شهر خبر

تامین تبلت ۵ میلیون دانش‌آموز در بودجه ۱۴۰۰ فراموش شد؟!


تامین تبلت 5 میلیون دانش‌آموز در بودجه 1400 فراموش شد؟!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: "۲ هزار میلیارد تومان برای خرید تبلت، تجهیزات هنرستان‌ها و سرانه دانش‌آموزان اختصاص یافته است." به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ردیف مستقلی برای خرید تبلت دانش‌آموزان مشخص نشده است، نگرانی‌های جدی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ گرانی تبلت و گوشی هوشمند و ناتوانی مالی خانواده‌ها برای خرید آن باعث افزایش آمار 3.5 میلیونی دانش‌ آموزان بازمانده از پیام‌رسان آموزشی شاد به 5 میلیون دانش‌ آموز شده و اطلاعاتی از دسترسی این دانش آموزان به تلویزیون وجود ندارد.

بسته بودن درهای مدارس برای دانش آموزان حاشیه‌نشین با مخاطراتی همراه شده است چرا که به دلیل عدم دسترسی به گوشی هوشمند از آموزش مجازی جا مانده‌اند و همین مقوله می‌تواند زمینه ترک تحصیل‌های گسترده را رقم بزند؛ تا به امروز نیز آمارهایی از سوی برخی مدیران کل استان‌ها درباره افزایش آمار ترک تحصیل دانش آموزان در شرایط کرونایی اعلام شده است.

در گزارشی با عنوان "نداشتن موبایل و "گوشی‌های قرضی" با دانش‌آموزان بی‌بضاعت چه کرد؟!" به بررسی وضعیت دانش‌آموزان حاشیه‌نشین، دشواری‌های پیش‌روی آنها برای آموزش مجازی و ترک تحصیل عده‌ای از آنها به دلیل نداشتن گوشی هوشمند به تفصیل پرداختیم.

اگر چه وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد در قالب طرح "هدایت" (هر  دانش آموز یک تبلت) از طریق رایزنی با بخش‌های مختلف و مجموعه‌های اقتصادی، تبلت مورد نیاز برای آموزش مجازی دانش آموزان را فراهم کند اما ابعاد ماجرا و تعداد دانش آموزان فاقد تبلت آنقدر گسترده است که به تنهایی از توان این وزارتخانه خارج است.

5 میلیون تبلت و گوشی هوشمند نیاز است

سید جواد حسینی؛ جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت درباره دانش‌آموزان فاقد گوشی می‌گوید: "سه میلیون نفر از دانش‌آموزان در سراسر کشور موبایل ندارند. در کنار این سه میلیون نفر، تعداد دو میلیون نفر هم ابزار آموزشی قرضی دارند یعنی از گوشی پدر، مادر و بستگان استفاده می‌کنند و  کار پدر نیز به گونه‌ای است که نبودن گوشی همراه به کارش لطمه می‌زند.  در مجموع پنج میلیون ابزار آموزشی نیاز است، ولی آن تعداد که از هیچ یک از ابزارهای آموزشی برخوردار نیستند، سه میلیون نفر هستند، حدود 12 درصد دانش‌آموزان به صورت مستقل ابزار آموزشی هوشمند را در اختیار دارند و بقیه از گوشی مادر، پدر یا اشخاص دیگر استفاده می‌کنند. تلاش ما در طرح هدایت این است که با جذب منابع دولتی و منابع عمومی مثل بانک‌ها، شهرداری‌ها و منابع مردمی اعتبارات تهیه کنیم. تاکنون بیش از 200 هزار از این ابزار به دانش‌آموزانی که نیاز داشتند، اهدا شده است."

با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان فاقد تبلت و طبق گفته‌های سید جواد حسینی نیاز به 12 هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید تبلت، به نظر می‌رسد ضرورت تخصیص اعتبار لازم در جداول بودجه 1400 یک ضرورت است.

در همین رابطه قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفت:‌  در تبصره 14 لایحه بودجه برای خرید تبلت رقمی اختصاص داده‌اند که البته چون جداول در حال بررسی و نهایی شدن است، این رقم هم هنوز قطعی نیست.

جبار کوچکی‌نژاد؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که پیش از این پیشنهاد اختصاص 500 میلیارد تومان برای تهیه تبلت دانش‌آموزان را ارائه کرده بود و این طرح پیشنهادی که به امضای 35 نفر از نمایندگان رسیده بود همچنان بلا تکلیف است، درباره اعتبار مورد نیاز برای خرید تبلت دانش آموزان در لایحه بودجه 1400 به تسنیم گفت: در تبصره 14 در ردیف‌ها، دو هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای خرید تبلت، سرانه دانش آموزان و تامین تجهیزات هنرستان‌ها اختصاص یافته است.

وی افزود: پیشنهادی در صحن علنی مجلس مطرح شد تا 5 درصد از وام تولید را به هنرستان‌ها و دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای خرید تجهیزات اختصاص بدهند که رقم آن معادل 600 میلیارد تومان است و با اعتبار دو هزار میلیارد تومانی تبصره 14 معادل دو هزار و 600 میلیارد تومان است که می‌ توانند از این محل برای خرید تبلت اقدام کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ردیف مستقلی برای خرید تبلت دانش آموزان در بودجه سال 1400 در نظر گرفته نشده، بعید است سال آینده هم بودجه‌ای سهم خرید تبلت دانش آموزان شود و اگر قرار باشد همچنان تعطیلی مدارس ادامه یابد، تکلیف 5 میلیون دانش آموزی که به ابزار آموزش مجازی دسترسی ندارند، مشخص نیست.

اگر مسئله ترک تحصیل دانش‌آموزان برای نمایندگان مجلس حائز اهمیت است، با توجه به اینکه کار بررسی جداول بودجه سال 1400 هنوز نهایی نشده، توجه نمایندگان مجلس به تخصیص اعتبار مشخص برای خرید تبلت دانش آموزان یک ضرورت است چرا که در کنار بیش از 200 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل این روزها 5 میلیون دانش آموز ( به ویژه ساکنان حاشیه شهرها) به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و بازماندن از آموزش مجازی به جمعیت ترک تحصیلی‌ها اضافه خواهند شد.

اگر هم قرار نیست اعتباری برای تأمین تبلت دانش آموزان در نظر گرفته شود به نظر می‌رسد برای بازگشایی مدارس باید تدبیری جدی اندیشید.

انتهای پیام/