شهر خبر

توصیه و سفارش اکید امام کاظم (ع) به شیعیان برای دوران غیبت

به گزارش منیبان؛ حجت الاسلام محمدصادق کفیل به مناسبت سالروز شهادت امام هفتم با بیان این روایت گفت: حضرت موسی بن جعفر سفارش کردند که در دوره غیبت سعی کنید ثبات در دین داشته باشید و فرمود کسی که ثبات در دین داشته باشد روز قیامت با ماست.

وی افزود: انسان ثابت قدم در دین کسی است که لحظه ای با دین برخورد نمی‌کند و در روایات تاکید شده در دین استقامت داشته باشید. لذا کسی که ثابت‌قدم باشد، همواره در عقایدش محکم است.

کفیل ادامه داد: انسان به طور طبیعی اینگونه است که بخشی از دین را می پذیرد که مطابق میلش باشد ولی ثبات دین یعنی این که انسان با توجه به آیه ۱۰۵ سوره توبه در تمام مراحل زندگی خود فقط خدا را ناظر اعمال و رفتار خود ببیند و انسان اینگونه می تواند یک پیوند توحیدی دائمی داشته باشد و هیچگاه به صورت مقطعی با دین برخورد نمی کند.

وی افزود: امام کاظم در سال ۱۲۸ هجری قمری به دنیا آمدند و در سال ۱۴۸ به امامت رسیدند و ۳۵ سال امامت کردند. عمر شریف آن حضرت ۵۵ سال بود و در سال ۱۸۳ به شهادت رسیدند. البته گفته شده آن حضرت از چهار سال تا ۱۴ سال در زندان بودند؛ ولی امام کاظم در زندان نیز عقب نشینی نکردند و در انتقال معارف دین گام های محکمی برداشتند.

کفیل با اشاره به خانه نشینی مردم در نوروز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: باید از این فرصت استفاده کرد و یاد خدا بود و در این ایام فراغت حرکتی ایجاد کنیم و به عنوان نمونه به مطالعه و بندگی بپردازیم.

یکی از شیعیان به نام ابراهیم نقل می کند که به منزل امام کاظم رفت و آن حضرت را  مشغول نماز جعفر طیار دید که پس از نماز برای ظهور فرزندشان دست به دعا برداشتند.

وی افزود: نماز جعفر طیار سفارش پیامبر اکرم (ص) به جعفر طیار بوده و امام رضا (ع) هر شب چهار رکعت از نماز شب خود را به این نماز اختصاص می دادند. رهبر انقلاب نیز در ایام اعتکاف امسال بر آن تاکید داشتند.

این پژوهشگر مذهبی درباره شیوه خواندن نماز جعفر طیار گفت: ما هم می توانیم از امام کاظم الگو بگیریم و این نماز را در چنین روزی که سالروز شهادت آن حضرت است، بخوانیم و این نماز در همه زندگی موثر است و در گرفتاری ها و مشکلات  کارگشاست.

وی توصیه کرد اگر برخی افراد نمی توانند این نماز را به صورت کامل بخوانند، دو نماز دو رکعتی همانند نماز صبح با ذکر ۳۰۰ مرتبه تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمدلله و لااله الا الله و الله اکبر) بخوانند.