به گزارش برنا؛ سعید کشمیری، دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: براین اساس ۱۰۰ نفر از اطرافیان افراد مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در استان بوشهر بررسی و ۲۲ نفر آنها کرونا مثبت بودند و برای اینکه ابتلای آنها به ویروس جهش یافته تائید شود، نمونه آزمایش آنها به آزمایشگاه مرجع ارسال شده‌است.

او بیان کرد: شرایط کنونی بیانگر این است که ویروس کرونا برای حفظ حیات خود، لحظه به لحظه و ماه به ماه از لحاظ ژنی و پروتئینی تغییر می‌کند و تهاجمی‌تر می‌شود.

کشمیری ادامه داد: ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس ووهان چین متفاوت و دارای چسبندگی بیشتری است و با توجه به شدت بیماری سن مبتلایان به این ویروس کاهش یافته به نحوی که امروز بیشترین گروه سنی درگیر رده سنی کودکان و نوجوانان هستند و این بیانگر تغییر رفتار ویروس است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: زمانی که پروتکل‌های بهداشتی به میزان بالای ۸۰ درصد برسد، مطلوب است و استان‌هایی که ابتلا در آنها به شدت افزایش می‌یابد میزان رعایت پروتکل‌ها بهداشتی حتی به ۱۰ درصد می‌رسد و این امر خطرناک است.

کشمیری تاکید کرد: در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه دستورالعمل‌ها باید باهم اجرا شود و به نحوی نباشد که با رعایت یک بخش از شیوه نامه‌ها، بخش دیگر رها شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان به صورت میانگین ۸۵.۸ درصد مطلوب و ۱۴.۲ درصد نامناسب است. اعلام کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۸۰ هزار و ۴۴۵ مورد بازرسی از اصناف، ادارات و سایر مراکز انجام که منجر به ۱۲ هزار و ۵۳۱ اخطار و تذکر، سه هزار و ۸۲۵ مورد معرفی به مراجع قضایی و یکهزار و ۱۶۱ پلمب شده‌است.

او میانگین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در میان صنوف در استان بوشهر ۹۲ درصد اعلام کرد و ادامه داد: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اداره‌های این استان ۹۵.۵ درصد، بانک‌ها ۹۴ درصد، اصناف، اماکن و کارگاه‌ها ۸۲ درصد، مدارس ۹۸ درصد، شرکت‌ها و کارخانه‌ها ۷۱ درصد، بیمارستان‌ها ۱۰۰ درصد، مطب‌ها ۹۷.۵ درصد و در داروخانه‌ها ۹۵.۵ درصد است.

به گفته کشمیری محدودیت‌های اعمال شده و جابه جا نشدن جمعیت برای کنترل بیماری بسیار کمک کننده‌است و با توجه به شرایط موجود اگر این محدودیت‌ها بویژه در ایام نوروز برداشته شود با مشکل روبرو خواهیم شد.

او در باره  انتشار برخی کلیپ‌ها در فضای مجازی مربوط به اینکه مردم در انگلستان بدون ماسک تردد می‌کنند و مشکلی ندارند گفت: آمارها بیانگر این است که انگلیس، چهارمین کشور دنیا در زمینه مرگ ناشی از کرونا است.

کشمیری در مورد واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون جامعه هدف در استان بوشهر در حال انجام است و همه کسانی که در بخش مراقبت‌های ویژه، اورژانس و نمونه گیری فعالیت می‌کنند در حال دریافت واکسن هستند.

او ادامه داد: همچنین کسانی نیز که در مرحله نخست زیر پوشش واکسن اسپوتنیک وی قرار گرفته بودند دوز دوم را نیز دریافت کرده اند.

کشمیری اضافه کرد: کسانی که تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند به جز برخی عوارض طبیعی از جمله تب و لرز و بدن درد در روزهای اول هیچ عارضه خطرناکی گزارش نشده و حال عمومی این افراد خوب است.

او ادامه داد: براساس برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه ملی سند واکسیناسیون باید تا نیمه فروردین سال ۱۴۰۰ نزدیک به یک میلیون نفر از کارکنان بهداشت و درمان، جامعه پزشکی، پرستاری، کارکنانی که درگیر مستقیم با بیماری هستند وسالمندانی که در خانه سالمندان نگهداری و جانبازان بالای ۵۰ درصد زیر پوشش قرار گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره طرح شهید سلیمانی گفت: با توجه به نزدیک شدن به نوروز و طغیان بیماری در برخی از استان‌های همجوار بیماریابی در استان بوشهر افزایش یافته است.

 کشمیری اضافه کرد: براین اساس پیشنهاد شده طرح شهید سلیمانی به مدت ۲ هفته آینده ادامه و با توجه به سیاست افزایش بیماریابی در این ارتباط تعداد تیم‌ها نیز در این استان افزایش یابد.

او یادآور شد: تاکنون ۲۰ هزار تست در قالب طرح شهید سلیمانی در استان بوشهر انجام شده‌است که از این جمعیت نزدیک به ۴۰۰ بیمار شناسایی و قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طرح شهید سلیمانی در این استان تا شب عید ادامه دارد و در باره ادامه این طرح تصمیم گیری می‌شود.

او با اشاره به اینکه رتبه ایران از نظر ابتلا و فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دردنیا ۱۵ است، گفت: در زمان حاضر نزدیک به ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر در استان بوشهر به ویروس کرونا مبتلا که عده زیادی از آنها بهبود یافته و تاکنون ۸۷۷ نفر از مبتلایان به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

کشمیری ادامه داد: هم کانون ۱۰۵ نفر دربخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری که از این شمار ۱۰ نفر در مراقبت‌های ویژه هستند که ۶ نفر آنها با دستگاه نفس می‌کشند.
منبع:ایرنا