شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ورزشکار#حقوق بشر#ورزشکاران#باقری

ستاد حقوق بشر موانع حضور دختران ورزشکار در عرصه‌های جهانی را رفع می‌کند / تأکید بر نقش ورزشکاران مدال‌آور زن برای آزادی زندانیان


ستاد حقوق بشر موانع حضور دختران ورزشکار در عرصه‌های جهانی را رفع می‌کند / تأکید بر نقش ورزشکاران مدال‌آور زن برای آزادی زندانیان

علی باقری کنی در جمع زنان ورزشکار و مربی گفت: برای رفع موانع حقوقی و حتی غیرحقوقی که در عرصه بین‌الملل برای قهرمانی دختران ما مانع ایجاد می‌کند، تلاش می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی معاونت توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش با نواب رئیس بانوان فدراسیون‌های ورزشی و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، با حضور جمعی از مربیان، ورزشکاران و مدال‌آوران ورزش بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی برگزار شد.

علی باقری کنی در سخنرانی خود در این مراسم خطاب به زنان ورزشکار و مدیران ورزشی زن حاضر در جلسه گفت: شما افتخار این را دارید که در مسیر اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در میادین جهانی، نقش مؤثر و اول را دارید. به سهم خودم به عنوان شهروند، ایرانی و یک مسئول، برابر این همه تلاش و کوشش و ایثارگری ادای احترام می‌کنم و در مقابل این همه مسئولیت شناسی شما خانم‌های ورزشکار، وظیفه خود می‌دانم که بایستم و به شما ادای احترام کنم.

وی افزود: همیشه یکی از جهات و بسترهایی که انسان را به سمت موفقیت هدایت می‌کند و شما به دلیل اینکه جوانان کشور در اختیار شما هستند نقش اساسی در این عرصه دارید، این است که اهداف، آمال، تلاش‌ها و برنامه‌های همه افرادی که با آنها سروکار دارید را با هویت ملی ایران همسو کنید و آنها را ارتقا دهید.

باقری کنی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نباید هویت ملت ایران را دست کم بگیریم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری چند سال قبل گفتند؛ هویت ملی ایران سه بُعد دارد، هویت اسلامی، هویت انقلابی و هویت تاریخی و ملی. این سه هویت می‌تواند در اوج سردار سلیمانی را تحویل دهد و در سطوح دیگر می‌تواند الگوهایی را مانند افرادی که شما مسئولان ورزشی با آنها سروکار دارید، معرفی کند. نکته مهم این است که اتصال هویت فردی و هویت ملت ایران می‌تواند به افراد شخصیت دهد.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه افزود: تأکید بر توانمندی‌ ایرانیان در سیره پیامبر (ص) وجود دارد و حتی در تاریخ می‌بینیم که ایرانیان بر مغول‌ها که قوم غالب بودند چیره شدند و این توانمندی هویت ملت ایران را نشان می‌دهد. با این حال دشمن تلاش می‌کند در ایران، هویت فردی را از هویت ملت جدا کند. یکی از ابزار دشمن برای رسیدن به این هدف حقوق بشر است. دشمن می‌خواهد به ایرانی‌ها هویتی دهد که مقابل هویت ملت ایران است تا از این مسیر انشقاق حاصل کند و به هدف خودش برسد و متأسفانه برخی ناآگاهانه در زمین بازی دشمن می‌افتند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: فرض من این است که مسیر شما، مسیر خطیری است که هم باید برای ارتقای توان جسمی ورزشکارانی که با آنها سروکار دارید تلاش کنید و هم اینکه در استحکام و تقویت و ارتقای توان معنوی ورزشکاران خود کوشش کنید تا از این اکسیر پایان ناپذیر، همه تلاش‌ها و توطئه‌های دشمن از بین برود.

باقری کنی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رسالت شما زنان ورزشکار و مدیران ورزشی صرفاً ورزشی نیست، تاکید کرد: باید کار خود را محدود ندانید. رسالت اصلی شما که توانسته‌اید این معجزات را در عرصه ورزش به ظهور برسانید، نگاه عمیق و راهبردی است که شما در این عرصه داشته‌اید و آن را به جوانان انتقال می‌دهید.

وی ادامه داد: ما به عنوان بخش حقوق بشر برای رفع موانع حقوقی و حتی غیرحقوقی که در عرصه بین‌الملل وجود دارد و برای قهرمانی دختران ما مانع ایجاد می‌کند تلاش می‌کنیم. با این حال خود فدراسیون‌ها محور شوند و رفع آن موانع را به مسئله سیاست خارجی کشورمان تبدیل کنند. وزارت امور خارجه و عرصه‌های دیگر از جمله ستاد حقوق بشر را راهنمایی و هدایت کنید تا بتوان این مسئله‌ها را رفع کرد.

عضو شورای عالی قضائی با بیان اینکه در سال 57 تنها هزار ورزشکار زن در کشور فعالیت می‌کردند و الان تعداد ورزشکاران زن به بیش از یک میلیون و 400 هزار ورزشکار رسیده است، گفت: به همین علت است که تاکید می‌کنیم قوانین و مقررات باید بازنگری شود. برخی مقررات حتی برای قبل از انقلاب هستند که مانع نقش‌آفرینی ورزشکاران زن است، آنها را به ما اعلام کنید تا پیگیر رفع آنها شویم.

وی همچنین با تأکید بر هویت ورزشکاران به دلیل افتخارآفرینی در عرصه‌های بین‌المللی، به قهرمانان حاضر در نشست توصیه کرد: هویت، شخصیت و حیثیت خود را در مسیرهایی که می‌تواند در عرصه همگرایی و تعامل و انسجام ملی و حل و فصل مشکلات کمک کند، استفاده کنید. مانند زنان زندانی حتی مجرمین آنها که هموطنان ما هستند و برای باز اجتماعی شدن و بازگشت به جامعه نیازمند کمک هستند. بنابراین از افراد و کسانی که با شما مرتبط هستند چه ورزشکاران شاخص و چه دیگر افراد تأثیرگذار، درخواست کنید که در آزادی و رهایی زنان زندانی نقش‌آفرینی کنند.

وی افزود: همچنین برخی اولیای دم نسبت به جرم‌های اتفاق افتاده درخواست قصاص می‌دهند. می‌توانید در بحث عفو این محکومان هم نقش خوبی ایفا کنید و بدانید اینکه شخصیت و ظرفیت شما در این زمینه استفاده شود و آبروی شما باعث شود که یک محکوم به قصاص رهایی یابد، نتایج ارزشمند بسیاری خواهد داشت.

وی سپس با اشاره به اقدام کمیته حقوق بشر در صدور قطعنامه‌ ضد حقوق بشری علیه ایران، گفت: موضوع اصلی گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر که امروز در ژنو ارائه شد، وضعیت زنان و دختران ایران است که یکی از محورهای اصلی آن ورزش زنان است. یکی از وظایف ستاد حقوق بشر معرفی دستاوردهای حقوق بشری کشور در داخل و خارج از ایران است و یکی از محصولاتی که می‌توان در این باره معرفی کرد، اقدامات و افتخاراتی است که شما انجام می‌دهید.

وی تأکید کرد: باید فرآیندی شکل بگیرد تا اقدامات شما ورزشکاران و مربیان و مدیران ورزشی از فدراسیون‌ها به ستاد حقوق بشر اعلام شود تا بتوانیم آن را در عصه بین‌الملل معرفی کنیم.

گفتنی است؛ در این مراسم تعدادی از بانوان ورزشکار، مربیان رشته‌های مختلف و نیز برخی نواب رئیس بانوان فدراسیون‌های ورزشی سخنان کوتاهی در شرح فعالیت‌های ورزشی خود بیان کردند و 5 تن از ورزشکاران افتخار آفرین ایرانی تقدیر شدند.

انتهای پیام/