سیدمهدی سیدصالحی، بازیکن اسبق فوتبال ایران که سابقه بازی در تیم‌های مطرحی چون استقلال، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و ... را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درخصوص پدیده دلالیسم در فوتبال و جابجایی مربیان از طریق دلالان اظهار داشت: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. همه می دانند در فوتبال ایران همه چیز دست دلال‌هاست و دلالی مال امروز و دیروز نیست و سال‌هاست فوتبال اسیر این اتفاقات است. مدیرانی که خودشان با رابطه سرکار می‌آیند معلوم است که با رابطه سرمربی و بازیکن انتخاب می‌کنند. علت بی‌کیفیتی فوتبال ما و افول هر روزه آن هم این است که براساس عملکرد و تونایی مربی و بازیکن انتخاب نمی‌شود بلکه هر فردی رابطه قوی‌تری داشته باشد می‌تواند سرمربی شود و بازیکنانش را با خودش به تیم‌های مختلف ببرد.

او ادامه داد: چرا مربی جوانی مثل من با سابقه فوتبالی عالی و داشتن همه مدارک لازم برای مربیگری باید بدون تیم باشم؟ دلیلش این است که در تیم دلال‌ها نیستم و رابطه ندارم. در فوتبال ایران  کسی به طلاعات علمی و به روز شدن و کیفیت فنی توجه نمی‌کند و برای تیم گرفتن دنبال دلال باید بود. من در 4 تیم بزرگ فوتبال ایران بوده‌ام اما با وجود علم بالا و رزومه موفق در دوران بازیگری چون دلال و رابطه ندارم خانه‌نشین هستم وگرنه هر فردی اگر با یک مدیرعامل رابطه قوی داشته باشد می‌تواند تیم بگیرد.

سیدصالحی افزود: سالیان سال در فوتبال ایران 15 مربی جای خود را با هم عوض می‌کردند. مربیانی که کارآیی ندارند و کارنامه‌شان ضعیف است هر سال تیم می‌گیرند چون هیچ باشگاهی به دنبال کیفیت فوتبالی نیست و همه مدیران گوش به فرمان دلال‌ها هستند و از آنها مربی و بازیکن می‌گیرند. دلالان پکیج مربی و بازیکن دارند و مدیرعاملان هم چون فوتبالی نیستند و باشگاه‌ها مدیر ورزشی ندارند تا کیفیت مربی و بازیکن را تائید کند و از فیلتر او رد شوند دلالان کار را به دست گرفته‌اند. امثال من هم چون با دلال جماعت کار نکرده‌ام و در میز بازی آنها نیستم فعلا نتوانسته‌ام تیم بگیرم.

این بازیکن اسبق فوتبال ایران درباره اینکه چرا مدیرعاملان به همکاری با دلال‌ها تن می‌دهند؟ گفت: چون خودشان با رابطه آمده‌اند و به دلال‌ها احتیاج دارند. نمی‌دانم چطور می‌توان به این اوضاع نا به سامان سر و سامان داد و بساط دلالی کی جمع می‌شود. وقتی می‌گویم باید چکار کنم که تیم بگیرم می‌گویند برو رابطه بگیر و چون رابطه ندارم همین باعث شده که کسی دنبال من نیاید. در لیگ دسته اول هم یک سرمربی باید اسپانسر داشته باشد تا تیم بگیرد و هیچ باشگاهی دنبال سرمربی بادانش نیست در فوتبال ایران حرف اول و آخر را رابطه با دلالان می‌زند.

سیدصالحی در پایان تاکید کرد: فردی که در کلاس‌های مربیگری نفر آخر شده می‌آید و سرمربی تیم لیگ برتری می‌شود. تا زمانی هم که بساط دلالان برچیده نشود اوضاع در فوتبال ایران همین‌طور خواهد بود. اگر سیدمهدی رحمتی سابقه رفاقت با فرهاد حمیداوی نداشت آیا سرمربی شهرخودرو می‌شد؟ من در ابتدای فصل از لیگ دسته دوم پیشنهاد داشتم و از من خواسته شد تیم را با بازیکنان پولی ببندم اما چون قبول نکردم نگذاشتند سرمربی آن تیم شوم. 3/5