به گزارش برنا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، در جلسه هیات دولت گفت: پیامبر آمد تا با جهل مبارزه کند؛ پیامبر آمد تا در برابر آداب غلط و ناروا بایستد. پیامبر آمد تا ارزش های واقعی را در جامعه تبیین کند. علم و مکتب رفتن در دوران جاهلیت ننگ بود. پیغمبر با خرافه، جنگ و جنگ ستیزی مبارزه کرد. در دوران جاهلیت زن کالای ناچیزی بود زن ستیزی به عنوان کار مهم در میان طایفه و آن مردم بود. جنگ به عنوان یک افتخار بود غارت به عنوان یک امتیاز بود. نظافت ننگ بود. برای آنها عجیب بود که این چه پیغمبری است که درباره نظافت سخن می گوید. می گفتند این چه پیغمبری است که مدام می گوید تمیز باشید. جوان در جامعه بی ارزش و به عنوان فرمان بر بود. جوان در امور دخالت نمی کرد. پیغمبر آمد و یک جوان را به عنوان فرمانده سپاه و لشکر گذاشت. پیغمبر جایگاه جوانان را ارتقا داد.

بخشی از اظهارات رئیس جمهور به شرح زیر است:

تا وقتی فحش، تهمت، تیکه پراکنی و ظلم و ستم داریم و به ابرو و حیثیت مردم وارد می شویم یعنی در پله های اول هستیم. انقلاب اسلامی برای شعار دادن نبود انقلاب اسلامی برای اخلاق آمد تا برادر باشیم و دست یکدیگر را بگیریم و سوء زن به هم نداشته باشیم. بعثت پیامبر باید امروز ما را مبعوث کند. درد و مشکلات جامعه با نگاه به غار حرا و بعثت پیامبر قابل حل است و نه نگاه شرقی و غربی.هر کجا نظام در خدمت مردم بود پیروز شدیم و هر کجا فاصله بین نظر مردم و مسئولین ایجاد شد، همه شکست خوردند. پیروزی نزدیک است طراحان شکست ایران و نظام امروز به شکست خود به صراحت اعتراف می کنند.وقتی در برابر یک ابرقدرت 3 سال ایستادیم و حاکمان جدید می گویند راه قبلی غلط بوده یعنی موفق بودیم؛ حتما سپیده نزدیک است. اگر به فکر مردم احترام نگذاشتیم و اگر بال فروتنی در برابر مردم پهن نکردیم پیروزی از آن ما نخواهد بود. اگر منافع و خواست مردم را در انتخابات کنار بگذاریم به آن انتخاباتی که می خواهیم نمی رسیم. مردم آگاه تر از این هستند که آنها را از جاده اصلی منحرف کنیم، هستند گروه هایی که این چنین هستند. تحریم باید شکسته شود و ظلم تحریم باید برداشته شود تحریم خواست صهیونیسم است و نباید بگذاریم خواست آنها و ارتجاع منطقه عملیاتی شود. امروز با تدبیر می توانیم مسیر پیش رو را طی کنیم. تاریخ ایران نشان داده تدبیر ایرانیان در روز سخت گره ها را باز کرده است. ما در برابر کاخ سفید به صراحت اعلام کردیم به قانون و مقررات بین المللی برگردید و خجالت نکشید؛ بدانید با بازگشت شما ما هم به تعهدات خود برمی گردیم. 15 گزارش آژانس نشان داده که ایران به تعهدات خود پایبند است برگردید آن وقت روزگار و شرایط بهتری را در منطقه تجربه می کنید، این مسیری است که رهبری و مردم برگزیدند. امیدواریم در عمل نشان دهند که در پی اجرای قانون هستند و نمی خواهند تروریزم اقتصادی را ادامه دهند. از روز 20 ژانویه تا امروز یعنی شما (آمریکا) قانون را زیر پا می گذارید. شرایط برای بازگشت 7 کشور آماده است آمریکا باید در این مسیر پیش قدم باشد. کل با کل آماده ایم جز با جز هم آماده ایم. بخشی از تعهد در برابر بخشی از تعهد آماده ایم، این شما هستید که می توانید مسیر درست را انتخاب کنید.

شب عید برای مردم یک شب فرخنده ملی است. نگذاریم دلال و سودجو زندگی مردم را با مشکل مواجه کنند. یک مقدار از مشکلات مربوط با دولت تروریسم آمریکا است که این دولت هم ادامه می دهد. ما وزیر بازرگانی نداریم اگر همکاری بین دولت و مجلس بود امروز نوروز دیگری داشتیم. امروز کسی نیست که مسئول زندگی مردم باشد. توزیع بی صاحب است. برای تشکیل وزارت بازرگانی فقط چند ثانیه زمان نیاز بود. امروز باید در برابر مردم پاسخگو باشیم.

دست دلالان را باز نگذاریم؛ میوه از مبدا تا مقصد چند برابر می شود. از وزرا مجریان و مدیران کل و تعزیرات درخواست می کنم با همه توان شب عید مردم را شیرین کنند.

وزرا و مسئولان اجرایی تلاش خود را چند برابر کنند تا مشکلات مردم کمتر شود. 10 میلیارد دلار ارز برای تامین کالای اساسی پرداخت کردیم. مردم بدانند در شرایط سخت ارز تامین کردیم و جنس خریداری شده و به کشور آمده اما در توزیع مشکل داریم.