۱۵درصد روند کاهشی داشته است. میزان قتل عمد نسبت به سال گذشته ۵ نفر افزایش داشته است. در مجموع ۹۳/۷ جرایم جنایی کشف شده است. پرونده جنایی سال قبل همچنان در دستورکار قرار دارد. ۴۰ درصد کاهش آدم ربایی،تجاوز ۱۸درصد نسبت به سال قبل و فقدان افراد ۱۵ درصدکاهش ،۱۹درصد کاهش تجاوز و ۲۵ درصد سرقت مسلحانه کاهش یافته است. البته این آمار در مقایسه با سال ۹۸ است.

به گفته او مرکز اداره چهارم آگاهی به شکل متمرکز به مقوله فقدان توجه میکنند. فقدان جزو جرایمی است که به شکل کشوری بررسی میشود.

لطفی ادامه داد: برخی از فقدان ها به دلیل بیماری،کودکان یا به عمد است. تفاوت بین رابطه نامشروع و تجاوز باید قایل شد.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره فقدان افسر اف بی ای اظهار کرد: پرونده به ما ارجا نشده است. ۶درصد سرقتهای خشن کاهش و ۷۸/۶کشف شده است.

به گفته او بخش قابل توجهی از سرقتها به دلیل لوازم خودرو است و این مساله با معتادان متحاهر مربوط می شود. ۸۴درصد خودروهای مسروقه در اسرع وقت کشف شده است.

به گفته او ۶۷ درصد کف زنی پ قاب زنی کشف شده است. ۹۴ درصد جیب بری کشف شده و۶۰درصد هم کاهش داشته است. مبارزه با باندهای خشن و سازمان یافته  در طرح کاشی هزار و ۵۰۰ باند کشف شده  است. با معظل شرکت‌های هرم در شهر تهران مواجه هستیم.

لیزینگ خودرو کلاهبردار ی بیش نیست

لیزینگ غیر مجاز خودرو امسال ما را اذیت کرد. مردم بدانند لیزینگ خودرو امکان پذیر نیست ۲۶شرکت امسال برخورد شده و تعدادی هم پیش دستانه اقدام شده است.

به گفته او‌امستل لیزینگ ها خودرویی برای تحویل ندارند. لطفی با بیان اینکه پلیس آگاهی یکی از وظایفش برخورد با سند نمره است گفت: برخی سارقان خودروهای تصادفی را خریداری و خودروی مشابه را سرقت کرده و قطعات را در آن جایگزین می کنند.صد درصد خودروهای سند نمره در شهرستانها است. در استان‌های همجوار در حوزه سرقت تعامل مناسب داریم.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: جلسه ای در بهمن ماه با استاندار تهران برگزار شد یکی از مباحث جدی در زمینه امنیت خودرو بود. باور داریم که باید امنیت خودروهای داخلی بازنگری شود. بخش قابل توجه خودروهای سرقت برای زیر۸۴ است. در زمینه قطعات تعامل مناسب با خودرو ساز داریم. همچنین باید آمادگی کامل به سرویس دهی داشت.

در تهران در سال ۹۹بیشترین تعامل با دستگاه قضا داشتیم.

به گفته او محکومان متواری یکی از مشکلات تهران بود. جالب است بدانید تعداد قابل توجهی از آنها دستگیر شدند. بسیاری از آنها باید خودشان را معرفی کنند.مردم ما برای ضمانت باید اطلاعات حقوقی را کسب کنند. بنابراین یکی از برنامه ها در سال ۱۴۰۰محکومین کیفر است .تاکنون بیش از ۶هزلر نفر تعیین تکلیف شده اند و باید خودشان را معرفی کنند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اظهار کرد: یکی از اقدامات مناسب پلیس آگاهی گشت آشکار است. جهت استعلام آنلاین چهره و پیگیری های متعدد به شکل انلاین وجود دارد در سال ۱۴۰۰ گشت آشکار پلیس آگاهی تقویت می شود.

او اظهار کرد: انتشار بی ضابطه تصاویر در فضای مجازی مشکلات متعدد به دنبال دارد و مردم تصاویر را در اختیار پلیس قرار دهد.

این در حالی است که بسیاری از تصاویر برای ایران نیستند. از سوی پلیس آگاهی فضا به شدت بررسی میشود. افراد در قورت در دست داشتن تصاویر یا فیلم آن را در اختیار سایتهای پلیس قرار دهند.