شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#نتایج

مصرف نوشابه و افزایش خطر مرگ مبتلایان به سرطان پستان

مصرف نوشابه و افزایش خطر مرگ مبتلایان به سرطان پستان

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات جدید دانشگاه بوفالو ایالات‌متحده نشان می‌دهد، بیماران مبتلابه سرطان پستان که به‌طور منظم نوشیدنی‌های شیرین قندی می‌نوشند، بیش از دیگران در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

به نقل از مدیکال نیوز، زنانی که در یک هفته پنج مرتبه یا بیشتر نوشابه غیررژیمی مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگران که هرگز یا به‌ندرت نوشابه غیررژیمی مصرف می‌کنند احتمال مرگ‌ومیر به هردلیلی به میزان ۶۲ درصد بیشتر است و به‌طور مشخص ۸۵ درصد احتمال مرگ به دلیل سرطان پستان وجود دارد.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر نادیا کویراتی از گروه اپیدمیولوژی و بهداشت‌محیط دانشکده بهداشت بوفالو (UB)، اظهار کرد: تحقیقات در مورد نوشابه و سرطان پستان کاملا جدید است. از آنجاکه سرطان پستان بسیار رایج است، توصیه‌های مربوط به انتخاب شیوه زندگی برای بازماندگان سرطان پستان از اهمیت زیادی برخوردار است و باوجود نتایج منفی بهداشتی مرتبط با نوشابه، مانند افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی-عروقی بسیاری از افراد به مصرف نوشابه‌های گازدار شیرین شده با قند ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: تنها چند مطالعه مشاهده‌ای وجود دارد که ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین شده با قند و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را بررسی‌کرده است و این مطالعه یکی از موارد معدودی است که پیش‌آگهی زنان مبتلابه سرطان پستان در رابطه با مصرف نوشابه غیررژیمی را بررسی می‌کند.

محققان رابطه بین نوشیدنی شیرین‌شده با قند و میزان مرگ‌و میر ناشی از سرطان پستان را در بین ۹۲۷ زن مبتلابه سرطان پستان ۳۵ تا ۷۹ ساله ارزیابی کردند. شرکت‌کنندگان در مطالعه نیویورک غربی و سرطان پستان (WEB) نام‌نویسی کردند و نزدیک به ۱۹ سال مورد بررسی قرار گرفتند.

در این تحقیق از یک پرسشنامه فراوانی غذا برای ارزیابی میزان مصرف غذا و نوشیدنی شرکت‌کنندگان در ۱۲ تا ۲۴ ماه قبل از تشخیص سرطان پستان استفاده شده است. بیش از ۹۰۰ زن مبتلابه سرطان پستان تا پایان دوره پیگیری فوت کردند. در میان آنان، درصد بالاتری از زنان فراوانی بالای مصرف نوشابه قندی را گزارش کرده بودند.

شایان‌ذکر است، وقتی محققان مصرف نوشابه رژیمی را به عنوان یک متغیر در نظر گرفتند، این ارتباط تغییر نکرد.

چرا تمرکز بر نوشابه‌ های غیررژیمی است؟

کویراتی توضیح می‌دهد: «نوشابه‌های غیررژیمی بیشترین عامل ایجاد شکر و کالری اضافی در رژیم غذایی هستند و از نظر تغذیه‌ای مفید نیستند اما چای، قهوه و آب‌میوه‌هایی که به‌طور۱۰۰درصد بدون قند هستند، به دلیل این‌که از طریق آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها ارزش غذایی را افزایش می‌دهند، گزینه‌های سالم نوشیدنی محسوب می‌شوند.»

نوشابه شیرین‌شده با قند حاوی مقادیر زیادی ساکارز و فروکتوز است که بیشترین بار گلیسمی را در مقایسه با سایر غذاها یا نوشیدنی‌ها دارد. محققان خاطرنشان کردند: این غلظت‌های بالاتر گلوکز و انسولین ممکن است منجر به شرایطی شود که با خطر بالاتر سرطان پستان همراه باشد.

محقق ارشد این تحقیق دکتر فرویدنهایم جو ال گفت: «امروز بیش از ۳.۵ میلیون بازمانده از سرطان پستان در ایالات‌متحده وجود دارند و ما باید عوامل موثر بر سلامتی آنان را بهتر درک کنیم.»

فرویدنهایم افزود: درحالی‌که ما برای تایید یافته‌های خود به مطالعات بیشتری نیاز داریم، این مطالعه شواهدی را نشان می‌دهد که ممکن است رژیم غذایی بر طول عمر زنان پس از سرطان پستان تاثیر داشته باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشرشده است.

انتهای پیام