شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میراث فرهنگی

نخستین واکنش میراث فرهنگی به حمله مسلحانه به موزه هفت تپه

ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، نخستین واکنش میراث فرهنگی به حمله مسلحانه به موزه هفت تپه صورت گرفت.

قضیه چیست؟

محمدرضا کارگر بدنبال حمله مسلحانه به موزه هفت تپه توسط افراد ناشناس در حالیکه خارج از دفتر کارش بود، گفت: هنوز گزارشی از این حمله مسلحانه به دستم نرسیده است و این خبر را از شما می شنوم و اطلاعی ندارم. صحت و سقم چنین اتفاقی باید به صورت رسمی گزارش شود.

او ادامه داد: امنیت موزه ها با فرماندهی یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تامین می شود و در کل موزه ها از نظر حفاظت بهترین شرایط را دارند. تمام موزه ها از نظر حفاظت الکترونیکی به دوربین مداربسته و اتاق کنترل مجهز هستند و همه آنها تحت نظارت یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محفاظت می شوند.

او اضافه کرد: همه موزه های کشور دارای کد و رده حفاظتی هستند که یگان حفاظت نیز برای تامین امنیت آن ها با نیروی انتظامی و ارکان امنیتی کشور هماهنگ است و تا الان هم هیچگونه مشکلی نداشته ایم. البته ممکن است برخی موزه ها دوربین های کهنه تری داشته باشند و ضبط اطلاعات آنها یک ماهه باشد در صورتیکه باید یک ساله باشد یا تعداد سربازهای کمی در موزه مستقر باشد.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی در پاسخ به این سوال که این کمبودها به اطلاع دفتر موزه ها یا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می رسد اظهار کرد: نیاز نداریم که ما این گزارش ها را داشته باشیم. امنیت موزه ها تحت فرماندهی یگان حفاظت است و آن ها مدیریت و محافظت می کنند.

کارگر درباره اینکه آیا در جریان کمبودهای موزه هفت تپه از جمله خاموشی دوربین ها و سیستم های امنیتی در مقاطعی و مستقر نبودن نیروی یگان حفاظت قرار داشته است، گفت: این موزه ها استانی هستند و معمولا چنین مسائلی را با مسئولان استان مکاتبه می کنند. در واقع ما با هیچ موزه ای مستقیم کار نمی کنیم و آنها مستقیم با ما مکاتبه ندارند.

علی درویش، فعال میراث فرهنگی شوش گفت: هرچند خوشبختانه این اتفاق با هوشیاری پرسنل نگهبان موزه بی نتیجه ماند و فاجعه ناگوار جانی یا سرقت آثار تاریخی موزه را به همراه نداشته است، اما زنگ خطری بزرگ برای حفاظت از موزه هایی است که از توجه و امکانات کافی برخوردار نیستند. به گفته این فعال میراث فرهنگی، موزه هفت تپه سیستم امنیتی مناسبی ندارد و یگان حفاظت میراث فرهنگی به علت کمبود نیرو، حضور فیزیکی موثر در محل موزه ندارد.

نخستین واکنش میراث فرهنگی به حمله مسلحانه به موزه هفت تپه