شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#اماراتی#جزایر

جزایر سه گانه ایرانی و توهمان سران اماراتی

جزایر سه گانه ایرانی

امارات متحده عربی، شیخ نشینی کوچک در جنوب خلیج فارس که عمر این شیخ نشین از سال ۱۹۷۱ تاکنون است، هر از گاهی توهم زده و ادعاهایی را درباره جزایر سه گانه ایرانی بیان می‌کند.

به گزارش مشرق، تاریخ منطقه خلیج فارس گواه آن است که ایران در سال‌های دور در این منطقه چه نقش بزرگی داشته و با گذشته زمان طولانی از آن تاریخ، باز هم ایران در منطقه، نقش اصلی را بازی می‌کند و حرف اول را می‌زند.

با توجه همه تغییر و تحولاتی که در طول تاریخ منطقه اتفاق افتاده و از میان مناطقی که در حوزه خلیج فارس وجود دارد، کشورهایی ایجاد شده، اما ایران یکی از بزرگترین کشورهای منطقه خلیج فارس و از تاثیرگذارترین نظام حاکم در منطقه است.

جمهوری اسلامی ایران در طول عمر ۴۲ ساله خود ثابت کرده که بر سر ذره‌ای از خاک خود حساسیت دارد و برای حراست از سرزمین خود حاضر است هر گونه هزینه‌ای را بپردازد تا از ذره ذره خاک ایران حراست و حفاظت کند.

اینکه در طول ۸ سال جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران ثابت شد و دنیا فهمید مرزهای ایران خط قرمز است.

در طول تاریخ اتفاقاتی در منطقه خلیج فارس افتاد که باعث تغییراتی در جغرافیای این بخش شد.

جدایی بحرین از ایران در دوران رژیم پهلوی با نیرنگ و فریب انگلیس اتفاق افتاد و با برگزاری یک رفراندوم نمایشی از سوی سازمان ملل جزیره بحرین که متعلق به ایران بود، از خاک کشور جدا شد.

از نظر تاریخی که همه اسناد آن موجود است، جزایر سه گانه نام برده شده، هیچگاه در اختیار رژیم‌های عربی منطقه نبوده و همواره جزئی از خاک ایران بوده است.

این جزایر در منطقه بسیار مهمی از خلیج فارس قرار دارد که از نظر سوق الجیشی بودن نیز ویژه است.

امارات  که عمر ۵۰ ساله دارد، بارها ادعا کرده که این جزایر متعلق به این رژیم است در حالی که پیش از تاسیس امارات عربی متحده ایران قرن‌های پیش از آن وجود داشته و همچنان استوارتر از پیش حضور دارد و اقتدار خود را نشان داده است.

پس از انقلاب اسلامی ایران، رژیم‌های عربی منطقه همواره روابط سینوسی با ایران داشته‌اند، گاهی روابط عمیق و دوستانه داشته‌اند و در مواقعی نیز روابطشان با ایران تیره بوده است.

رژیم‌های عربی منطقه در دوران جنگ تحمیلی علیه ایران، همگی در حمایت از صدام اقدام کردند و در این تصمیم میلیاردها دلار کمک مالی به رژیم بعث سرازیر تا از شکست صدام جلوگیری کند؛ امارات متحده عربی نیز در لیست کمک کنندگان به صدام بود.

اما اکنون شیخ نشین امارات تن به ذلت سازش با رژیم صهیونیستی داده و به آرمان جهان اسلام خیانت کرده است، تصورش بر این است که به پشتوانه این رژیم می‌تواند ادعای واهی خود را بار دیگر تکرار کند.

امارات وابستگی به کشورهای دارای قدرت دارد در واقع رژیم‌های عربی منطقه خلیج فارس، امنیت خود را به واسطه سرسپرگی به آمریکا به دست می‌آورند، اما چنین امنیتی بسیار شکننده و غیر قابل اعتماد است.

آمریکا با حضور در منطقه، کشورهای عربی را مانند گاو شیرده می‌دوشد، اما اگر این امنیت به واسطه روابط دوستانه میان کشورهای منطقه برقرار شود از پایداری عمیق‌تری برخوردار خواهد بود.

از این دست ادعاهای پوچ و واهی که کشوری چون امارات درباره جزایر متعلق به ایران مطرح می‌کند، باعث ایجاد فضای تنش‌های سیاسی می‌شود که در واقع هدف امارات از طرح جزایر سه گانه متعلق به ایران همین است.

در این مقوله، ایران می‌تواند به نهادهای بین‌المللی شکایت کرده و پیگیری حقوقی این مسئله را انجام دهد تا به یاوه گویی‌های رژیم شیخ نشین پایان دهد.

در مسئله جزایر سه گانه هر اندازه که محاکم بین‌المللی تحت تاثیر و نفوذ باشند، وارونه جلوه دادن مالکیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه غیر ممکن است.

باید به ادعاهای پوچ و بی‌اساس امارات و اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس پایان داد و به نظر می‌رسد راه پایان دادن به این بحث، شکایت قانونی بین‌المللی از امارات است که عمر آن به ۵۰ سال می‌رسد!

منبع: میزان