شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دلار#فولاد#میلیون دلار
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19 اسفند

افزایش 7 میلیون تنی ظرفیت فولاد با 500 میلیون دلار

کدخبر: 398226
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 19 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ساخت سد لار آغاز می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 اسفند 1350؛ ساخت سد لار آغاز می‌شود

پروژه ساخت سد لار در سال آینده شروع می‌شود و بهره‌برداری از این سد در برنامه عمرانی ششم آغاز خواهد شد.

سد لار که بر روی رودخانه هراز بسته می‌شود، بیش از یکصد میلیون مترمکعب آب آشامیدنی تهران را تامین خواهد کرد. براساس طرحی که در زمینه تامین آب آشامیدنی تهران تهیه شده با احداث سد لار و تونل انحرافی طالقان آب موردنیاز 10 سال آینده تهران تامین می‌شود.

به موجب همین طرح تونل انحرافی طالقان آن اراضی زیر کشت کرج را تامین می‌کند و تمام ظرفیت آب سد کرج به مصرف آب آشامیدنی تهران می‌رسد.

در گزارشی که پیرامون آب آشامیدنی تهران تهیه شده تاکید شده که با تمام امکانات و بهره‌برداری از منابع آب حومه تهران معهذا ذخایر آب تهران کفاف بیش از 6 میلیون نفر جمعیت را نخواهد داد.

صدور 60 میلیون تومان پنبه ایران به چین

معاملات در بازار صادراتی پنبه مجددا رونق گرفت و ظرف یکی دو هفته اخیر حدود 5 هزار تن پنبه با شوروی معامله شد. موجودی محصول سال‌جاری پنبه در بازار 20 هزار تن برآورد می‌شود که جز مقدار کمی از آن بقیه تصفیه و آماده انجام معامله است.

قیمت 5 هزار تن پنبه‌ای که با شوروی‌ها به وسیله تجار صادرکننده معامله شده است هر کیلو 84 سنت تحویل بندر پهلوی است. میزان صادرات پنبه و فروش این محصول به چین به حدود 600 میلیون ریال رسیده است. امروز در بازار گفته شد با وجودیکه قبلا و به هنگامی که اولین هیات بازرگانی و اقتصادی اعزامی ایران از چین بازدید می‌کرد مقدمات صدور صد میلیون ریال از پنبه ایران به این کشور فراهم شد، ولی با استقبالی که صنایع نساجی چین از پنبه ایران به عمل آورد، تاکنون 600 میلیون ریال پنبه با این کشور معامله شده است که در حال حاضر تجار فروشنده مشغول صدور پنبه معامله‌شده به چین هستند.

روغن نباتی ارزان شد

امروز کارخانه‌های تولیدکننده روغن نباتی اعلام کردند که قیمت روغن نباتی را کیلویی 3 ریال کاهش داده‌اند و  این قیمت از روز شنبه باید توسط فروشندگان جزء رعایت شود. از چندی قبل وزارت اقتصاد به سازندگی روغن نباتی توصیه کرد ضمن بررسی و محاسبه هزینه‌های خود و تعیین سود حاصله قیمت روغن نباتی را برای مصرف‌کنندگان کاهش بدهند. به‌دنبال جلسات متعددی که در این هفته با حضور مدیران کارخانه‌های روغن نباتی کشور در دفتر وزیر اقتصاد تشکیل گردید، اعلام شد که قیمت روغن نباتی سه ریال ارزان‌تر در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد.

گفتنی است که در سال‌جاری قیمت روغن خام نباتی تنی 40 دلار تنزل کرده و از 340 دلار به 300 دلار رسیده است.

قیمت‌های جدید روغن نباتی بعد از تغییر بهای اخیر به شرح زیر اعلام شد. روغن نباتی 17 کیلویی که قبلا هر کیلو 52.50 ریال بود از امروز به قیمت 49.50 ریال به فروش خواهد رسید و 9 کیلویی حلب از 495 ریال به 468 ریال و 416 کیلویی از 251 ریال به 236 ریال و روغن نباتی قوطی 1800 گرمی از 107 ریال به 101 ریال و 900 گرمی قوطی از 54.50 به 51.50 و قوطی 450 گرمی از 29 ریال به 27.50 ریال تقلیل یافته است.

19 اسفند 1360؛ اهداف توسعه اقتصادی ایران در دوره 81-1361

شورای اقتصاد عصر دیروز به ریاست میرحسین موسوی، نخست وزیر تشکیل جلسه داد. در این جلسه پس از استماع گزارش‌های اقتصادی – اجتماعی که توسط اعضای شورا عرضه شد. گزارش مرحله دوم و سوم کارگروه تعیین‌ اهداف توسعه اقتصادی – اجتماعی مربوط به گروه 10 تعیین زیرساخت اقتصادی مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

در این گزارش اهداف کمی توسعه اقتصادی – اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در دوره 1361 الی 1381 شامل مباحث زیر جهت بحث و تصمیم‌گیری به شورای اقتصاد ارائه شد. مباحث عنوان‌شده در گزارش عبارتند از: پیش‌بینی جمعیت کشور طی دوره 80، تصویر اقتصاد کلان در 20 سال آینده شامل: بخش‌های مسکن، کشاورزی، انرژی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهزیستی، تامین اجتماعی و صنایع.

در این جلسه مقرر شد کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط گزارش مربوطه را بررسی و نظرات اصلاحی خود را جهت بحث و تصمیم‌گیری نهایی به شورای اقتصاد ارائه دهند. هدف‌های مزبور پس از تصویب به‌عنوان چارچوب برنامه‌ریزی مورد استفاده شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و بخش‌های مختلف خواهد بود.

19 اسفند 1370؛ گسترش مناسبات اقتصادی ایران و ایرلند

چگونگی همکاری‌های صنعتی، بازرگانی، اقتصادی و فرهنگی ایران و ایرلند در دیدار دو تن از مسوولان مرکز توسعه صادرات ایرلند با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در این دیدار با اشاره به برنامه سفر یک هیات اقتصادی ایران به ایرلند و تقارن آن با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد: اعزام هیاتی متشکل از خریداران و فروشندگان به ایرلند گام مثبتی در جهت بالا بردن مناسبات بازرگانی دو کشور خواهد بود.

مهندس خاموشی با اشاره به بازار مناسب میوه در ایرلند اظهار کرد: اتاق ایران می‌تواند هیات ویژه‌ای مرکب از نمایندگان سندیکای صادرکنندگان میوه‌ و تره‌بار را برای بررسی کلی بازار میوه ایرلند به این کشور اعزام دارد.

19 اسفند 1380؛ تصویب قیمت خرید تضمینی برنج

شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی برنج را تصویب کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، شورای اقتصاد به ریاست آقای دکتر عارف، معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این جلسه درخواست وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تعیین قیمت تضمین برنج داخلی و پیله ترابریشم مطرح شد و قیمت برنج خزر، فجر و ساحل 4800 ریال، برنج ندا و نعمت 4000 ریال، برنج سپیدرود 4170 ریال و برنج آمل 2 و 3، چرام و یاسوج 3350 ریال تعیین شد.

در ادامه این جلسه درخواست وزارت پست و تلگراف و تلفن درخصوص تعرفه‌های خدمات پستی مطرح شد و اعضای شورای اقتصادی ضمن تعدیل پیشنهاد ارائه‌شده، تعرفه‌های شرکت پست را برای سال 1381 تعیین کردند.

افزایش 7 میلیون تنی ظرفیت فولاد با 500 میلیون دلار

بخش خصوصی قادر است با 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری 7 میلیون تن ظرفیت جدید در صنعت فولاد کشور ایجاد کند.

سیدمحمد احرامیان، مدیرعامل شرکت فولاد یزد افزود: شرکت ملی فولاد ایران برنامه‌ریزی کرده است که طی برنامه سوم با صرف 7 میلیارد دلار 7 میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه کند، اما بخش خصوصی قادر است با نیم میلیارد دلار وام این کار را انجام دهد.

وی علت این امر را بالا بودن هزینه‌های بوروکراسی، فقدان کارآمدی و الزام قانونی بخش دولتی برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات دست اول ذکر کرد.

به گفته این فولادساز، شرکت فولاد یزد با سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری موفق به ایجاد ظرفیتی بالغ‌بر 300 هزار تن شده است که نسبت به سرمایه‌گذاری به ازای ایجاد هر تن ظرفیت در این واحد را به کمتر از 40 دلار رسانده است، حال آنکه سال‌های گذشته برای ایجاد هر تن ظرفیت در شرکت‌های فولاد دولتی بالغ‌بر یکهزار دلار سرمایه‌گذاری شده است.

به گفته وی، مدیر یک واحد فولادسازی رسما گفته است که 811 میلیارد ریال برای احداث واحد 2 میلیون تنی فولاد سرمایه‌گذاری شده که با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری با نرخ دلار 70 ریال انجام شده نسبت سرمایه‌گذاری به ازای هر تن به بیش از 4 هزار دلار رسیده است.

وی گفت: تاکنون حدود 25 میلیارد دلار در صنعت فولاد کشور سرمایه‌گذاری شده، اما با توجه به مجموع شرایط ارزش واقعی این واحدها بیش از 300 میلیون دلار نیست.

وی در توجیه این استدلال گفت: سه شرکت اروپایی تولید فولاد اخیرا در همدیگر ادغام شده‌اند که ارزش مجموعه آنها 3.1 میلیارد دلار و ظرفیت تولید آنها 46 میلیون تن است درحالی‌که کل ظرفیت صنعت فولاد ایران کمتر از 7 میلیون تن می‌باشد.