شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

دور جدید اعتراض‌ها در لبنان شروع شد

به گزارش منیبان؛  به نقل از رسانه های منطقه، در نخستین ساعات صبح دوشنبه معترضان به ویژه در «عکار» واقع در شمال لبنان تجمع کرده اند و در جنوب نیز بزرگراه «صیدا» به بیروت را بسته اند.

در همین مورد نیز ستاد کنترل ترافیک لبنان خیابان های بسیاری در غرب و جنوب از جمله منطقه «بقاع» و «جبیل» و «مسیره الدوره» به طرف «نهر الموت» در نزدیکی بیروت را بسته اعلام کرد.

همزمان بیمارستان ها و مراکز درمانی لبنان از مردم خواستند  به کسانی که موعد تزریق واکسن کرونای آنها فرارسیده اجازه تردد بدهند و هشدار دادند که هرگونه تأخیر در این موضوع خطرناک خواهد بود.

همچنین شرکت های توزیع اکسیژن هم از معترضان خواستار آن شدند که در تردد خودروهای آنها اخلال ایجاد نکنند.

بیروت و طرابلس در چند شب گذشته شاهد تظاهرات و تجمع  گسترده بود و دیروز اعلام شد که ۷ نفر در درگیری ها مجروح شده اند.

دور تازه اعتراض ها در بیروت و دیگر شهرها پس از افزایش قیمت ارز در لبنان به نرخ بی سابقه هر دلار ۱۰ هزار لیره لبنان  آغاز شده است.

با ادامه مشکلات اقتصادی لبنان، اعتراض ها در این کشور همچنان ادامه دارد و معترضان شنبه‌ شب نیز در پایتخت و برخی مناطق دیگر تظاهرات کردند.

موج جدید اعتراض ها در لبنان در پی بحرانی شدن اوضاع اقتصادی این کشور، از سه‌شنبه هفته گذشته از سرگرفته شده است و شهروندان لبنانی در چند شب گذشته نیز با حضور در مناطق مختلف این کشور علیه وضعیت معیشتی تظاهرات کردند.

در پنجمین روز از اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی و کاهش ارزش پول ملی در لبنان، معترضان شنبه در شماری از شهرهای این کشور جاده‌ها و خیابان ها را بستند. 

بنا به این گزارش، معترضان جاده اصلی در منطقه شویفات در استان جبل لبنان و همچنین جاده‌های منطقه "بشاره الخوری"، "قصقص"، "سلیم سلام" و "الکولا" در بیروت را مسدود کردند.

تعدادی از معترضان نیز در مقابل بانک مرکزی منطقه "الحمرا" و در نزدیکی پارلمان لبنان تجمع و سیاست مالی مدیرعامل این بانک را محکوم کردند.

این در حالی است که چهارشنبه گذشته «میشل عون» رییس جمهوری لبنان، خواستار تحقیق درباره علت سقوط ارزش پول ملی شد و از رئیس بانک مرکزی این کشور خواست نتیجه تحقیقات در این باره را فوری در اختیار دستگاه قضایی قرار دهد تا متخلفان در صورت اثبات تخلف تحت پیگرد قرار گیرند.

معترضان لبنانی همچنین در شهرهای "الهرمل" در شرق، "الصور" و "صیدا" در جنوب نیز در اعتراض به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی تظاهرات کردند و برخی جاده‌ها و خیابان‌ها را بستند.

معترضان همچنین جاده بین المللی بین شهر "طرابلس و "المنیه" و "عکار" را با کامیون، سطل های زباله، سنگ و آتش زدن لاستیک بستند که باعث ترافیک سنگین خودروها در منطقه شد.

در شهر «صیدا» در جنوب لبنان نیز، برخی از معترضان در میدان «الثوره» تجمع کرده و با آتش زدن لاستیک‌ها، جاده را بستند که نیروهای ارتش لبنان وارد شده و جاده را باز کردند.

در همین حال برخی رسانه‌ها مدعی شدند که این افراد به حزب‌الله و جنبش امل وابسته هستند. اما این جنبش مقاومت در بیانیه‌ای هرگونه ارتباط خود را با این افراد تکذیب کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: «برخی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که طرفداران ما در ضاحیه جنوبی اقدام به بستن راهها و اقدامات تخریبگرانه در برخی مناطق به خصوص در میدان امام حسین (ع) کرده‌اند. جنبش امل و حزب‌الله هرگونه ارتباط طرفدارانش با اقدامات تخریبگرانه را تکذیب کرده و از دستگاههای امنیتی و قضایی می‌خواهند هر فردی که به اموال عمومی و خصوصی آسیب زده است را تحت پیگرد قرار دهند.»

همزمان «حسان دیاب» رئیس دولت پیشبرد امور لبنان هشدار داد که «لبنان به سرعت به سوی بی‌نظمی پیش می‌رود». او از سیاستمداران و احزاب لبنانی خواست تا با کنار گذاشتن اختلافات هر چه سریعتر کابینه جدیدی را تشکیل دهند.

دیاب پیشتر هم هشدار داده بود که «لبنان در خطر است و اگر دولت جدید به زودی در لبنان تشکیل نشود او چاره‌ای جز کنار رفتن نخواهد داشت».

نخست وزیر پیشبرد امور تنها راه برون رفت از بحران موجود در لبنان را تشکیل دولت جدید دانست و گفت: «هیچ راهکاری جز تشکیل دولت جدید و هیچ راه حلی برای بحران اجتماعی جز حل شدن بحران مالی وجود ندارد».

از سوی دیگر، وقوع انفجار بزرگ تابستان گذشته در بندر بیروت، دولت جدید لبنان به ریاست حسان دیاب را وارد بحران تازه‌ای کرد و پیامدهای سیاسی و اقتصادی این انفجار در مردادماه سال جاری باعث شد تا او مجبور به استعفا شود. دیاب کابینه خود را در دیماه ۱۳۹۸ تشکیل داده بود اما در پی انفجار بندر بیروت از مقام خود کناره گرفت.

 سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان یک سال پس از کناره‌گیری در مهرماه سال جاری پس از رأی مثبت پارلمان  از سوی میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، مأمور تشکیل کابینه شد، اما وی هنوز نتوانسته کابینه خود را تشکیل و یا حتی به پارلمان معرفی کند.

کلاف سردرگم مشکلات سیاسی و اختلافات احزاب لبنانی مدت‌هاست که پیچیده شده و تاکنون با وجود رایزنی‌های داخلی نتیجه‌ای برای تشکیل دولت جدید حاصل نشده است همین امر سبب شده همه نگاه‌ها معطوف به امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه شود تا شاید وی با ابتکار عمل راهکاری برای حل این بحران ارائه دهد.

این در حالی است که تلاش‌های قبلی مکرون پس از انفجار بیروت برای متقاعد کردن نیروهای سیاسی لبنان به تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی باشد، نتیجه بخش نبوده است.

علاوه بر دخالت فرانسه در لبنان، مشکل اساسی لبنان دخالت‌های آمریکا در امور این کشور و پیروی عربستان و برخی کشورهای اروپایی و منطقه، از سیاست واشنگتن می‌باشد، به این معنا که اگر توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا علیه لبنان که در مسیر تأمین منافع رژیم صهیونیستی می‌باشد، کاهش یابد، مشکلات لبنان نیز به طور خودکار کاهش خواهد یافت.

از دیگر مشکلات جدی و عمده لبنانی‌ها، دخالت کشورهایی همچون فرانسه، عربستان و آمریکا در امور داخلی و حمایت این کشورها از برخی جریان‌های فاسد داخلی لبنانی است، جریان‌هایی که بیشتر به منافع کشورهای یاد شده فکر می‌کنند تا به منافع لبنانی‌ها.