شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#جدید#حماس#غزه

امروز؛

نزار عوض الله رئیس جدید حماس در نوار غزه شد

نزار عوض الله رئیس جدید حماس در نوار غزه شد

امروز سه‌شنبه در جریان انتخابات داخلی حماس «نزار عوض الله» به عنوان رئیس جدید جنبش حماس در نوار غزه انتخاب و جانشین «یحیی السنوار» شد.

به خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس، یک منبع وابسته به حماس امروز سه شنبه اعلام کرد که نزار عوض الله به جای یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده است.

این منبع بیان کرد: امروز سه‌شنبه در جریان انتخابات داخلی حماس «نزار عوض الله» به عنوان رئیس جدید جنبش حماس در نوار غزه انتخاب و جانشین «یحیی السنوار» شد.

امروز سه‌شنبه انتخابات داخلی جنبش حماس برای پست ریاست این جنبش در نوارغزه برگزار شد.

در دور نخست این انتخابات هیچ نامزدی اکثریت بیش از ۵۰ درصد آرا را بدست نیاورد و در نتیجه انتخابات با حضور دو شخصیت دارای بیشترین آرا یعنی «یحیی السنوار» رئیس فعلی حماس در غزه و «نزار عوض الله» عضو دفتر سیاسی حماس به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم این انتخابات عوض الله توانست ۷ رای بیشتر از السنوار کسب کرده و به عنوان رئیس جدید حماس در نوار غزه انتخاب شود.

نزار عوض الله کیست؟

وی متولد سال ۱۹۵۷ در غزه است و هم اکنون ۶۴ سال دارد. پدرش از علمای الازهر مصر بود.

عوض الله تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه عین الشمس در قاهره در سال ۱۹۸۱ به پایان رساند. وی ازدواج کرده و دارای شش فرزند پسر است.

وی مدرک مهندسی شهرسازی دارد.

نزار عوض الله از موسسان جنبش حماس همراه با شیخ احمد یاسین بوده است. وی از قدرتمندترین رهبران حماس محسوب می‌شود که مواضع وی را از جهت صلابت و اقتدار با شهید عبدالعزیز الرنتیسی مقایسه می‌کنند. عوض الله از طیف رهبران حماس در دوران‌های سخت و دشوار محسوب می‌شود.

وی از یاران دیرین شیخ احمد یاسین است که نخستین فرمانده بخش نظامی حماس در سال ۱۹۸۷ تحت عنوان «مجاهدین فلسطینی» بوده است.

عوض الله در سال ۱۹۸۹ از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شد و ۱۰ سال در زندان‌های این رژیم اسیر بود. وی پس از انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ و پیروزی حماس، به عنوان رهبر این جنبش فلسطینی انتخاب شد.

در دوران رهبری وی گلعاد شالیت نظامی صهیونیست به اسارت گرفته شد و جنگ نخست رژیم صهیونیستی علیه غزه در سال ۲۰۰۸ رخ داد.

وی در جریان مذاکرات تبادل اسرا در سال ۲۰۱۱ حضور داشت و از سوی منابع صهیونیستی به عنوان معمار توافق تبادل اسرای (توافق شالیت) در همان سال شناخته می‌شد، توافقی که در آن بیش از ۱۱۰۰ اسیر فلسطینی آزاد شدند.

در سال ۲۰۰۹ و سال ۲۰۱۴ ارتش رژیم صهیونیستی دو بار منزل نزار عوض الله را بمباران کرد، چون دوایر امنیتی رژیم صهیونیستی وی را پس از شهید «ابراهیم مقادمه» به عنوان خطرناک‌ترین رهبر حماس می‌شناسند.