شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#دولت#آفریقا#الجزایر#انتخابات

آفریقا| رای دولت الجزایر به اصلاح قانون انتخابات/ رقابت مصر و ترکیه برای نفوذ در آفریقا


آفریقا| رای دولت الجزایر به اصلاح قانون انتخابات/ رقابت مصر و ترکیه برای نفوذ در آفریقا

اتهام خارطوم علیه اتیوپی در خصوص حمایت از یک گروه شورشی سودانی، رای مثبت دولت الجزایر به اصلاح قانون انتخابات ، رقابت مصر و ترکیه برای نفوذ در حوزه ساحل آفریقا و مرگ کودکان سومالی در اثر تشنگی از جمله رویدادهای قاره سیاه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  دولت خارطوم، اتیوپی را به حمایت تسلیحاتی از یک گروه مسلح شورشی سودانی در استان نیل آبی  واقع در جنوب شرقی این کشور  و هم مرز با اتیوپی متهم کرد.

به  نوشته روزنامه سودان تریبون، یک مقام سودانی گفت: دولت آدیس آبابا از نیروهای شورشی «ژوزف توکا» در استان نیل آبی حمایت تسلیحاتی کرده‌ است و سلاح  و مهمات ارسالی از سوی اتیوپی در تاریخ 27 فوریه 2021  به دست این نیروها در منطقه « یابوس» نیل آبی رسیده‌ است.

وی تصریح کرد: هدف اتیوپی از حمایت تسلیحاتی از نیروهای شورشی ژوزف توکا این بود که این نیروها شهر مرزی الکرمک را به اشغال خود در بیاورند تا از این طریق نیروهای ارتش در جبهه شرقی و هم مرز با اتیوپی را به خود مشغول کنند و باعث برهم زدن تمرکز ارتش در حفاظت از مرزهای کشور شوند.

به دنبال سرگرم شدن ارتش اتیوپی در جنگ تیگرای، ارتش سودان با انجام عملیات‌های جداگانه موفق شد، بخش‌هایی از خاک این کشور که درتصرف شبه نظامیان اتیوپی بود پس از گذشت 25 سال بار دیگر تحت حاکمیت دولت خارطوم قرا دهد. این موضوع سبب ایجاد تنش مرزی میان سودان و اتیوپی شده‌ است.

اصلاح قانون انتخابات الجزایر

هیئت دولت الجزایر که به ریاست رئیس جمهور این کشور برگزار شد،  به قانون اصلاح انتخابات الجزایر رای مثبت داد.

به نوشته روزنامه الجزایری الخبر الیومی، به منظور جلوگیری از فساد مالی در روند انتخابات، هرگونه  کمک  مالی به نامزدهای انتخاباتی ممنوع  و بر ضرورت نظارت دقیق با اموال این نامزدها تاکید شده است. همچنین نامزدهای انتخاباتی نباید از شرایط اجتماعی شهروندان در رقابت‌های انتخاباتی بهره بردار کنند.

سهم  جوانان و زنان برای نامزدی در انتخابات افزایش پیدا کرده  و تعیین سقف نامزدی برای زنان لغو شده‌ است و زنان و مردان می‌توانند،  به صورت برابر نامزد انتخاباتی شوند.
چندی قبل رئیس جمهور الجزایر با انجام اصلاحاتی در هیئت  دولت این کشور، پارلمان الجزایر را منحل کرد و عده داد،  انتخابات پارلمانی بر اساس قانون جدید در سراسر کشور به زودی برگزار خواهد شد.

رقابت مصر و ترکیه در ساحل آفریقا

مصر در رقابت با ترکیه  به دنبال یافتن جای پایی در کشورهای ساحل آفریقا ( جنوب صحرای بزرگ قاره سیاه ) است.

مقامات بلندپایه مصری به خبرنگار روزنامه العربی الجدید گفتند: قاهره پس از سال‌ها دوری از حوزه  ساحل آفریقا به تازگی اقداماتی برای بازگشت به این حوزه انجام داده‌ است.

آنان درباره انگیزه مصر برای بازگشت به حوزه ساحل آفریقا گفتند: گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند،  ترکیه در صدد نفوذ به این حوزه است  و بر همین اساس می‌کوشد با کشورهای حوزه ساحل آفریقا روابط مستحکمی برقرار کند.

به گفته این مقامات، ترکیه در نظر دارد در غرب آفریقا به ویژه کشور نیجر که مرز مشترک زیادی  با لیبی دارد، پایگاه نظامی ایجاد کند و این درحالی است که مصر ساحل آفریقا را منطقه نفوذ خود می‌داند و نبود قاهره در این حوزه طی سال‌های اخیر،  سبب شده‌ است تا بستر لازم برای نفوذ ترکیه  در حوزه ساحل آفریقا فراهم شود.

این مقامات با تاکید بر اینکه مصر اجازه نخواهد داد تا بازیگرانی همچون ترکیه  در ساحل آفریقا حضور یابند، تصریح کردند: طی ماه گذشته میلادی هیئت‌های امنیتی مصر در سفر به نیجر و چاد از آمادگی قاهره برای حمایت نظامی و امنیتی از کشورهای ساحل آفریقا خبر داده و تاکید کردند،  مصر می‌تواند به صورت گسترده  در مبارزه با  تروریسم به این کشورها کمک کند.

گزارش‌های اطلاعاتی امنیتی نشان می‌دهند،  عناصر داعش پس از شکست در عراق و سوریه به منطقه ساحل آفریقا رفته و پایگاه‌هایی در کشورهای این منطقه تاسیس کرده‌اند.

مرگ کودکان سومالی براثر تشنگی

گزارش‌های ارسالی از شهر «عیل واق» واقع در اقلیم غدو ( جنوب سومالی ) حاکیست، کودکان ساکن در حومه این شهر بر اثر تشنگی جان خود را از دست می‌دهند.

فرماندار شهر عیل واق با اشاره به بروز خشکسالی در این منطقه گفت: مردم حومه شهر عیل واق در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و تاکنون 5 کودک براثر تشنگی جان خود را از دست داده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری « سومالی جید »، ابراهیم آدم از سازمان‌های بشردوستانه خواست، پیش از آنکه اوضاع از کنترل خارج شود، کمک‌های خود را برای مردم قحطی زده جنوب سومالی ارسال کنند.

انتهای پیام /