شهرخبر

راهکار لاوروف برای حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران

وزیر خارجه روسیه راهکار حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران را برداشتن گام‌های همزمان از سوی واشنگتن و تهران عنوان کرد و گفت: «برای حل این چالش فوری، به‌نظر ما ممکن است که گام‌های همزمان و مرحله به مرحله‌ای را تدوین کرد و آمریکا و ایران آنها را اجرا کنند، زیرا اگر بخواهیم به این بحث که چه کسی اول به تعهداتش بازگردد ادامه دهیم، مذاکرات شاید تا همیشه طول بکشد».

راهکار لاوروف برای حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «عبدالله بن‌زائد آل نهیان» وزیر خارجه امارات با حضور در نشست خبری مشترک در ابوظبی، درباره مسائل مختلفی از جمله بحران سوریه، گفت‌وگوها برای حل مناقشات فلسطین و توافق هسته‌ای ایران صحبت کردند.

بن‌زائد به عنوان سخنران اول در این نشست خبری ضمن اشاره به بهبود روابط مسکو-ابوظبی در جنبه‌های مختلف، گفت: «در این دیدار، عواقب افراطی‌گیری و خشونت را با طرف روسی به بحث گذاشتیم».

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز» وی همچنین توضیح داد: «ما به اهمیت تقویت روابط و همکاری‌ها با کشورهای جهان باور داریم.. روابط با روسیه نیز در تمام جنبه‌ها و حوزه‌ها رشد می‌کند».

وزیر خارجه امارات درباره بحران سوریه نیز اظهار داشت: «تلاش و همکاری دمشق و کشورهای اتحادیه عرب برای آغاز روند بازگشت سوریه به جایگاه خود در این اتحادیه ضروری است. باید حوزه‌های [مشترکی] وجود داشته باشد که راه را برای اقدام مشترک درخصوص سوریه بگشاید».

عبدالله بن‌زائد تاکید کرد که وجود قانون «سزار» در آمریکا و تداوم تحریم‌های این کشور علیه سوریه، بازگشت دمشق به جایگاه اصلی خود در میان کشورهای عربی را دشوار می‌کند.

وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه گفت‌وگوهای مهمی با همتای اماراتی خود انجام داده، گفت: «ما پروژه‌های جدیدی را در امارات آغاز خواهیم کرد».

به نوشته اسکای‌نیوز، لاوروف ضمن اشاره به بحث درباره مسائل منطقه و مشکلات غرب آسیا با بن‌زائد، تصریح کرد: «به دنبال همکاری و کمک به گفت‌وگوی فلسطین-اسرائیل هستیم».

وی همچنین با بیان اینکه تماس‌های مسکو با ابوظبی در عالی‌ترین سطح خود پیگیری می‌شود، افزود: «ما درباره تحولات اخیر در خلیج [فارس] و ثبات و امنیت در این منطقه صحبت کردیم».

پیش از این نیز، وزارت خارجه روسیه با اعلام آمادگی این کشور برای همکاری با آمریکا جهت حل بحران فلسطین، خواستار فراهم شدن شرایط برای از سرگیری مذاکرات مستقیم با وساطت گروه چهارجانبه شده بود. 

وزیر خارجه روسیه در این نشست خبری، راهکار حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران را برداشتن گام‌های همزمان از سوی واشنگتن و تهران عنوان کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، لاوروف در این باره توضیح داد: «برای حل این چالش فوری، به‌نظر ما ممکن است که گام‌های همزمان و مرحله به مرحله‌ای را تدوین کرد و آمریکا و ایران آنها را اجرا کنند، زیرا اگر بخواهیم به این بحث که چه کسی اول به تعهداتش بازگردد ادامه دهیم، مذاکرات شاید تا همیشه طول بکشد».

وی با استقبال از ابراز تمایل دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، افزود: «البته این تصمیم هنوز اجرایی نشده است زیرا تا جایی که من می‌دانم، فرایندی در دست بررسی است که چگونه آن را انجام دهند».