شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#الجزایر#دولت#ریاست جمهوری

فرانسه دسترسی به اسناد جنگ الجزایر را تسهیل می‌کند


فرانسه دسترسی به اسناد جنگ الجزایر را تسهیل می‌کند

کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد دسترسی به اسناد جنگ الجزایر که علی‌رغم سپری شدن حدود ۶۰ سال از پایان این جنگ همچنان به‌صورت محرمانه نگهداری می‌شوند را تسهیل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز،  کاخ الیزه روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دستور داده است که روند خارج کردن اسناد جنگ الجزایر از طبقه‌بندی محرمانه تسریع شود.

الجزایر در سال 1962 میلادی پس از سال‌های نبرد با استعمارگران فرانسوی توانست به 132 سال استعمار پایان دهد و به یک کشور مستقل بدل شود.

اکنون در فاصله 10 روز تا سالروز امضای توافقنامه اویان -که مقدمه استقلال الجزایر از فرانسه بود- ماکرون تصمیم گرفته است تا در راستای آنچه «نشان دادن حسن نیت فرانسه» خوانده می‌شود، دسترسی به اسناد جنگ الجزایر را تسهیل کند.

بر اساس قوانین فرانسه، کلیه اسناد بایگانی‌شده دولتی در این کشور، از جمله اسناد دفاعی و امنیتی، باید 50 سال پس از ثبت آنها در دسترس عموم قرار گیرد؛ البته اطلاعاتی که افشای آنها می‌تواند امنیت شهروندان فرانسوی را به خطر بیندازد، از این قاعده مستثنی شده‌اند.

علی‌رغم این قانون، فرآیندهای اداری برای دسترسی پژوهشگران مستقل و محققان دانشگاهی به اسناد از طبقه‌بندی خارج شده در فرانسه همچنان دشوار، طولانی و پیچیده است.

انتهای پیام/.